Какво трябва да знаем за шефа, или ръководство за подчинените
Изкуството на управлението се състои в това да не се позволи на хората да остаряват в кабинета си
/ брой: 234
Всяка година на 16 октомври се отбелязва Национален ден на шефа (National Boss`s Day), който се смята за професионален празник на ръководители от всички нива. Идеята за такава дата хрумва през 1958 г. на Патриция Хароски, която работи като секретарка в State Farm Insurance Company. Целта на инициативата е работниците да имат възможност да поздравят началника си и да му благодарят, че е бил добър и честен с тях. Празникът започва да се отбелязва официално от 1962 г. благодарение на решението на губернатора на щата Илинойс - Ото Карнър. Постепенно тази традиция бива подкрепена от други страни и така честванията се разпространяват по цял свят. Ден на шефа се празнува в Австралия, Европа, Канада, САЩ и Южна Африка.
Всички работещи хора имат шефове, дори тези, които според длъжностната характеристика сами са началници. Защото и заемащите високи длъжности се подчиняват на ръководни органи, чиято основна дейност е да планират извършването на определени задачи и да следят за постигането на високи резултати. Всъщност шефовете са тези, които контролират работния процес. И независимо от отношенията ви (приятелски или строго йерархични) все пак основното правило в службата е в крайна сметка да се свърши онова, за което получавате заплата. Най-добре е това да се случва качествено и в срок.
Ако пък изпитвате абсолютна неудовлетвореност от ръководството и смятате, че босът притежава недопустими човешки и неприемливи интелектуални качества, това не бива да се превръща в причина за напускане на работата. Според статистиката преместването на началството от едно място на друго е доста честа практика. Затова шансът ръководството ви скоро да се смени е много голям. Опитайте да превърнете това във ваша съкровена надежда и бъдете търпеливи.
В случай че отношенията ви с шефа не са добри, правете всичко възможно, за да не привличате вниманието му. Просто се дистанцирайте - буквално и ментално, и добросъвестно и честно изпълнявайте служебните си задължения. Колкото по-качествено и навреме си вършите работата, толкова по-малко внимание ще ви обръща ръководството.
Обикновено интересът от страна на началника към подчинените не е много здравословен. Защото най-често е предизвикан от немарливото изпълняване на поставените задачи. Затова се вземете в ръце и животът ви в офиса постепенно ще стане спокоен и безконфликтен, убедени са специалистите.
Когато обаче целта на работника е бързо да изкачи кариерната стълбица, а не да си кротува в службата до пенсия, става доста по-трудно. Особено тежка е ситуацията, когато шефът е заел мястото си не благодарение на натрупани знания и придобити умения, а с помощта на "полезни" връзки и познанството си с важни персони. Такъв началник обикновено щателно следи сред подчинените му да няма хора с по-висока квалификация от неговата. Причината е банална - страхува се от амбициозни и можещи колеги, които биха могли да го изместят от високия пост.
В подобен случай бъдете готови за истинска война. Но имайте предвид, че победата е постижима едва тогава, когато навиците ви станат толкова необходими и полезни там, където се трудите, че без вас пълноценното функциониране на работния процес не би било възможно. Само така има шанс да се преборите с корупционните връзки. Затова постоянно повишавайте своята квалификация, обмисляйте стратегията си и се трудете усърдно. Но не забравяйте думите на Наполеон, според когото изкуството на управлението се състои в това да не се позволи на хората да остаряват в кабинета си.
Онези, които се чувстват късметлии, защото са ценени от ръководството именно за наличието на амбициозност, работоспособност, инициативност и ерудиция, не би трябвало да се страхуват от нищо. Препоръката на експерти е да се стремим да започнем кариерата си именно в такива трудови колективи, където се уважават качествените професионалисти.
Помнете, че не бива да мразите шефовете си, защото е напълно възможно рано или късно също да станете началник. И тогава лично ще усетите цялата палитра на чувствата от страна на подчинените.
Най-важното е да сме наясно, че началник - не е професия, а длъжност, която предполага работа без почивен ден, отговорност за всяко решение, за всяка изречена или написана дума, както и за благополучието на подчинените. Шефът също така е обикновен човек. Това обаче трябва да се помни не само от подчинените, но и от самия бос.
За началниците с чувство за хумор
* Ако мислите, че шефът ви е глупав, не забравяйте: ако той беше по-умен, вие щяхте да сте без работа (Албърт Грант)
* Не казвайте на хората как да правят неща. Кажете им какво да направят и им позволете да ви изненадат със своите резултати (Джордж Пейтън)
* Капитанът знае всичко. Но плъховете знаят повече (Александър Фюрстенберг)
* За началниците като за споминалите се - или добро, или нищо (народна мъдрост)
* За незаменимостта на един човек съдят по броя на заместниците му (Данил Рудий)
* Ако началникът ви не ви харесва, поставете се на негово място (Леонид Леонидов)
* Когато влизаш в кабинета на началника, внимавай да не си ожулиш носа в прага (Лешек Кумор)
* Монолог - това е беседа на началника с подчинените (фолклор)
* Началниците често забравят, че подчинените им също са хора и също не искат да мислят (народна мъдрост)
* Не знам как трябва да бъде, но сте го направили неправилно (военен бисер)
* Нерядко този, от когото зависи всичко, прави всичко, което зависи от него, за да покаже, че от него нищо не зависи (Александър Фюрстенберг)
* Нищо не изморява началника така, както излизането на подчинен в отпуск (народна мъдрост)
* Подчинен - това е човек, който трябва да говори колкото се може по-малко (Веслав Брудзински)
* Порядъчният началник си поделя заслугите поравно с тези, които са свършили цялата работа (фолклор)
* Ти началник - аз глупак, аз началник - ти глупак (руска пословица от съветската епоха)
* Усмивката на шефа, отправена към нас, винаги е загадъчна (неизвестен автор)
* За подчинените еднакво разрушителни са както раздорите между ръководителите, така и тяхното единодушие (Тацит)
* Общо взето, всеки работодател получава такива работници, каквито заслужава (Уолтър Гилби)
* Не може да командва кавалерийска бригада този, който смята, че на седлото изглежда нелепо (Джон Пиърс)
* Човек, който не е станал шеф до 46 години, вече не става за нищо (Сирил Паркинсън)
* Най-важното нещо, което научих като мениджър, е, че работата трябва да се върши от другите (Алфред Слоун)
* Правете така, че хората да си мислят, че сами искат това, което правите (Екатерина Велика)
* Истинският характер на човека се познава едва тогава, когато той ти стане началник (Ерих Мария Ремарк)