Книжка - мираж
/ брой: 130
Днес се очаква с парафа на образователния министър идеята за вдигане цената на шофьорските курсове да стане реалност. Поскъпването се обяснява с очакваното увеличение на часовете за кормуване от 31 на 45. Според мнението на експерти в бранша, въпреки че тяхната себестойност се запазва 20-30 лв., това вероятно ще доведе до поскъпването на курсовете с около 300 лв. Целта е да се подобри обучението на бъдещите водачи на МПС, а така да намалеят и джигитите по пътищата. Но дали в случая тя напълно оправдава средствата. Те и в момента не са малко. За шофьорски курс човек трябва да се бръкне с 650-800 лв. Прибавете към тях още 300 от септември и ще видите, че мечтаната шофьорска книжка ще се превърне в мираж. Бизнесът, свързан с тези документи, е сред секторите у нас, които най-трудно се поддават на изсветляване. Логично е държавата да определи реалната цена на курсовете, но тя бяга от проблема. Вместо това градове и села са облепени с обяви на фирми, които предлагат обучение за 250-300 лв. Там обаче не пише, че след като си клъвнал, цената рипа най-малко двойно чрез вътрешни изпити и допълнителни часове.
Иначе промяната в обучението е повече от необходима. В масовия случай младите шофьори вземат книжка, без тя да е съпроводена с достатъчно умения за каране по магистрала и в задръстване например. Практика е инструкторите да учат курсистите си само по маршрутите, където се провеждат изпитите. Преди време шефката на новосъздадената Агенция за пътна безопасност Малина Крумова се изказа неподготвена, като предложи на хората над 60 г. да им бъде забранено да шофират. Тя вероятно не е чувала, че на много места по света е въведено "обучението за цял живот". Безопасност на движението трябва се учи в училище до 10 клас, а след 65-годишна възраст например шофьорите при подмяна на свидетелствата могат да преминат и кратък курс по опресняване на знанията. Не е задължително да плащат от джоба си, разходите за този курс може да поеме и фондът за пътна безопасност.