14 Октомври 2025вторник23:21 ч.

Булевард

Как социалните медии промениха играчките

Видеоклипове с разопаковането на кукли и колички вече диктуват кои предмети са върхът на детското забавление

/ брой: 157

автор:Альона Нейкова

visibility 2015

Наскоро в приятелска компания майка на 4-годишно момиченце поде разговор за модерните играчки на днешните деца. И с тъжна усмивка призна: освен че демонстрира неизчерпаем стремеж "поне за минутка да си поиграе с телефона", дъщеря й не спира да моли за играчки. Но не за тези, които има съседското дете или е видяла в магазина, а онези, "от клиповете в ютюб"...

Чували ли сте за куклата L.O.L. Surprise? Създадена е от известна компания, опитала да направи "достоен отговор на Барби", наречен Bratz, и само през изминалата година е продала играчки от споменатата серия за над $4 милиарда! Според специалисти тези завидни приходи се дължат на "умната" опаковка. Пластмасовите любимки с ококорени очи се продават в... топка, като във всяка се крие човече с различни дрехи, визия, цвят на кожата, прическа и т.н. Самата кукличка не може да се извади веднага. Необходимо е да се свалят няколко слоя опаковка, във всеки от които се крие "изненада" - аксесоар и стикер с подсказка какво може да се очаква накрая...

Какво толкова?! - ще кажат някои. Но огромната популярност на тези и много други играчки се дължи именно на стотиците хиляди видеа, които показват как децата (и родителите им) превръщат в истинско шоу с елементи на драма, комедия и съспенс (почти по Хичкок) отварянето на кутии, сглобяването на миникъщи и търсенето по дъното на пакета на поредната модерна дреболия, зарибяваща детското въображение.

Колкото и да не е за вярване, подобни клипове събират милиони гледания! И са идеален пример и потвърждение на наблюденията не само на обикновени бащи и майки, но и на безброй експерти, че социалните медии и най-вече YouTube напоследък диктуват кои предмети са върхът на детското забавление.

Играчките дори се сдобиват със собствени фейсбук страници, фен общности, профили в инстаграм, видеоканали и сайтове, чрез които влияят на малките потребители по цял свят. Например Плачещите кукли (Cry Babies) са превзели всички изброени медии с най-разнообразни истории, представени на няколко езика, със съвети за подреждане на пъзели, показване как се оцветяват картинки или се избира украса за рожден ден. Представянето на тези играчки върви едновременно офлайн - в Музея за модерно изкуство в Лондон, и онлайн - от инфлуенсър (човек със силно влияние в социалните мрежи) с милиони последователи. Само за по-малко от месец първите епизоди за куклите, плачещи с истински сълзи, имат 1,5 милиона гледания в YouTube!

На подобни канали разчитат и играчките за момченца. Едно от най-новите попълнения в колекцията Ben 10 показва на феновете как караваната на култовия герой става на три нива, залага се също и на завъртащата се на 360 градуса маса, както и на камера за превъплъщение в извънземни, устройство за изстрелване на снаряди и асансьор за другоземци.

Използвайки новите технологии, производителите на продукти за деца по цял свят добавят вече и т.нар. вторично съдържание с цел да се подсили изживяването. За по-голяма интерактивност, както твърдят маркетолози, кукли, роботи, колички и вертолети имат QR код или за тях са създадени специални мобилни приложения. Тези модерни бонуси не са само забавление, а дават шанс и за спечелване на реални дрехи, изработени от истински модни дизайнери. А за да станат обикновените пъзели триизмерни, вече е нужна апликация, а не 3D очила.

Малчуганите лесно се поддават на примамката, че някои приложения на популярни компютърни игри са безплатни, актуализират се всяка седмица, като се добавят нови функции и често се присъждат награди. Доброто старо дистанционно, с което се задействат някои модерни детски високоскоростни автомобили и фигури на супермен, остава на заден план, защото виртуалното свързване осигурява поне 20-ина опции, невъзможни без намесата на интернет пристрастяването.

Образователните игри също залагат на интерактивност. В абсолютен хит се превърна карта на света, която на няколко езика дава информация за географския регион, официалния език, флага и други любопитни факти за близо 80 страни. Не бива да се пренебрегва и фактът, че киното и телевизията продължават да диктуват модата в играчките, но го правят в доста любопитна симбиоза с напредъка на новите технологии. Наблюдава се нещо доста интересно: някои герои дори "не дочакват" премиерата на филма на екрана, а се появяват почти едновременно в няколко държави веднага след пускането на впечатляващ клип в YouTube.

Когато искат нещо за забавление, самите малчугани като че ли вече не се стремят да знаят какво точно ще получат. Затова и производителите залагат предимно на изненадата. Пък и желанието за повече подобни джаджи не секва, а, напротив, става все по-силно.

Около една пета от стоте най-гледани канала в YouTube са за играчки, отбелязва в своя актуална публикация вестник "Гардиън". Тези видеа набират все по-голяма популярност и се гледат от милиарди малчугани по цял свят. И потвърждават схващането, че в индустрията, посветена на играчките, дигиталното и виртуалното превземат умовете и на децата, и на възрастните.

Общините искат 5 г. преход за новото изчисление на такса "Смет"

автор:Дума

visibility 1897

/ брой: 191

VI блок на АЕЦ "Козлодуй" пак спира за ремонт

автор:Дума

visibility 1811

/ брой: 191

Митниците готови за еврото

автор:Дума

visibility 1761

/ брой: 191

Шефът на БНБ настоя за промяна във фискалната политика

автор:Дума

visibility 5846

/ брой: 190

Франция има ново правителство

автор:Дума

visibility 1626

/ брой: 191

Илияна Йотова е в Пекин на световна лидерска среща

автор:Дума

visibility 2017

/ брой: 191

Албания временно забрани тротинетките

автор:Дума

visibility 1975

/ брой: 191

"Хамас" освободи 20-те живи израелски заложници

автор:Дума

visibility 1871

/ брой: 191

Какво се случи?

автор:Александър Симов

visibility 1883

/ брой: 191

Неудобната тема

автор:Мая Йовановска

visibility 1872

/ брой: 191

Икономика на работещите, не на милионерите

автор:Дума

visibility 2011

/ брой: 191

Сини понеделници

автор:Димитър Събев

visibility 1817

/ брой: 191

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ