28 Август 2025четвъртък05:21 ч.

Каракачанов смъмри Караянчева, че преговаря за ремонта на Су-25

„Авионамс“ няма да участва в ремонта, първият транш вече е преведен към Беларус

автор:Дума

visibility 1628

Сериозно разминаване в позициите на вицепремиера Красимир Каракачанов и председателя на парламента Цвета Караянчева по темата с ремонта на щурмовите самолети Су-25. Военният министър не скри днес раздразнението си, че Караянчева е говорила по темата при визитата си в Москва отпреди два дни. Тогава тя отправи покана към руски специалисти да участват в ремонта на съветските самолети, които са на въоръжение у нас. От думите й също така стана ясно, че самолетите ще бъдат ремонтирани у нас в завода „Авионамс“.

Каракачанов обаче напълно опроверга новините, които дойдоха от Москва и бяха съобщени от пресцентъра на Народното събрание. По думите на военния министър било несериозно Цвета Караянчева да преговаря с руската страна за ремонта на Су-25.

Това леко ме учуди при наличие на сключен действащ договор с Беларус, който е сключен още през декември миналата година, заяви Каракачанов пред журналисти при посещението си в авиобаза „Граф Игнатиев“.  Да разговаряш сега, че искаш съдействие от руската страна за възстановяване за мен означава, че може би някой е подал грешна информация, добави лидерът на ВМРО.  По думите му „най-вероятно някой дава някакви погрешни съвети. Не изключвам и това да са някакви определени външни фактори, които имат интерес ние да закупуваме оръжия”.

Припомняме, че по време на разговорите си със Сергей Лавров в Москва Цвета Караянчева заяви, че самолетите Су-25 ще бъдат ремонтирани в България в завода „Авионамс“ и отправи покана към Русия да изпрати в ускорени срокове руски инженери и специалисти, които да се включат в дейностите по ремонта.

Според военния министър обаче алтернативен ремонт на машините в одържавения „Авионамс” ще е възможен след 2-3 години, когато заводът придобие тези способности.

Самолетите Су-25 са изключително необходими за бойните способности на Българската армия. Това е единственият самолет за поддръжка от въздуха на пехотата и на флота, с който разполагаме. От 14 самолета сега летят 5. Всъщност днес един от тях ще се приземи. Остават 4, които през юли-август следващата година, ако не бъдат взети спешни мерки за тяхното възстановяване, ще останат на земята и армията ще загуби способности, а пилотите и техниците в авиобазата ще останат без работа.

По тази причина Министерството на отбраната проведе обществена поръчка за сключването на договор за възстановяване на Су-25, напомни Каракачанов.  Министърът на отбраната припомни, че предложението за обявяване на обществена поръчка за ремонта и възстановяването на Су-25, направено през миналата година, е съгласувано от всички министерства и прието от Министерския съвет без забележки. В хода на процедурата от двете поканени страни, които могат да извършат ремонтните и възстановителни дейности, се е явила само Беларус. Другата фирма, която е руска, не е подала оферта. Предложението за сключването на договор с Беларус, включително неговите финансови параметри, също са приети от всички министерства и от Министерския съвет.

 

През март чиновници започнаха да обясняват, че има санкции, които могат да бъдат нарушени, което е абсолютно несериозно, имайки предвид практиката на други натовски и европейски държави, коментира министър Каракачанов. Той разясни, че ремонтът и възстановяването на действаща бойна техника не попада под санкциите, наложени от ЕС. Санкциите срещу Беларус са по отношение само и единствено на вътрешни репресии. Практиката и на други европейски държави ясно показва, че по отношение на възстановяването на бойните способности не трябва да има някакви ограничения, посочи министър Каракачанов.

За да бъде изяснен този въпрос министерствата на икономиката и на отбраната внесоха на 19 юни т.г. предложение за допълнение на Постановлението на Министерския съвет № 91 от 9.04.2001 г., което касае ограниченията спрямо Беларус. Въпреки приетото от правителството допълнение, Министерството на икономиката прави предложение за дерогация до всички държави-членки на ЕС, което на практика ще отнеме между 9 и 12 месеца.

Ако ние не вземем спешни мерки, за да изпълним сключения договор, влизаме в хипотеза на нарушение и започваме да плащаме неустойки. Тази ситуация, в която хем ще плащаме неустойки, хем няма да ремонтираме самолетите, е безумна за мен, беше категоричен министър Каракачанов.

Той съобщи, че парите за възстановяване и ремонт на Су-25 вече са приведени на кореспондентска банка в Германия, която трябва да обслужва договора с Беларус. Ако няма проблеми с превода, следва Министерството на икономиката да издаде удостоверение за временен износ и да започне ремонта на самолетите.

Министър Каракачанов коментира още, че вариант руски специалисти да участват във възстановяването на щурмовите самолети в завод „Авионамс“ може да има, само ако не се осъществи договора с Беларус.

 

До 2029 г. ще е готова жп линията Костенец-Септември

автор:Дума

visibility 443

/ брой: 159

С над 27% скочи жилищното кредитиране

автор:Дума

visibility 441

/ брой: 159

Държавният дълг нарасна с нови 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 438

/ брой: 159

Венецуела и САЩ пред война

автор:Дума

visibility 470

/ брой: 159

Украйна няма да влезе в ЕС „чрез изнудване“

автор:Дума

visibility 438

/ брой: 159

Готвят Фон дер Лайен за президент на Германия?

автор:Дума

visibility 479

/ брой: 159

Позволиха 10-часов работен ден на гърците

автор:Дума

visibility 447

/ брой: 159

Пожарът на глупостта

автор:Александър Симов

visibility 459

/ брой: 159

Линията на бедност може да стане 764 лева

автор:Аида Паникян

visibility 480

/ брой: 159

Бъдеще в алгоритъм и блус

visibility 450

/ брой: 159

Десницата на разрушенията

автор:Дума

visibility 445

/ брой: 159

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ