08 Декември 2025понеделник14:22 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

На фокус

Изборът е рестарт или продължаващо затъване в блатото

Ако искаме да постигнем максимална независимост и ефективност в антикорупционната сфера, трябва да изземем кадруването от властовите кръгове

/ брой: 154

visibility 1244

Д-р Валентин Съйков

Бомбата, която Делян Пеевски хвърли наскоро с предложението за закриване на КПК, беше поредният камък в блатото на българския политически живот. Раздвижи за малко застоялата и вмирисана вода и толкова. Неочакваният ход на лидера на новото начало, който досега използва успешно комисията за бухалка, беше хватка за изнудване на съюзници и противници. Сърцераздирателните вопли, че ще загубим 5 милиарда лева и бюджетът ще фалира, показаха ясно накъде върви работата.

Към днешна дата страстите са уталожени 

Номинационната комисия допусна до участие и четиримата кандидати за членове на КПК и на 22 август ще проведе тяхното изслушване. Както и да завърши то, крайната дума ще имат депутатите. При сегашното разположение на силите в Народното събрание резултатът не може да бъде различен от по-нататъшно укрепване на позициите на официалния и неофициалния лидер на правителственото мнозинство.
Поредната сага с КПК показва провала на принципа за разделението на властите у нас. Знаем, че корупцията обитава основно различните етажи на властта. Колкото по-висок е етажът, толкова по-нахранен се чувства звярът на корупцията. Затова и борбата с него е толкова трудна както в исторически, така и в географски план. Човечеството е постигнало почти стопроцентов успех в изкореняването на полиомиелита и други страшни болести, но не се и надява на подобно постижение в борбата с корупцията, която подобно на проказа разяжда в по-малка или по-голяма степен всяко общество. Все пак податливостта към тази зараза и противодействието срещу нея са много различни в различните страни.
Има няколко фактора, които определят повече или по-малко успешната борба с корупцията. Първият от тях е разделението на властите. Не може органът, който трябва да преследва и да наказва корумпираните, да бъде на тяхно подчинение. Точно такъв е случаят в България.

Избирането на състава на комисията 

с обикновено вместо с квалифицирано мнозинство в Народното събрание е малка стъпка в неправилната посока. Тя е малка, защото и квалифицираното мнозинство не е гаранция за независимост и ефективност. То само прави договорките по-сложни и разпростира чадъра върху повече субекти във властта и около нея.
Включването в процедурата на номинационна комисия е само хвърляне на прах в очите на хората. Нейната работа започна с обвинения в конфликт на интереси. Освен представителя на Висшия адвокатски съвет останалите участници в нея се посочват от държавни структури, чиито ръководители се избират изцяло или в голяма степен от депутатите в парламента. Участието на съдия Калин Калпакчиев като представител на Върховния касационен съд едва ли ще може да обърне играта. Освен това членовете на номинационната комисия преценяват кандидатурите само по допустимост, тоест по формален признак. Те не могат да се произнасят по фактическата пригодност или обществената приемливост на кандидатите. Комисията не прави подбор, пресяване и класиране на кандидатите според техните качества да постигнат най-високи резултати в бъдещата си работа в интерес на обществото.

Ако искаме да постигнем максимална независимост и ефективност, трябва да изземем кадруването в антикорупционната сфера от онези властови кръгове, които са най-податливи на корупция. Сегашната номинационна комисия, която служи повече за фасада, трябва да бъде заменена от комисия по избора, която да организира максимално широк, представителен и прозрачен конкурс за ръководители на комисията за борба с корупцията.

Кои трябва да са най-заинтересовани 

от успешната работа на комисията за противодействие на корупцията? На първо място това са тези, които най-често са обект на рекет, а именно представителите на бизнеса на всички нива и от всички сектори. Затова те трябва да имат достатъчно голяма квота в комисията за номиниране на членовете на антикорупционния орган. Трябва да бъдат добре представени също други професионални съюзи, както и неправителствени организации с доказано присъствие в обществения живот. При всички случаи представителите на изпълнителната и съдебната власт, ако изобщо участват, трябва да бъдат малцинство в комисията по избора. Издигането на кандидатурите, тяхното обсъждане и вземането на решения трябва да става в условията на пълна прозрачност.
Въпрос от ключово значение е на кого комисията по избора ще предложи своите избраници. За да работи разделението на властите в максимална степен, партиите трябва да бъдат изключени от този процес. Така най-логичното решение е назначаването да става от президента, който да избира най-подходящите според него измежду предложените му кандидати. Разбира се, има вероятност един бъдещ президент да бъде представител на управляващото мнозинство, но и пряката демокрация има своите ограничения. Тя може да бъде коректив на представителната демокрация, но не и да я замести на сто процента.
Ако описаният механизъм за избор бъде приет, сегашните големи правомощия на комисията да разследва, задържа и т.н могат да бъдат запазени, защото се очаква, че тя ще бъде бухалка не в ръцете на един или друг политик, а на обществения интерес.

Разделението на властите 

ще функционира още по-добре, ако вместо една свръхкомисия имаме два или три органа, които освен че ще преследват корумпираните, ще се конкурират и в някаква степен ще се контролират взаимно.
Същият принцип за номиниране от обществена комисия по избора и назначаване от президента, независимо кой е той, може да бъде приложен и за други важни държавни органи, свързани с изразходването на обществените средства и контрола върху правилното функциониране на държавната администрация. Такива са Агенцията за държавна финансова инспекция, Агенцията за публичните предприятия и контрол, Агенцията по обществени поръчки, Изпълнителна агенция „Медицински надзор“. В тази група логично попада и Комисията за защита на потребителите. Да не забравим да добавим в този списък и ръководството на Българската банка за развитие. Някаква форма на обществен контрол върху службите за сигурност, включително при издигането на техните ръководители, също би било от полза. Разбира се, това трябва да става при спазване на изискванията за национална сигурност и без изтичане на държавни тайни.
Такава радикална промяна ще донесе дълбоки промени във функционирането на държавната машина, ще увеличи доверието на гражданите към нея и ще помогне за преодоляване на натрупаната незаинтересованост на хората към процесите в обществото. Нещо повече, за да бъде ефектът максимално положителен, тя трябва да бъде част от цялостното пренаписване на правилата, разбирай на Конституцията и други основни закони. Само така може да бъде реанимирана представителната демокрация, която сега е задушена от нейния фасаден двойник.
Очевидно е, че такова гигантско пренастройване на публичната администрация, не е по силите, а и по желанията на днешните провалени партийно-политически елити. За да има смисъл то трябва да бъде придружено от рестарт на икономическата, социалната, демографската и т.н. политики, следователно на системата като цяло. Такава задача може да бъде изпълнена само от нова национална кръгла маса с участието на най-добрите специалисти в различни области, на хора с доказан морал, които да не гледат собствените си егоистични интереси, а да начертаят план за развитието ни с оглед интересите на бъдещите поколения.

Факти БГ

*Авторът е председател на „Гражданска инициатива България 2050“

Атанас Зафиров: Искаме Европа, която обединява, а не разделя

автор:Дума

visibility 143

Кораб, плаващ под флага на Гана, е блокиран до Ахтопол

автор:Дума

visibility 247

/ брой: 230

Доброволците на България заслужават защита

автор:Дума

visibility 248

/ брой: 230

Кабинетът внася днес преработения бюджет

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 230

Има дефицити, изкривяване и деформации в пазара

автор:Дума

visibility 237

/ брой: 230

Доматите и краставиците поскъпват с над 17% на борсите

автор:Дума

visibility 238

/ брой: 230

Черна златка унищожила плодни градини в много райони на страната

автор:Дума

visibility 236

/ брой: 230

ЕС не е готов за Македония

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 230

Повишават пенсионната възраст в Испания

автор:Дума

visibility 225

/ брой: 230

Стачка във Франция - не дават годишен бонус

автор:Дума

visibility 222

/ брой: 230

Накратко

автор:Дума

visibility 219

/ брой: 230

История

автор:Дума

visibility 241

/ брой: 230

Митологизацията Зет

автор:Гергана Пирозова

visibility 215

/ брой: 230

Ще стане ли ЕС крадец

автор:Юри Михалков

visibility 250

/ брой: 230

Той вярваше, че в бурни времена ще бъде винаги с народа си

visibility 257

/ брой: 230

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ