23 Октомври 2025четвъртък06:15 ч.

Колекторите нямат право да тормозят длъжници на работа

Ще могат да ни звънят най-често през два дни до 20 ч.

/ брой: 181

автор:Дума

visibility 1597

Колекторите няма да могат да комуникират с потребителите на работното им място по начин, по който проблемите на длъжника да станат известни на трети лица. Така достъпът им до нашия офис ще бъде прекъснат. Това предвиждат промени в Закона за защита на потребителите. Цяла нова глава урежда начините на комуникация между двете страни, която трябва да се осъществява добросъвестно. Контактите с длъжниците вече ще стават в определено време, а срещите - на конкретно място. В работните дни колекторската фирма ще може да звъни само между 8 сутринта и 8 вечерта. В почивен ден комуникацията ще става на интервали - от 10 до 14 часа и от 16 до 18 часа. Колекторите ще може да ни звънят през минимум 2 дни, като ще може да ни изпращат имейли, пощенски пратки и др. Ако това или друго от правилата за комуникация бъдат нарушени, то колекторът може да бъде наказан с глоба между 1000 и 10 000 лв. Срещите с длъжниците ще могат да се извършват само в офисите на кредитора. От бранша се обявиха против промените, понеже посещенията на място имат по-голям успех. Според Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБ) така потребителят е по-информиран, на място разбира за прехвърленото задължение и за правата си. Освен това, така е възможно неговото задължение да бъде намалено.

При голяма част от от случаите посещенията довеждат до постигане на споразумение за погасяване на задължението, което преобладаващо е обвързано и с отстъпки от размера на вземанията и други привилегии, уговорени в полза на потребителя, пишат от АКАБ. Друг спорен момент е, че вземанията срещу потребител ще станат непрехвърляеми, освен ако няма отделна клауза в договора, в която е записано неговото разрешение. Ако има прехвърляне, то предишният кредитор ще трябва да уведоми клиента си. В уведомлението трябва да има информация за новия кредитор за падежа и основанието за смяна и др. От финансовото министерство и от БНБ обаче посочват, че тези текстове трябва да се прецизират и да се въведе определение за "потребителски договор".

При използването на понятието може да се направи извод, че предложеният законопроект се отнася до всички случаи на прехвърляне на вземания срещу потребители, а не само до вземания по договори за потребителски кредити, пишат в мотивите си към законопроекта от БНБ, като допълват, че трябва да се уточни дали става въпрос за обслужвани или за необслужвани вземания.

Такситата в София поскъпват с 18,6%

автор:Дума

visibility 2733

/ брой: 197

Бюджетният дефицит на България стигна 3% през 2024 г.

автор:Дума

visibility 2728

/ брой: 197

Търсенето на жилища изпреварва предлагането

автор:Дума

visibility 2941

/ брой: 197

45% от чиновниците у нас обядват за над 10 лв.

автор:Дума

visibility 2667

/ брой: 197

Кремъл: Няма дата за среща Путин - Тръмп

автор:Дума

visibility 2810

/ брой: 197

Австрия и Швеция засилват мерките срещу мигрантите

автор:Дума

visibility 3092

/ брой: 197

Испания възобнови дебата за смяната на часа

автор:Дума

visibility 2855

/ брой: 197

Колумбия отзова посланика си в САЩ

автор:Дума

visibility 3006

/ брой: 197

Пиротехника

автор:Александър Симов

visibility 2512

/ брой: 197

Голямата картина

visibility 2675

/ брой: 197

Предсказуем резултат

visibility 2653

/ брой: 197

Младите гласове за пътя на България

автор:Дума

visibility 2784

/ брой: 197

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ