13 Юли 2025неделя17:48 ч.

Младежи

Как подменят общественото образование в България?

Супергероите от нашите телевизори бързо омръзват и трябва да си ходят

/ брой: 204

visibility 236

Вероника Делибалтова


"Образованието трябва да бъде вярно, пълно, ясно и трайно"
                                                                                              Коменски


В един свят, в който средата става все по-враждебна, информационното общество все по-развиващо се и парите все по-важни, е изключително трудно да се задоволят потребностите на голяма група от хора. В България от три години има стремеж за задоволяване на потребностите на все по-малка група от хора. Последните три години са наситени с многобройни протести, породени именно от опитите за налагане на частни интереси над обществени и изключително големия брой лобистки закони в НС. Трите години управление са белязани и с тотална безпринципност и некомпетентност, лъжи и огромно текучество на хора, все заемащи високи постове. На супергероите всичко им се прощава дори и когато прекрачват закона, прощават им се грешките, прощава им се и некомпетентността.
Реалността, в която живеем, ни "приспива" всеки ден от екрана на някоя национална телевизия. Учениците в начален курс днес знаят по-добре кой е Батман, отколкото стихотворението "Аз съм българче", знаят, че Бойко Борисов е открил около километри магистрала, но масово не са запознати с идеите и дейността на Васил Левски.
Скоро обаче за гениалните идеи на министър Игнатов и новата реформа в средното образование не е ставало въпрос. Ще си позволя да направя едно отклонение - през 2010 г. с фанфари младежите от ГЕРБ събираха идеи в шатри по улиците на София и още няколко по-големи града за подобряване качеството на висшето образование. После церемониално ги предадоха на мин. Игнатов. Имаше идея за цял нов закон, в който да се отразят предложенията. Безпредметно е да припомням всички, но ще се спра само на едно - частните ВУЗ-ове да получават държавна субсидия. От Асоциацията на частните училища прегърнаха идеята, разбираемо. Законът така и си остана недописан в частта "държавна политика".
През 2010 г. нямаше нов закон, нямаше и през 2011, както се съмнявам, че ще има нов закон и през 2012 г., но пък тази година в Народното събрание на първо четене мина проект за закон за предучилищното и училищното образование. Гласували "за" - 81 депутати от общо 240. Вече няма да има народна просвета в България. Не че заглавието е най-същественото, много по-важно е съдържанието, но подмяната на това наситено със съдържание словосъчетание е показателна. С приетия на първо четене закон всъщност се цели

 подмяна на цялата образователна система у нас


С него се прави крачка към подмяна на обществения характер на образованието. Предлагат ни се идеи тип "западен модел", за да съм по-точна - налагат ни се такива идеи. България е член на Европейския съюз, но в ЕС няма държава, която да не следва своите дългогодишни традиции в сферата на образователната си политика и да не държи на тях. Финансирането на частни учебни институции би могло да се възприеме като начин държавата да влияе в тези институции, които традиционно са частни. В България частните училища са регистрирани по Закона за народната просвета и се откриват с разрешение на министъра на образованието, младежа и науката, според сегашния Правилник за прилагане на закона частни детски градини и училища могат да се откриват от граждани, юридически лица и търговци. Ако тези субекти на правото започнат да получават финансиране от държавния бюджет, по закон конституционните съдии ще имат възможността да изяснят максимално точно статута им, разбира се, след сезирането на КС с такова искане, а такова ще бъде наложително. Според принципите на частното право изключително ще бъде нарушен принципът на равнопоставеност между участниците в гражданския и търговския оборот. Не е възможно търговски субекти или определени юридически лица с определен предмет на дейност да се третират привилегировано, получавайки финансиране от държавния бюджет. Излиза, че едно частно училище, от една страна, ще получава субсидия според разходите за един ученик, а от друга страна, ще печели от таксата, която родителите ще плащат за същия този ученик. Друг аргумент може да бъде изведен и от Конституцията ни, в която е определено, че образованието в държавните и общинските училища е безплатно. Именно защото усилията на държавата трябва да бъдат ориентирани към този принцип, тя трябва да се стреми да обезпечи образованието там с всички сили и средства.

Към днешна дата материалната база


на редица общински и държавни училища е в много лошо състояние. Редно е да се задава въпросът кога в тези училища образованието ще стане конкурентоспособно на частното, а не да се следват некоректно изказани тези, че липсата на финансиране от държавния бюджет за частните училища е дискриминационен критерий, такъв просто не съществува. Тезата е развита подробно в становище на Комисията за защита от дискриминация, но то не е качено на сайта на комисията и не може да бъде намерено из интернет, няма да се изненадам, ако се окаже, че няма такова. В Закона за защита от дискриминация и чл.4 и чл.7 има легални определения на това какво е и какво не е дискриминация. Факт е, че финансирането на частни училища е политика, която съществува в други държави, но със съвсем различни традиции в сферата на образованието, образователният модел е друг. От друга страна, програмите на ЕС по отношение на образователната политика на съюза дават възможности на онези, които искат да научат повече, с тях не се цели уеднаквяване на образователните модели във всичките членки.  Предполагам, че ще има хора, които няма да се съгласят, но налагането на един модел в съвсем различна среда, нрави, условия, обикновено има много по-неблагоприятни последици. Въвеждането на цялостна нова структура на училищната система в България би довело до дългогодишно объркване сред гражданите в какво точно училище учи детето им. Започването на училище на 4 г. и преминаването с двойка от пети за шести клас би могло да доведе до спад в мотивацията за учене. Предучилищното образование и възпитание до 7 г. по-скоро трябва да е ориентирано към подготовка на детето за образователния процес в началното образование, отколкото въвличането му директно в него. Реалните проблемите са свързани с материалната база, многобройните учебници и съдържанието им, а да не говорим за закриването на училища и лишаването от право на достъп до образование на хиляди ученици в България. За решаването им обаче се изисква политическа воля. Ежегодно България напускат стотици млади българи, чиито талант и знания получават перспектива за развитие навсякъде другаде, но не и в България.
Министър Сергей Игнатов и Министерският съвет изглежда не се интересуват от традициите и историята, които България има както по отношение на образованието, така и по отношение на политиката за свободното време.

Цената, която всички ние ще платим

от тенденционните реформи в тази сфера, ще струват най-скъпо и ще имат най-дълготраен и негативен характер? Добрите идеи и практики винаги могат да си взаимстват, когато трябва да надградят постигнатото, но те трябва да бъдат съобразени с обществения интерес.
В този мандат не можаха да се раздържавят и разпродадат институтите на БАН. Останаха още мислещи хора в България и те не са малко. За супергероите няма невъзможни неща, тяхната сила е неизчерпаема, но само хляб и зрелище за народ, помнещ и уважаващ миналото си, не стигат, супергероите от нашите телевизори бързо омръзват и трябва да си ходят.


 

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 6120

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 4148

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 4806

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 5688

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 4181

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 4212

/ брой: 126

Тупик

visibility 5775

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 5061

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 5960

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 5890

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ