17 Септември 2025сряда14:59 ч.

"Играта" като синтез в акварелите на Александър Телалим

/ брой: 93

автор:Йонко Бонов

visibility 2814

Българският художник с родови корени в Бесарабия Александър Телалим е автор на поне тридесет самостоятелни изложби у нас, както и на множество изяви в чужбина. Всяка от тези експозиции е израз на добре осмислена и изненадваща като хубава метафора концепция.
С новата си изложба под наслов "Дърво и храм", която бе показана в столичната галерия "Абсент", живописецът остава верен на себе си, провокирайки ни със своя творчески замисъл. "Тази експозиция е вариант на това как може да изглежда, със средствата на изобразителното изкуство, известната "игра на стъклени перли" от едноименния роман на Херман Хесе, разяснява Телалим. Произведенията, които предлагам, също така могат да се приемат и като своеобразен намек на древната китайска игра Го, с чиито правила съм добре запознат като неин почитател и играч. Го се смята за аналог на играта на стъклени перли на Хесе. В този смисъл изложбата е хем традиционна, хем провокативна", обобщава художникът.
През 1994 г. той представя своя изложба - своеобразен разговор с Винсент ван Гог. В "Дърво и храм" живописецът търси отново общуване и взаимодействие с изкуството на световни автори - Клод Моне, Паул Клее, Хуан Миро. Сред тях се чувства и присъствието на Дечко Узунов.
Телалим се стреми към своеобразно единство, като съчетава характерни стилови детайли от формата и колорита, специфични за споменатите майстори, отстоявайки същевременно отработения си познат изказ и своята творческа индивидуалност в тази концептуална амалгама. Резултатът е виртуален синтез, както споделя Александър Телалим, и конвертиране на маслената живопис на творците, с чието изкуство влиза в общение, за да зазвучи хармонично с тях чрез своите типични акварели.
От тези акварели струи например присъщата за катедралите на Моне светлина, доловена и пресъздадена от Телалим с възможностите на бързата техника на водна основа.
Потоците от светлина на Моне Александър Телалим трансформира в синтез с кристалната експресивност на пулсиращите форми и символи в изкуството на Паул Клее. Александър Телалим не остава на ниво безмълвен слушател или безпрекословен изпълнител, напротив, този диалог за него е повод да заяви, да преосмисли и да впише своята авторова индивидуалност, потапяйки се в златните води, извиращи от  необятните светове на тези велики живописци.



Снимки АВТОРЪТ

 

Атанас Зафиров оглавява Борда по водите

автор:Дума

visibility 2

/ брой: 173

Болница "Лозенец" отива на прокурор

автор:Дума

visibility 3

/ брой: 173

Варна първа въвежда мобилно приложение за библиотеката

автор:Дума

visibility 5

/ брой: 173

Русе дарява средства за паметник на Стефан Караджа в Румъния

автор:Дума

visibility 5

/ брой: 173

Скандални разлики в цените от борсата до магазина

автор:Дума

visibility 5

/ брой: 173

Финансовото министерство пласира ДЦК за 300 млн. лева

автор:Дума

visibility 4

/ брой: 173

Бум в търсенето на екзотични валути

автор:Дума

visibility 5

/ брой: 173

Израел удари Газа с цялата си мощ

автор:Дума

visibility 5

/ брой: 173

ЕК отлага 19-ия пакет санкции срещу Русия

автор:Дума

visibility 4

/ брой: 173

47% от македонците не одобряват поетия курс

автор:Дума

visibility 2

/ брой: 173

Накратко

автор:Дума

visibility 6

/ брой: 173

Банализмите на психодясното

автор:Александър Симов

visibility 7

/ брой: 173

За образованието

visibility 6

/ брой: 173

Слънчевото дете на българската поезия

visibility 5

/ брой: 173

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ