Левицата с критики срещу идеите на МОН за неприсъствено училище
Плановете на МОН да се регламентират различните форми на училищно образование като смесено – присъствено и онлайн, както и изцяло дистанционно, предизвикаха остър дебат в парламента. Днес депутатите гледаха на първо четене промените в Закона за предичулищното и училищното образование. Един от текстовете регламентира възможностите за дистанционно обучение и дори за започване на новата учебна година неприсъствено за учениците. Другата ключова промяна е задължително предучилищно обучение и за 4-годишните.
От БСП са много скептични към подобни предложения. Без ежедневието в училище, но може да има истинско обучение, категорична бе Ирена Анастасова от групата на социалистите. Тя изтъкна, че за четири години Законът за предучилщното и училищното образование вече е променян 13 пъти. Няма спор, че системата на образование се нуждаеше от реформа и законът беше приет с тази цел. Въпросът е има ли изобщо истинска реформа и постига ли се основната цел – качествено образование? На този етап – не виждам особено основания за позитивен извод, подчерта Анастасова.
Тя бе категорична, че предучилищното образование е задължително за 5 и 6-годишните деца, но не всички от тях посещават детска градина. Защо мислим, че това ще проработи и за 4 годишните, потита Анастасова. И подчерта, че са нужни осезаеми стимули за включване на всички 4-годишни деца в детските градини.
Относно предложението за въвеждане на задължителен процент часове дистанционно обучение, народният представител изрази безпокойство от мненията, които твърдят, че вече не можем да се върнем към традиционното образование и че най-доброто, на което можем да се надяваме, е хибридното образование – част от часовете присъствени и част – дистанционни. Това ли е философията на МОН? Ако е така – кажете го открито, а не се опитвайте да го прокарате през задния вход, обърна се към мнозинството Анастасова. Тя подчерта, че е против дистанционното обучение, защото според нея расте асоциално поколение. Общността формира бъдещия човек, а не изолацията. Без ежедневието в училище, не може да има истинско обучение, а да не говорим за възпитание. Това не става през екраните, не скри тревогата си Анастасова.
Предложенията в образователната система хвърлиха в недоумение обществото, заяви от своя страна Веска Ненчева от БСП. По думите й от депутатите се иска да приемат едни норми, без да са създадени условия за тяхното действие.
Тя подчерта, че отново се повтаря лентата с проявена липса на компетентност, липса на желание за задълбочен анализ, както и за съобразяване с общественото мнението, мнението на учителите, директорите и родителите.
Тези предложения хвърлиха в притеснение и недоумение образователната система.От месец различни говорители се опитват да представят новите промени и колкото повече расте старанието в обясненията, толкова повече въпроси изникват по предлаганите текстове, каза Ненчева. Тя изрази надежда между първо и второ четене на закона да се даде повече яснота, като подчерта, че дистанционното обучение в България крие риск и посочи, че 11% от учениците са без технически устройства и интернет.
Включването на 4-годишните деца в предучилищното образование не трябва да е задължително, е мнението на Евдокия Асенова.
Въпросът е дали образователната система може да изпълни това предизвикателство. Имаме ли достатъчно подготвени учители и адаптирани учебни програми? Може ли предлаганата мярка да бъде приложена навсякъде, попита социалистът. Според Асенова няма обществен консенсус за политиката, която управляващите предлагат. Потвърждение на това са и отрицателните становища, които са внесли родители, родителски организации и общественият защитник, завърши Евдокия Асенова.