На фокус
Кога ще заработи най-после тол системата
Нереално е тя да обхваща 16 хиляди километра
/ брой: 166
Вече едва ли някой си спомня откога у нас се говори за въвеждането на тол система по пътищата. Най-накрая сред редица перипетии и обжалвания в началото на тази година договорът за нейното изграждане беше подписан. Австрийската компания "Капш Трафикком" спечели процедурата с оферта от 150 милиона лева без ДДС. Проектът ще продължи 19 месеца и включва доставка и инсталация на 500 терминала за регистриране и издаване на електронни винетки, 100 автомобила за контрол, 100 пункта за претегляне в движение и 500 портала за тол контрол. Компанията ще трябва да изгради и изчислителен център, и офис за поддръжка. Очаква се реално системата да заработи в края на 2019 или в началото на 2020 г.
Австрийското дружество вече е изграждало тол системите на Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус. То е изпълнило общо 280 проекта в 44 страни, като за финансовата 2016/17 г. печалбата му е около 648 милиона евро. Проектът ще бъде изграден за сметка на "Капш", като фирмата ще очаква да си възвърне инвестицията в първите три години, след като системата заработи.
Години наред пътната инфраструктура у нас е хронично недофинансирана, въпреки че приходите от винетки и пътни такси са около 350 млн. лв. годишно. С въвеждането на тол системата за леките автомобили промяна в цените няма да има, а тенденцията ще бъде обърната чрез драстично повишаване на таксите за тежкотоварните - около 6-7 пъти. В момента еднодневната винетка за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона е 23 лв. На тази цена те преминават през цялата територия на страната, от ГКПП "Калотина" до ГКПП "Капитан Андреево". За сравнение в Сърбия преминаването по магистралата между Ниш и Пирот с дължина 90 км от януари струва около 20 лв.
Надежди
В министерството на регионалното развитие очакват още през първата година след внедряването на система приходите да са около 1 млрд. лв. В заданието за обществената поръчка е записано, че тол такса ще се събира за всички класове асфалтирани пътища първи, втори и трети клac. Toвa включвa мeждy 16 000 и 18 000 км, или oкoлo 80% oт пътнaтa мpeжa. Самият регионален министър Николай Нанков признава, че това не е реално и по-скоро става дума за обхват на системата от 8 хил. км, като е възможно този обхват постепенно да се увеличава. На практика нито възложителят на поръчката, нито изпълнителят - все още не знаят колко от пътищата ще обхване тя. В заданието се говореше за 16 хил. км - което е над две трети от всички пътища в страната. Очевидно е, че това е абсурдно голямо число и дори изпълнителят дискретно го намекваше няколко пъти. Държавната агенция "Пътна инфраструктура" очевидно го съзнава, защото сега правителството одобри ново споразумение със Световната банка, която ще трябва да даде препоръка какъв обем пътища да се включат при стартирането на системата. Другото, за което ще трябва да се търси решение, е детайлният модел на таксуване.
Всичко това донякъде е странно и изненадващо, защото Световната банка вече веднъж прави такова изследване и даде мнение както за препоръчителната цена за товарни автомобили (20 ст. на ос за километър), така и за леки коли (97 лв. винетка). Всъщност предишният им доклад послужи като основа на поръчката за системата. Новата нужда от помощ показва доста ясно, че държавната администрация досега не е осъзнавала колко много усилия са необходими за въвеждането на системата и колко много подробности и детайли трябва да бъдат взети под внимание.
Надеждата на изпълнителната власт е, че въвеждането на тол системата ще реши и част от проблема с хроничното недофинансиране за ремонт и изграждане на републикански пътища. Според различни анализи около 6-7 хил. км от пътната мрежа в страната е в лошо състояние, а годишният недостиг за поддръжката е между 200 и 300 млн. лв. Очаква се 4-5 години след въвеждане на тол системата да бъдат ремонтирани 7 хил. км. третокласна пътна мрежа. Надеждите на сегашната власт са приходите да послужат и за други големи инфраструктурни проекти - тунел под Шипка, магистрала "Хемус", както и скоростни пътища между Велико Търново и Русе, както и между Ботевград и Видин.
Начало
Системата за събиране на тол такси от тежкотоварните превозни средства ще започне да функционира на 16 август 2019 година. Електронната винетка за леките коли пък влиза в сила на 1 януари, като в рамките на месец валидните годишни хартиени стикери ще могат да се заменят с дигитални. Това става ясно от внесен в Народното събрание законопроект за изменение на Закона за пътищата, с който се уреждат новите правила за пътните такси. В следващите месеци българските и чуждестранните фирми за превози трябва внимателно да планират покупките си на винетни стикери, тъй като невниманието може да доведе до финансови загуби. Според предложените текстове в Закона за пътищата всички купени след 16 август 2018 г. годишни стикери за пътни превозни средства с маса над 3.5 тона ще бъдат със срок на валидност до 15 август 2019 г. Това означава, че ако даден превозвач реши да купи годишна винетка през ноември например, тя реално ще важи само 9 месеца. Същото правило ще важи и за винетките, които ще се издават след 1 януари 2019 г. - независимо от датата на закупуване и перфориране, действието им ще се прекрати на 15 август. Така камионите, особено тези, които извършват превози само в рамките на страната, ще бъдат принудени да купуват месечни стикери до пускането в действие на тол системата.
Шофьорите на леки коли (с маса под 3.5 тона) пък ще трябва задължително да съхраняват касовата бележка от закупуването на годишни винетки, ако искат валидността им да продължи и след 31 януари 2019 г. Дигитализирането на винетката ще става в пунктовете за продажба само след представяне на касовия бон и втората част от винетния стикер. Генерирането на електронна винетка ще бъде безплатно и вече няма да е необходимо да се пазят квитанции за плащането й или да се предоставят документи на контролните органи за проверка на валидността. Това ще става служебно по регистрационния номер на автомобила. Законопроектът за изменение на Закона за пътищата предвижда и въвеждането на уикенд електронна винетка, която ще важи от 12:00 в петък до 23:59 часа в неделя. Колко ще струва тя обаче ще бъде решено на по-късен етап с приемането на новите тарифи. Това са предложения и може да претърпят промени по време на разглеждането им в парламента. Покупката на електронната винетка ще прилича на покупка на самолетен билет. В специални автомати шофьорите ще въвеждат регистрационния номер на колата и желания период. След това ще плащат кеш или с банкова карта. Автомати за винетки ще има по бензиностанциите в страната, ще има и над 500 терминала на самообслужване.
Продажби
Винетки ще могат да бъдат купени и в пощите или онлайн от страницата на Агенция "Пътна инфраструктура". Шофьорите ще бъдат освободени от задължението да лепят стикери. Валидността на винетките ще се проверява от специални камери, монтирани на рампи. Информация ще се подава в реално време към контролен център. Така, ако данните на колата не са в системата, шофьорът ще бъде глобен, но само ако го спре патрулка. В контрола освен пътна полиция ще се включат и 50 коли с мобилни екипи на АПИ. Шофьорите на камиони ще плащат за изминати километри, а не за време, както досега. Таксуването ще става чрез специални устройства, монтирани в кабината. Друга възможност е да се ползват маршрутни талони. Ще се ползват основно сателитни устройства, всеки ще има право да ги закупи или да ги ползва под наем. В следващите месеци започва изграждането на 100 тол портала, 100 пункта за засичане на тежести и габарити, също и на център за управление. За разлика от Гърция и Сърбия, където плащането става на гишета, монтирани на магистралите, в България бариери и гишета няма да има. У нас шофьорите ще бъдат сканирани от устройства на метални рампи. Върху карта ще се визуализира къде се намира камионът. Ще се изчислява изминатото разстояние и ще се начислява сметка, която превозвачът ще заплаща. Тол системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от държавен оператор.