13 Юли 2025неделя05:12 ч.

Анализ

Какво да правим с транспорта в София?

Няколко конкретни идеи за подобряване на положението на шофьорите и ситуацията в ЦГМ

/ брой: 105

автор:Ваня Григорова

visibility 3537

Неизплатени задължения от държавния бюджет и Столична община, кадруване чрез раздуване на администрация в „Метрополитен“ ЕАД, неглижиране на автобуси и служители в „Столичен автотранспорт“ ЕАД - това е продължаващият път, по който се обезсилват общинските дружества, което създава предпоставки в рамките на две години част от тях да бъдат концесионирани. Това показва прегледът на бизнес плановете и финансовите отчети на четирите транспортни дружества в София.
ЦГМ не е изплатил 36 млн. лв. на транспортните дружества, защото не е получил средствата от държавния бюджет и Столична община. 

Компенсациите за намалените цени 

на превозни документи за 2024 г. са изплатени на 99%, но остават около 2 млн. лв., които няма да бъдат получени от държавния бюджет. За шестмесечието на 2025 г. около 30 млн. няма да бъдат изплатени от държавния бюджет на ЦГМ за компенсации, тъй като лимитът вече е надскочен, а центърът няма право да спре да предоставя безплатни и преференциални карти на деца и пенсионери, и съответно тези средства няма да стигнат до транспортните дружества. 5 млн. лв. не са изплатени от Столична община към ЦГМ за контрол на паркирането, който се осъществява от центъра по силата на сключен договор с общината. Когато не плащаш на касичката, как тя да разплаща на авто-, електротранспорта и метрото?
Метрополитен - самоназначилият се за изп.-директор Найденов планира щатът да стане 2150 души, към момента са 2042. В отговор на мой въпрос на балансова комисия, господинът заяви, че 20-25 от тях ще са новоназначени машинисти. Останалите 75-80 човека за какво? Администрация. Има нужда от още един юрист и няма никакъв проблем да се назначи по още един човек по отделите, гласеше отговорът. Факт е, че има нужда от допълнителни кадри. Но, по думите на Найденов, сега администрацията наброява 51 човека, а той планира 

тя да се увеличи със 150% 

Същевременно има данни за започнали съкращения в отдели, които и понастоящем имат нужда от допълнителни служители.
Автотранспорт - 102 превозни средства са извън експлоатация. Регистрира се продължаващ отлив на работници, като към края на 2024 г. недостигат около 300 шофьори. Какви са причините за напускане, според ръководството? Защо най-много напускат от гараж "Земляне"? Изпълнителният директор Стилян Манолов заяви, че именно в този гараж служителите си взимали най-много болнични, затова си тръгват. Няма никаква логика в това обаче. Ако служителите скатават с болнични и това не се санкционира, защо не си стоят там и да си получават болничните, а напускат доброволно? До мен стигна информация за новоназначен преди няколко месеца ръководен кадър в гараж "Земляне", който демонстрира феодално отношение към служителите. Затова напускат както шофьори, така и сервизни работници. За сметка на това назначават работници от трети държави - 30 човека до септември 2025 г., но ще правят „голяма поръчка за внос на работници“ наесен.
Електротранспорт - дефицитът на водачи в дружеството е намалял с 50-60. Но 

оставащият дефицит на водачи в трамваите 

е 61, в тролейбуси и електробуси - 50. По-големият проблем там обаче е с другите категории персонал - необходими са 104 общо, сред тях ел. техници, автомонтьори и пр. Това е дружеството, което изглежда най-стабилно. Но съществува риск настоящият изп.-директор Ганчев да бъде сменен по подобие на проф. Братоев в „Метрополитен“. За да тръгне и това дружество по пътя към фалита по подобие на автотранспорта.

Решение ли е концесията? 

Ще си отговорим, ако погледнем какво се случва в Пловдив, където всички линии се управляват от частни компании. А пловдивчани чакат часове, за да мине някой автобус. В същото време в частните фирми нямаме никаква представа какви са нивата на възнагражденията на служителите, изплаща ли им се извънреден труд, има ли експлоатация. Защото там синдикати няма. София си мечтае да стане като Виена, а се доближава до Пловдив. А бизнес плановете на някои кръгове извън Столична община се заключават в това да източат няколкостотин хиляди или няколко милиона лева през обществени поръчки и да назначат любовниците си в администрация, на бюро.
За да спре разпадът:
-    Столична община следва да изплаща навреме дължимото към Центъра за градска мобилност;
-    компенсациите за преференциални карти да се изплащат своевременно от държавния бюджет;
-    заделените 15 млн. лв. инцидентно да бъдат заложени в субсидията, която ежегодно се изплаща от националния бюджет към Столична община за транспорт. Защото и в момента, дори с тези допълнителни средства, общината субсидира градския транспорт с по-висока сума от държавата;
-    проф. Братоев да се върне в „Метрополитен“ до провеждане на конкурс, а удобните в ръководството на дружеството да намерят друго поприще, на което евентуално биха били полезни за обществото;
-    изп.-директор на „Столичен електротранспорт“ Евгений Ганчев да има възможност да продължи укрепването на дружеството, тъй като е един от най-големите професионалисти в сектора, който по сложност на системите се родее с метрото;
-    „Столичен автотранспорт“ да получи достатъчно финансови средства, за да обнови превозния състав в спешен порядък и да се ръководи от добросъвестни и отговорни към дружеството членове на съвета на директорите.

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 4711

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 2815

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 3411

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 4298

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 2889

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 2961

/ брой: 126

Накратко

автор:Дума

visibility 4269

/ брой: 126

Тупик

visibility 4304

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 3740

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 4670

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 4349

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ