16 Май 2024четвъртък14:01 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Какви ще бъдат колите в близко бъдеще

/ брой: 277

автор:Дума

visibility 1329

Автомобилните времена сега са интересни, практични и в никакъв случай романтични, каквито са били в младоста на автомобилизма. Основната дума днес е ефективност, втората е унификация, третата оптимизация. Все по-рядко се чува и мисли за нещо фантастично, за нещо, което би разбутало стереотипа и би вкарало някаква свежа идея.
Предишната борба за все по-висока мощност е почти безсмислена - високите скорости навсякъде, с изключение на Германия, са под ботуша на закона, всеки се пъне на тема безопасност, жертвайки едно от най-важните качества на автомобилния транспорт - бързата доставка на пътници и стоки. Независимо че колите са с пъти по-безопасни, с пъти по-добре спират, скоростните лимити си остават същите както преди половин век. Пълен парадокс!
Имаше идея да се вдигне автомобилът във въздуха. Вдигнаха го - американската кола Terrafugia Transition. И толкова. Други пък го вкараха под водата - швейцарския Rinspeed sQuba. И отново само дотам. Тогава какво? Просто капка по капка новости, най-вече по посока на екологичността, ефективността и икономичността. Навремето Хенри Форд е изисквал от доставчиците си да му карат детайлите в еднакви по размер дървени опаковки, материалът от които след това използвал в купетата на автомобилите си. Днес хората на Volkswagen се фукат с това, че в модела им Golf има 527 кг детайли, направени от рециклиран материал - пластмаси и метали, и искат да докарат дела им в колата до 85%!
Същите швейцарци с гмуркащия се автомобил от фирмата Rinspeed представиха кола, направена изцяло от бамбук. Под капака на този  плажен навес с колела, наречен BamBoo, е разположен електромотор с мощност 73 к.с., осигуряващ максимална скорост от 120 км/час, а акумулаторът му - пробег от 105 км с едно зареждане. Ако токът свърши, практичните швейцарци предлагат на пътниците да яхнат сгъваемите колела, скрити в багажника.
През септември във Франкфурт Mercedes-Benz показа концепткара F125, именуван така в чест на 125-ата годишнина от получаването на патента за първия им автомобил с бензинов двигател. Юбилейната кола е препълнена с технологии, които са доста близо до серийна реализация в колите на немския автогигант. Най-главната е хибридната технология за задвижване, включваща четири електромотора - по един за всяко колело, с обща мощност 230 к.с. Това позволява на колата да се ускорява от място до 100 км/ч за 4,2 секунди и да развива максимална скорост от 220 км/час. Токът се осигурява от напредничави акумулатори, зареждани от водороден агрегат. Резервоарът от 7,5 кг водород позволява на Mercedes F125 да измине без зареждане около 1000 км.
Ще кажете - фантастика. Не съвсем, защото подобни коли имат още BMW, Honda, Volkswagen, Ford, Opel, Nissan, Toyota, Hyundai. Проблемът, че ги няма по пътищата, е в това, че литър водородно гориво струва около 100 евро. И за производството му трябва да се изгаря нефт или пък да се харчи електричество. Освен това водородът е взривоопасен.
Всъщност преди години и бензинът е бил смятан за много опасен, а сега се използва повсеместно, независимо от невисоката ефективност на двигателите с вътрешно горене - КПД около 30%. Цената на бензина расте по обективни и субективни причини непрекъснато, но колите, работещи с него, са удобни и масово разпространени независимо от отделяните вредности в атмосферата. Водородният мотор е екологично чист, КПД-то му е почти 50%, така че напълно реално е скоро да видим по бензиностанциите освен бензинови пистолети още електроконтакти и системи за зареждане с водород. Всъщност още Жул Верн в романа си "Тайнственият остров" предвижда подобно развитие на нещата - според него, когато свършат въглищата, гориво ще ни осигурява водата, разложена на кислород и водород.
 

Еврокомисията ни отписа за еврото догодина

автор:Дума

visibility 386

/ брой: 90

Прогнозират добър летен сезон, откриват го в петък

автор:Дума

visibility 419

/ брой: 90

Лозарският сектор е в трудна ситуация

автор:Дума

visibility 372

/ брой: 90

Рекордните 6,73 млрд. лв. осчетоводени неправилно

автор:Дума

visibility 359

/ брой: 90

Атентат срещу Роберт Фицо

автор:Дума

visibility 407

/ брой: 90

ЕС одобри пакта за миграцията

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 90

Гърция забрани телефоните в час

автор:Дума

visibility 414

/ брой: 90

Накратко

автор:Дума

visibility 349

/ брой: 90

С теб сме, Роберт!

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 90

Сами сме срещу мобилните оператори

visibility 429

/ брой: 90

Имитация на нормално

visibility 361

/ брой: 90

БСП срещу статуквото и в защита на националните интереси

автор:Дума

visibility 473

/ брой: 90

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ