13 Юли 2025неделя03:08 ч.

Акцент

На всеки километър... с метрото

Столичната община започна изграждането на третия лъч на подземната железница

/ брой: 28

автор:Деси Велева

visibility 2327

Започнат ли да се запушват важни пътни артерии из цяла София, значи Йорданка Фандъкова строи метро. Появяващите се една след друга тапи по столичните булеварди и тротоари и този път са знак за стартиращо строителство - на дългоочаквания трети метродиаметър. Според обещанията на кметицата през 2019 г. още няколко десетки хиляди софиянци ще могат да се възползват от подземната железница и да се надяват, че тя ще е по-скоростна от действащата в момента. Докато навсякъде в света метрото се свързва с бързо и удобно придвижване от едно място до друго с избягване на задръстванията на наземния транспорт, у нас не е точно така. Времето, за което се движат влакчетата по двата метродиаметъра, е достатъчно, за да покаже и на неспециалистите минусите при замислянето на маршрута му и местата на станциите. За съжаление годините показаха, че удобството явно не е било най-важният мотив при определяне на местата за спирките от експертите на общината. Някои от тях се оказаха поставени на неподходящи места с ограничен достъп на хората, други - твърде на гъсто, което пък води до често спиране на влаковете и забавяне на средната скорост на придвижване.
Малко преди официалния старт на строежа на третия лъч на метрото от неправителствената организация "Граждани за София" дори призоваха за затваряне на неефективните спирки по сега действащите две линии. От сдружението са направили свое проучване, според което много

по-малко столичани използват метрото

отколкото е официалната статистика на Столичната община. Според нея средно 325 000 души влизат в подземната железница на ден, докато от "Граждани за София" са пресметнали, че пътниците са около 200 000. Според председателя на формацията арх. Димитър Димитров разликата от очаквания и реалност се дължи на неефективните метростанции, които са 14. Някои от тях стоят празни - като "Софийската Света гора" и "Мусагеница", други са поставени на толкова неподходящи места, че хората нямат достъп до тях и предпочитат да ползват наземния градски транспорт. Такива примери са станциите "Ломско шосе", "Опълченска", "Сливница", "Централна гара", "Вардар", "Западен парк", категоричен е арх. Димитров. В същото време спирки като "Сердика 1" и "Сердика 2" са претоварени.
"Какво излиза - че за метрото се дават милиони, а то не е достатъчно ефективно и налага допълнителни инвестиции като довеждащ транспорт. Тоест строи се метро заради самото метро", смята архитектът. Типичен пример за това е изграждането на станциите "Интер експо център - Цариградско шосе" и "Дружба", които на практика не могат да обслужват живеещите в "Дружба" 2 , тъй като кварталът остава точно между двете. Жителите на района

успяха да се преборят за прокопаването на тунел

от високата станция на бул. "Цариградско шосе" до ниската част в "Дружба" 2, който обаче вече месеци стои затворен заради забавяне на административни процедури.
За неподходящи места на станциите алармираха и общинските съветници от БСП още миналата година. Те призоваха за по-удобни условия при ползването на новите метростанции. Според тогавашния общински съветник Николай Белалов спирките са поставени на неконтактни места, а довеждащият транспорт не е синхронизиран по време и много столичани продължават да ползват основно наземния градски транспорт.
На този фон няма да е изненадващо, ако се окаже, че и някои от бъдещите станции от третия лъч на метрото са недомислени. Един от първите знаци, че то няма да е толкова бързо, колкото се очаква, е отново гъстотата на спирките. Те ще са... на всеки километър. Станциите са 16 и ще бъдат събрани в 16 км. От това трасе 10,5 км ще са подземни, а 5,5 км - наземни.
Строителството на третия лъч е разделено на три етапа. Първият, който вече започна, е от Малък градски театър "Зад канала" до жк "Красно село". Трасето е с дължина от 8 км и е с 8 станции. Процедурите, свързани със старта на втория етап, се очаква да приключат до края на годината. Дължината му е 4 км и 4-те станции отново са средно на 1 км една от друга. Третият етап, който обхваща маршрут от Малък градски театър до бул. "Ботевградско шосе", също е дълъг 4 км и е с 4 метростанции. За първите два етапа са
осигурени 401 млн. евро

по оперативна програма "Транспорт". 90 млн. евро е съфинансирането от държавния бюджет и Столичната община. Две от станциите, които са в центъра, ще могат да бъдат използвани за връзка с другите два лъча на метрото. С първата линия връзката ще е на Софийския университет, а с втората - при НДК.
От "Метрополитен" смятат, че прокопаването на тунелите на третия лъч ще е най-сложното досега, тъй като ще се достига до голяма дълбочина - до 26 метра. Освен това ще се минава и под нивото на подземни води. Най-ниско ще е станцията до Орлов мост, входовете и изходите от нея ще са на ул. "Сан Стефано" и езерото "Ариана". Останалите станции от първия етап ще са до Малък градски театър "Зад канала", до паметника на Патриарх Евтимий, на бул. "Патриарх Евтимий" и бул."Витоша", където ще става връзката с втората линия, при Медицинска академия, на бул. "Иван Евст. Гешов" и бул."България", на пазара "Красно село". Ще бъде построено и депо в района на автобусното депо "Земляне" на ул. "Житница".
В края на годината по план трябва да започне и реализацията на втория етап от третия лъч. Станциите в това трасе са на ул."Никола Мушанов" и бул. "Президент Линкълн", в "Овча купел 1" - при кръстовището на бул. "Монтевидео" и бул. "Западна тангента", в "Овча купел 2" при ул. "Централна" и в "Горна баня". Последната спирка ще прави връзка с жп линията София - Перник. До края на годината ще бъде ясно и кога ще е стартът на станцията в кв. "Хаджи Димитър" - между ул. "Ильо Войвода" и ул. "Панайот Хитов". За останалите станции в посока на кв. "Левски" още не са осигурени пари.

Новото за третия метродиаметър

е, че за първи път пероните ще са изолирани с прозрачна преградна стена. Тя ще предпазва пътниците от падане и ще се премахва едва когато влакът спре, за да се осигури достъп на пътниците. Новите влакове пък ще са максимално автоматизирани. Те ще са и по-икономични и леки. Първите 20 влака "Сименс" модел "Инспиро" вече са закупени. По прогнози на общината новото метро ще се ползва от 170 000 столичани дневно. Дали обаче този път очакванията ще съвпаднат с реалността?

Наказателният паркинг до театър "София" е премахнат заради строежа на нова метростанция

Столичани изразиха недоволството си от отсичането на няколко кестена по бул. "Патриарх Евтимий" заради изграждането на нова станция

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 4711

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 2815

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 3411

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 4298

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 2889

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 2961

/ брой: 126

Накратко

автор:Дума

visibility 4269

/ брой: 126

Тупик

visibility 4304

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 3740

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 4670

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 4349

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ