
Над 200 населени места са без обществен автобусен транспорт
Нерегламентираните превози съсипват легалния бизнес
/ брой: 180
Над 200 малки населени места са без обществен автобусен транспорт заради нерегламентирани превози. Това заяви председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България Петър Захариев по БНР. По думите му, този вид превози пречи на бизнеса.
"Това са превози на пътници по дублиращи автобусните линии с леки коли, микробуси или таксита. Превозвачи, които използват личните си автомобили и возят обикновено по цената на билета на автобуса и практически извършват нелоялна конкуренция, защото там няма билети, няма застраховка на пътниците", каза той. Около 50% са загубите на превозвачите от нелегални превози както във вътрешността на страната, така и по международните линии, твърдят представители на бранша. В повечето случаи леки автомобили превозват пътници на цената на автобусния билет. Държавата обаче не предприема мерки срещу нерегламентирания превоз.
Най-често движението на един легален автобус се дублира от две-три или четири таксита по вътрешните линии, като чрез тях се отнемат близо 50% от пътниците, докато по международните направления нелегалните превози отнемат на бранша около 60% от пътниците. Според Дамян Войновски, бивш изпълнителен директор на Изпълнителна агенцията "Автомобилна администрация", е необходим нов регламент, включително създаването на единен контролен орган.
"Основно контролът на нерегламентираните превози се извършва от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", но тези превози основно се извършват с бусове 8+1 места, които "Автомобилна администрация" самостоятелно не може да контролира. Необходимо е да се иска съдействие на полицията, на "Гранична полиция", за да могат да проверят. Също така, когато има акция, понеже са намесени доста служби, има изтичане на информация и съответно ефективността не е достатъчно добра", твърди Войновски.