Хладното лято ударя продажбите на бира
По 73 литра пиво сме изпили миналата година
/ брой: 165
Нетипичното хладно време през летните месеци на тази година влияе негативно върху бирения пазар. Защото около 50 на сто от годишните продажби на бира се генерират най-вече в периода май-август, очакванията за 2013 г. са по-скоро за лек спад в продажбите, съобщиха вчера от Съюза на пивоварите в България. Ако обаче времето през следващите месеци бъде топло за сезона - продажбите може и да регистрират ръст от един-два процента спрямо 2012 година.
През 2012 г. консумацията на пиво в България е 73 литра на човек над 18 години, което е средно за страните от Европейския съюз. Чехия е лидер със 145 литра на глава от населението. Потреблението в България може да се сравни с това в Дания, Естония, Белгия и Холандия. 16 държави в ЕС са с по-ниска консумация на бира от България. Това са предимно южни държави, където се пие повече вино, посочиха от Съюза на пивоварите в България. Консумацията на бира у нас постепенно се увеличава. През 2005 година е била 61 литра, а през 2010 година - 67 литра на човек от населението на възраст над 18 години.
За 2012 г. продадените количества бира на българския пазар са 5 404 000 хектолитра. Според НСИ вносът на бира през миналата година е бил 424 000 хектолитра пиво, а износът - 92 800 хектолитра. Членовете на Съюза на пивоварите са реализирали в страната 5 084 000 хектолитра пиво. Българската бира се изнася най-вече в Гърция, Кипър, Испания, Англия, дори и за световните производители Белгия и Холандия.
Въпреки че българският пазар на бира отчита слаб ръст през 2012 г. най-доходоносният тип опаковки - стъклените бутилки, продължава да намалява в обеми. През последните години има значителен ръст на продажбите през големи супермаркети и търговски вериги, докато продажбите в заведенията свиват значително своя дял. Ето защо ръстът в приходите от продажби на пиво е много по-нисък, отколкото ръстът в самите обеми на реализация на бира, коментира Драган Радивоевич, председател на УС на Съюза на пивоварите в България.
Инвестициите на компаниите от Съюза на пивоварите надхвърлят 68 милиона лева за 2012 година, а приходите за бюджета от платен акциз са 82 милиона лева, съобщиха от организацията.