Корнелия Нинова: Сглобката, наречена кабинет, ни обезбългарява брутално
В МОН обмисляли българският да се изучава като чужд език от децата, за които той не е майчин, разкри Янка Такева
/ брой: 168
"Хора, събудете се. Сглобката, наречена правителство, ни обезбългарява брутално. В Министерството на образованието обсъждат българският език да се изучава като чужд език, когато не ти е майчин. Чувате ли? В България българският език е чужд", заявява лидерът на БСП Корнелия Нинова в нарочна позиция, написана във Фейсбук.
"А Конституцията, в която пише, че българският език е официален? А българщината? А род и Отечество? Безродници, спрете се! Българи, събудете се!", призовава тя.
Възмущението на Нинова е по повод идеята на Министерството на образованието и науката българският да се изучава като чужд език от децата, за които той не е майчин. За това съобщи Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители в радиоинтервю.
Синдикалистката определи обмисляното предложение като изключително опасно. Тя посочи, че е една от малкото в работната група, които са против това предложение. Друг, който застава зад позицията й, е Деян Колев, който е председател на ромската фондация "Амалипе". Опасенията на Такева са, че това ще доведе до по-голяма сегрегация на общности.
"Деца на мигранти и от различни етноси трябва да получават езикова подкрепа и да имат допълнителни часове за усвояване на българския. В никакъв случай официалният ни български език не може да се изучава като чужд в страната ни", категорична е Такева. Тя даде пример с всички други страни, в които деца чужденци наваксват с езиковата подготовка, за да се интегрират по-лесно.
Има действащ стандарт за обучението на българския книжовен език, който се спазва стриктно и последователно, заявиха по-късно от МОН в своя позиция. Под никаква форма и в никакъв момент обсъждане за преподаването на български език като чужд или преподаването му чрез друг език не е стояло на дневен ред, твърдят от министерството.
От там признават, че наистина са сформирани пет работни групи по приоритетни области за развитие и промени в българското образование. Общият брой на участниците в тях бил над 200 души. "Нито един от тях не е упълномощаван да изразява позиция от името на институцията. Към този момент от работната група не са направени никакви официални предложения", уточняват от МОН.
"Разширяване на дефинирането на българския език като чужд в образователната система е немислимо. В действащия стандарт за обучението на българския книжовен език от близо едно десетилетие е дефиниран редът само "за обучение на български език като чужд за децата и учениците мигранти и на децата и учениците, търсещи или получили международна закрила", подчертават от министерството.