17 Септември 2025сряда16:50 ч.

"Играта" като синтез в акварелите на Александър Телалим

/ брой: 93

автор:Йонко Бонов

visibility 2816

Българският художник с родови корени в Бесарабия Александър Телалим е автор на поне тридесет самостоятелни изложби у нас, както и на множество изяви в чужбина. Всяка от тези експозиции е израз на добре осмислена и изненадваща като хубава метафора концепция.
С новата си изложба под наслов "Дърво и храм", която бе показана в столичната галерия "Абсент", живописецът остава верен на себе си, провокирайки ни със своя творчески замисъл. "Тази експозиция е вариант на това как може да изглежда, със средствата на изобразителното изкуство, известната "игра на стъклени перли" от едноименния роман на Херман Хесе, разяснява Телалим. Произведенията, които предлагам, също така могат да се приемат и като своеобразен намек на древната китайска игра Го, с чиито правила съм добре запознат като неин почитател и играч. Го се смята за аналог на играта на стъклени перли на Хесе. В този смисъл изложбата е хем традиционна, хем провокативна", обобщава художникът.
През 1994 г. той представя своя изложба - своеобразен разговор с Винсент ван Гог. В "Дърво и храм" живописецът търси отново общуване и взаимодействие с изкуството на световни автори - Клод Моне, Паул Клее, Хуан Миро. Сред тях се чувства и присъствието на Дечко Узунов.
Телалим се стреми към своеобразно единство, като съчетава характерни стилови детайли от формата и колорита, специфични за споменатите майстори, отстоявайки същевременно отработения си познат изказ и своята творческа индивидуалност в тази концептуална амалгама. Резултатът е виртуален синтез, както споделя Александър Телалим, и конвертиране на маслената живопис на творците, с чието изкуство влиза в общение, за да зазвучи хармонично с тях чрез своите типични акварели.
От тези акварели струи например присъщата за катедралите на Моне светлина, доловена и пресъздадена от Телалим с възможностите на бързата техника на водна основа.
Потоците от светлина на Моне Александър Телалим трансформира в синтез с кристалната експресивност на пулсиращите форми и символи в изкуството на Паул Клее. Александър Телалим не остава на ниво безмълвен слушател или безпрекословен изпълнител, напротив, този диалог за него е повод да заяви, да преосмисли и да впише своята авторова индивидуалност, потапяйки се в златните води, извиращи от  необятните светове на тези велики живописци.



Снимки АВТОРЪТ

 

Депутати от БСП-ОЛ дариха кръв

автор:Дума

visibility 1

БСП- Обединена левица почете празника на София

автор:Дума

visibility 71

Атанас Зафиров оглавява Борда по водите

автор:Дума

visibility 540

/ брой: 173

Скандални разлики в цените от борсата до магазина

автор:Дума

visibility 502

/ брой: 173

Финансовото министерство пласира ДЦК за 300 млн. лева

автор:Дума

visibility 497

/ брой: 173

Бум в търсенето на екзотични валути

автор:Дума

visibility 408

/ брой: 173

Младите българи предпочитат да инвестират в акции, а не в имоти

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 173

Израел удари Газа с цялата си мощ

автор:Дума

visibility 514

/ брой: 173

ЕК отлага 19-ия пакет санкции срещу Русия

автор:Дума

visibility 465

/ брой: 173

47% от македонците не одобряват поетия курс

автор:Дума

visibility 449

/ брой: 173

Накратко

автор:Дума

visibility 400

/ брой: 173

Банализмите на психодясното

автор:Александър Симов

visibility 464

/ брой: 173

За образованието

visibility 461

/ брой: 173

Слънчевото дете на българската поезия

visibility 469

/ брой: 173

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ