Интервю
Инж. Бисер Минчев:
Инцидентите на жп прелези се дължат основно на агресивното шофиране
Случаят в междугарието Белово - Септември е поредният на самонадеяност от страна на водач на МПС с тежки последствия и въпреки ежедневните ни усилия броят на тези произшествия не намалява, заявява главният ревизор по безопасността в НКЖИ
/ брой: 105
ИНЖ. БИСЕР МИНЧЕВ е магистър по "Комуникационна техника и технологии" и "Съобщителна и осигурителна техника и системи" от ВТУ "Тодор Каблешков". Минчев е главен ревизор по безопасността в Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) от 7 март 2011 г. Преди това е бил главен инспектор по безопасността в Главна дирекция "Железопътна инспекция" в МТИТС, началник отдел "КСБ", а след това и неин главен директор. Бил е и инспектор по сигурността на електросъоръженията в ПСТЕ "София" към НКЖИ и електромеханик в "Електротехническа секция" - София, към НКЖИ.
"Само от началото на годината до 8 май са станали 6 произшествия, при които 9 души са ранени, а трима са загинали"
- Г-н Минчев, преди няколко дни стана поредният инцидент на железопътен прелез, стигна се до дерайлиране на влаковата композиция, има и пострадали. Какво показва анализът на този неприятен инцидент?
- Да, за съжаление това е поредният тежък инцидент на железопътен прелез и отново грубо неспазване на правилата на движение при пресичане на жп линията. За нас това е един от най-тежките подобни инциденти. Причина за това е и видът на товара - тежки метални оси за вагони - заготовки, всяка по 160 килограма, превозвани от камиона. Вследствие на удара осите са влезли в мотрисата и са наранили пътниците. Машинистът е успял да задейства спирачките, подал е сигнал, извършил е всички действия по безопасност за спиране на влака, но е последвал удар поради недостатъчното разстояние до навлизащия в прелеза камион. Колкото до самия инцидент - анализът, пробите, които бяха направени там от комисията, която ще разследва от наша страна - техническото разследване, показа чисто неспазване на правилата за движение от страна на шофьора на камиона, който при задействана автоматична прелезна сигнализация, с подаден звуков и светлинен мигащ сигнал - две червени мигащи светлини, преминава през прелеза и ударът с мотрисата не може да се избегне. Екипи от служители на НКЖИ незабавно започнаха работа по разчистване на жп линията и възстановяване на съоръженията след тежкото произшествие. Така в 22,40 ч. още същия ден движението по път 2 бе възстановено. След вдигането и изтеглянето на дерайлиралата мотриса започнахме работа и по път 1, на който беше станало произшествието. Движението по него беше възстановено в 5,25 ч. на другия ден.
- Конкретният инцидент, който коментираме, е станал на прелез, който е без бариера, само със светлинна и звукова сигнализация. Каква част от железопътните прелези в нашата страна са без бариери и те по-опасни ли са от другите?
- Не бих казал. Мога да ви кажа статистиката каква е. НКЖИ поддържа общо 785 прелеза. От тях 139 са с ръчни бариери с прелезопазач. 127 са с електрически бариери също с прелезопазач, това прави около 260-270 прелеза, които са с бариери и с прелезопазач. Имаме автоматични бариери на още 108 прелеза, които са без прелезопазач. Те се задействат и падат автоматично от движението на влака. Там има датчици, които влакът настъпва и падат бариерите, и след преминаването на влака бариерите се вдигат. Имаме и 247 прелеза, които са без бариери, но са с автоматична прелезна сигнализация със звуков и светлинен сигнал, задействана също от движението на влака. Статистиката показва, че инциденти и такъв тип произшествия стават при всякакъв вид съоръжения - независимо дали е бариера или автоматична прелезна сигнализация. Дори и там, където имаме прелезопазач, също се нарушават правилата за движение по пътищата, заобикалят се бариерите.
- Как си обяснявате поведението на водачите на превозни средства. На какво се дължи несериозното им отношение към риска и опасността, които съществуват при преминаване на железопътен прелез, особено ако има и включена сигнализация?
- Всички инциденти, станали на жп прелези, са по вина на шофьорите, които не спазват правилата за движение. Политиката на Националната компания "Железопътна инфраструктура" е да съоръжава прелезите с автоматични сигнализации или с бариери, според нормативната база, с цел да премахваме ръчните бариери - да изолираме човешкия фактор. И тук идва проблемът - страната ни е на едно от първите места по съоръженост с безопасна техника по прелезите, а в същото време сме и на едно от първите места по убити и ранени, защото не спазваме правилата и извършваме агресивно каране.
- Какво показва "черната статистика" на произшествията, станали на прелези?
- Въпреки ежедневните усилия, които полагаме в модернизация на железопътните прелези в страната, броят на пътно-транспортните произшествия в тези участъци не намалява. Инцидентът от миналата седмица не е единичен. Само от началото на тази година до 8 май са станали 6 произшествия, при които 9 души са ранени, а трима са загинали. През 2013 година - 31 произшествия, с четирима загинали и 13 ранени. За 2012 година - 36 произшествия, при които са починали 7 души, а 15 са ранени (подробности може да намерите в таблицата). Факт обаче е агресивното поведение на шофьорите. Така, както се кара по пътищата, така се кара и през прелезите. Всеки според мен си мисли, че правилата не важат за него, всеки бърза, не преценява ситуацията. Така е и в случая в района на гара Септември - самонадеяност от страна на водача на товарния автомобил с много, много тежки последствия.
- Казахте, че през последните години много прелези бяха ремонтирани и автоматизирани. Кои са последните подобрения, проекти и инвестиции, по които българската страна работи за намаляване на фаталните случаи по прелезите?
- Като компания, за която безопасността на превозите е основен приоритет, НКЖИ полага усилия да намали инцидентите на железопътните прелези в страната, като интензивно подменя прелезни устройства и настилки. Водени от нашия стремеж да се намаляват фаталните случаи по прелезите, сме извели като един от основните ни инвестиционни приоритети съоръжаването на прелезите с всички необходими съвременни технически средства. Осъществяваната от нас финансова стратегия в тази насока се базира както на средствата, осигурявани от националния бюджет, така и от европейските фондове - Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. В изпълнение на тази инвестиционна програма през последните години бяха осъществени някои основни дейности по модернизация и повишаване на безопасността на железопътните прелези. През 2012 г. бяха построени и въведени в експлоатация 6 броя автоматични прелезни устройства на приблизителна стойност около 1 млн. лева. През изминалата година пресъоръжихме 35 броя автоматични прелезни устройства на обща стойност 7 200 000 лева. Политиката на компанията е тази тенденция да продължи и през настоящата 2014 г., като по проект "Проектиране и изграждане на 20 броя АПУ" ще бъдат завършени нови 20 броя автоматични прелезни устройства (АПУ) за 5 715 000 лева. С внедряването на тази съвременна апаратура се елиминира участието на субективния фактор за затваряне на прелеза, управлението е автоматизирано с високо ниво на надеждност, повишава се нивото на безопасността на движение и се намаляват експлоатационните разходи. Отпада също и необходимостта от поддръжка на ръчни бариерни инсталации, които са морално и физически остарели.
- Знам, че работите и по внедряване на видеонаблюдение по прелезите. Откога се извършва и какъв е ефектът от него?
- С цел намаляване на пътно-транспортните произшествия на най-натоварените железопътни прелези в страната, НКЖИ залага и изграждане на постоянно видеонаблюдение на интензивните и проблемни прелези. През изтеклата 2013 г. с такава апаратура бяха оборудвани 19 броя прелези, оборудвани с автоматични прелезни устройства. Заложили сме и през настоящата година да инсталираме видеонаблюдение на още 10 прелеза. С увеличаване на броя на прелезите с видеонаблюдение се надяваме инцидентите да намалеят. Прелези с такава съоръженост, каквито има в България, има и в цяла Европа. Но пак повтарям, че нашата страна е на едно от първите места по съоръженост на железопътните прелези, а пък сме и на първо место по брой загинали и ранени.
Произшествията на железопътни прелези на ДП НКЖИ
Година Брой произшествия на жп прелези
Убити Ранени Общо
2009 27 4 1 5
2010 16 7 9 16
2011 22 5 11 16
2012 36 7 15 22
2013 31 4 13 17
Мястото на инцидента
снимка НКЖИ