23 Октомври 2025четвъртък09:58 ч.

Каракачанов смъмри Караянчева, че преговаря за ремонта на Су-25

„Авионамс“ няма да участва в ремонта, първият транш вече е преведен към Беларус

автор:Дума

visibility 1693

Сериозно разминаване в позициите на вицепремиера Красимир Каракачанов и председателя на парламента Цвета Караянчева по темата с ремонта на щурмовите самолети Су-25. Военният министър не скри днес раздразнението си, че Караянчева е говорила по темата при визитата си в Москва отпреди два дни. Тогава тя отправи покана към руски специалисти да участват в ремонта на съветските самолети, които са на въоръжение у нас. От думите й също така стана ясно, че самолетите ще бъдат ремонтирани у нас в завода „Авионамс“.

Каракачанов обаче напълно опроверга новините, които дойдоха от Москва и бяха съобщени от пресцентъра на Народното събрание. По думите на военния министър било несериозно Цвета Караянчева да преговаря с руската страна за ремонта на Су-25.

Това леко ме учуди при наличие на сключен действащ договор с Беларус, който е сключен още през декември миналата година, заяви Каракачанов пред журналисти при посещението си в авиобаза „Граф Игнатиев“.  Да разговаряш сега, че искаш съдействие от руската страна за възстановяване за мен означава, че може би някой е подал грешна информация, добави лидерът на ВМРО.  По думите му „най-вероятно някой дава някакви погрешни съвети. Не изключвам и това да са някакви определени външни фактори, които имат интерес ние да закупуваме оръжия”.

Припомняме, че по време на разговорите си със Сергей Лавров в Москва Цвета Караянчева заяви, че самолетите Су-25 ще бъдат ремонтирани в България в завода „Авионамс“ и отправи покана към Русия да изпрати в ускорени срокове руски инженери и специалисти, които да се включат в дейностите по ремонта.

Според военния министър обаче алтернативен ремонт на машините в одържавения „Авионамс” ще е възможен след 2-3 години, когато заводът придобие тези способности.

Самолетите Су-25 са изключително необходими за бойните способности на Българската армия. Това е единственият самолет за поддръжка от въздуха на пехотата и на флота, с който разполагаме. От 14 самолета сега летят 5. Всъщност днес един от тях ще се приземи. Остават 4, които през юли-август следващата година, ако не бъдат взети спешни мерки за тяхното възстановяване, ще останат на земята и армията ще загуби способности, а пилотите и техниците в авиобазата ще останат без работа.

По тази причина Министерството на отбраната проведе обществена поръчка за сключването на договор за възстановяване на Су-25, напомни Каракачанов.  Министърът на отбраната припомни, че предложението за обявяване на обществена поръчка за ремонта и възстановяването на Су-25, направено през миналата година, е съгласувано от всички министерства и прието от Министерския съвет без забележки. В хода на процедурата от двете поканени страни, които могат да извършат ремонтните и възстановителни дейности, се е явила само Беларус. Другата фирма, която е руска, не е подала оферта. Предложението за сключването на договор с Беларус, включително неговите финансови параметри, също са приети от всички министерства и от Министерския съвет.

 

През март чиновници започнаха да обясняват, че има санкции, които могат да бъдат нарушени, което е абсолютно несериозно, имайки предвид практиката на други натовски и европейски държави, коментира министър Каракачанов. Той разясни, че ремонтът и възстановяването на действаща бойна техника не попада под санкциите, наложени от ЕС. Санкциите срещу Беларус са по отношение само и единствено на вътрешни репресии. Практиката и на други европейски държави ясно показва, че по отношение на възстановяването на бойните способности не трябва да има някакви ограничения, посочи министър Каракачанов.

За да бъде изяснен този въпрос министерствата на икономиката и на отбраната внесоха на 19 юни т.г. предложение за допълнение на Постановлението на Министерския съвет № 91 от 9.04.2001 г., което касае ограниченията спрямо Беларус. Въпреки приетото от правителството допълнение, Министерството на икономиката прави предложение за дерогация до всички държави-членки на ЕС, което на практика ще отнеме между 9 и 12 месеца.

Ако ние не вземем спешни мерки, за да изпълним сключения договор, влизаме в хипотеза на нарушение и започваме да плащаме неустойки. Тази ситуация, в която хем ще плащаме неустойки, хем няма да ремонтираме самолетите, е безумна за мен, беше категоричен министър Каракачанов.

Той съобщи, че парите за възстановяване и ремонт на Су-25 вече са приведени на кореспондентска банка в Германия, която трябва да обслужва договора с Беларус. Ако няма проблеми с превода, следва Министерството на икономиката да издаде удостоверение за временен износ и да започне ремонта на самолетите.

Министър Каракачанов коментира още, че вариант руски специалисти да участват във възстановяването на щурмовите самолети в завод „Авионамс“ може да има, само ако не се осъществи договора с Беларус.

 

Такситата в София поскъпват с 18,6%

автор:Дума

visibility 2733

/ брой: 197

Бюджетният дефицит на България стигна 3% през 2024 г.

автор:Дума

visibility 2728

/ брой: 197

Търсенето на жилища изпреварва предлагането

автор:Дума

visibility 2941

/ брой: 197

45% от чиновниците у нас обядват за над 10 лв.

автор:Дума

visibility 2667

/ брой: 197

Кремъл: Няма дата за среща Путин - Тръмп

автор:Дума

visibility 2810

/ брой: 197

Австрия и Швеция засилват мерките срещу мигрантите

автор:Дума

visibility 3092

/ брой: 197

Испания възобнови дебата за смяната на часа

автор:Дума

visibility 2855

/ брой: 197

Колумбия отзова посланика си в САЩ

автор:Дума

visibility 3006

/ брой: 197

Пиротехника

автор:Александър Симов

visibility 2512

/ брой: 197

Голямата картина

visibility 2675

/ брой: 197

Предсказуем резултат

visibility 2653

/ брой: 197

Младите гласове за пътя на България

автор:Дума

visibility 2784

/ брой: 197

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ