25 Април 2024четвъртък16:46 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Златю Бояджиев (1903-1976), "Из Пловдив", 50-те г. на ХХ в.

Картини разказват истории в живописна спирка в галерия "Лоранъ"

/ брой: 27

автор:Дума

visibility 152

Нарекохме "Живописна спирка" февруарската ни изложба, с която откриваме сезона през новата 2021 г. Тя включва образи и места на знакови автори в българското изобразително изкуство от началото и средата на ХХ в., научи ДУМА от галериста Лаврен Петров. "Спирката" в "Лоранъ" днес става част от паметта, която съпътства творбите. Разноликата експозиция е съпроводена с много истории за картини и техните притежатели и съдържа надеждата за преоткриване и оценка на това изкуство от една нова публика. 

Изборът на екипа на галерията обхваща изцяло новопостъпили произведения от последните месеци. За да бъдат представени в музейната експозиция, в салона на ул. "Оборище" 16, те са изминали целия дълъг процес на подготовка. От тяхното постъпване в галерията, през задължителната атрибуция, бавния процес на консервация и реставрация, каталожното заснемане и оформянето им в експозиционен вид. 

Надяваме се нашата представителна художествена извадка с висока инвестиционна стойност да предизвика интереса на колекционерите. Постигнахме прецизно съчетание от стойност, вкус и история. Избрали сме автори с творби, асоциирани с най-доброто като образци в нашето изкуство, посочват от арт салона. Присъстват живописни произведения от Владимир Димитров - Майстора, Александър Мутафов, Дечко Узунов, Златю Бояджиев, Давид Перец, Владимир Рилски, Анастас Стайков, Александър Петров - Лавандулата, Йоан Левиев, Тома Трифоновски, Иван Кирков, Христо Стефанов, Лика Янко и др. Творбите може да се видят до 3 март.

Повече за творбите следва в представянето на галерията.

Няма как да не започнем с акварела на Владимир Димитров - Майстора "Хълмът Палатин, Рим" от 1910 г. Тук пасторалната цветност е фокусирана повече върху растителността и средата, отколкото върху античните останки. Лаконичният изказ, характерен за автора, придава особено очарование на творбата. Заслужава си да отбележим и присъствието на сигнатура горе вляво. Подпис липсва, но Майстора е отбелязал деня и мястото на рисунката!                                      

Друга интересна италианска "спирка" е пейзажът на Дечко Узунов от Венеция, рисуван  през 1962 г. Своеобразната, вертикална композиция ни показва отрязък от мотив с градска среда. Издължените къщи, попаднали в тъмночервено-синята сянка засилват живописното чувство за историческо минало.   

Емблематичен родопски мотив - скалата "Невястата" край Смолян на Анастас Стайков е най-голямоформатното платно в залата. В него облени в светлина къщи са сгушени в прегръдката на планината, където отчетливо се забелязват очертанията на природния феномен над града. Картината от 1976 г. има текст на гърба, който ни разказва за повода за нейното създаване. Тя е в широко разпознаваемия стил на автора, с цветни, живописни сегменти, геометризирани като фасети на кристал.   

В творбата на Тома Трифоновски "Две жени" виждаме вероятно майка и дъщеря, на фона на тъмен прозорец. Фигурите и лицата изпъкват на тъмната основа и греят в светложълти краски. Това допълва и подчертава фината женска структура и придава безплътност, нежност и одухотвореност. 

Без да сме го търсили целенасочено, в изложбата основна част представляват авторите, свързани с Пловдив. Пейзаж от Широка лъка е творбата на Владимир Рилски, включена в експозицията. Вертикалната композиция представя общ изглед към селото, с което са свързани последните години от живота му. Тук Рилски е в познатото му амплоа. Златю обаче е изненадващо различен. "Из Пловдив" напомня маниера на работа на малък холандски майстор, но е изпълнена в пастелна гама. Изгледът е странен като композиция, която е хоризонтално издължена, пресилена и изпълва целия формат на платното от край до край. Това е съчетано с деформация в перспективните гледни точки, което в някаква степен придава изкривяване и резултатът ни кара да го сравняваме с хиперреализъм.   

Двама автори от поколението на Пловдивската школа от 60-те г. на ХХ в. разработват едно от най-оживените места в Пловдив. В работата на Йоан Левиев от 1976 г. ясно можем да разпознаем  сгради, фасади и къщи от главната улица. В другата творба на Христо Стефанов елементи от пловдивски пейзаж са многократно трансформирани и вплетени в композиция, разграфена на квадратни части. Разбираме, че става въпрос за едно и също място в двете картини по елементите от сгради, които познаваме. Между тях отчетливо се забелязва и подчертава присъствието на фигурата на атлант, крепящ топка. Този елемент е отличителен за сграда, паметник на културата, строена в 1923 г. на ул. "Княз Александър I" 41 на площад "Стефан Стамболов". Докато Левиев е пастелно приглушен в живописно отношение, Христо Стефанов използва ярки и контрастни цветове, които създават живописна експресия. Еднакви детайли и части от външно оформление можем да намерим и при двамата, но композицията и маниерът са коренно различни. 

Портретът на млад мъж от Лика Янко е от ранното й творчество. Художничката огражда с черна категорична линия тъмното лице, за да постигне характерен типаж. Всичко е направено така, че да извади острите му черти като акцент. Образът е отчасти стряскащ, но в същото време дълбок и силен. 

Представителна за автора е и творбата на Александър Петров - Лавандулата "На плажа". Най-вероятно е работена с много фантазия в ателието. Не си представяме художника с четка и статив на някой плаж, запазен само за дами. 

История за едно приятелство и за непосредствените впечатления от живота край брега е драматичната творба "Бурно море, Созопол" от Александър Мутафов, с посветителски текст на гърба. Бурното море вероятно е разбило кея, който трябва да бъде поправен. 

Иван Кирков е истински естет в "Женски торс", където акварелното и прозирно-синеещо тяло може да бъде разпознато само от познавач. Студенината на основната гама се разчупва от бежови и светловиолетови сенки.

Спираме с представянето на изложбата дотук. Каним ви да се спрете на "Оборище" 16 и да разгледате за няколко минути нашата "Живописна спирка". Колекцията ни вдъхнови, надяваме се, че това ще се случи и с вас. Спрените по пътя си картини ще продължат своя дълъг път в културната ни памет, можете да изберете някоя от тях, за да ви радва! 

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 304

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 359

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 292

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 317

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 320

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 233

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 358

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 287

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ