16 Юли 2025сряда08:29 ч.

Най-честната война

/ брой: 51

автор:Андрей Пантев

visibility 4291

Трети март за мен е това, което е за всички българи - най-сетне, след толкова мъченичества, страдания и угнетения, на политическата карта на Европа се появява, или по-точно възкръсва, една държава, която е блестяла някога с държавното и книжовното си великолепие. От друга страна, в нашия понякога комичен порив да търсим чудеса в нашата история ние забравяме, че България е първата страна в историята на европейския ХІХ век, която се освобождава или я освобождават, или и двете заедно, в резултат на това, което наричаме днес "гражданско общество" толкова машинално, банално и безсмислено. Общественото мнение беше основната причина за избухването на освободителната война и за избавлението на българите. Цар Александър ІІ не е искал тази война, но е трябвало да отстъпи пред общественото мнение в Русия. Русия изпълняваше в този случай една велика европейска освободителна мисия, независимо колко изостанала бе тя в своя вътрешнополитически живот. Руските солдати този път не завладяваха нито Самарканд, нито Бухара, а освобождаваха от враждебна власт един православен народ, който ги посрещаше по християнски с хляб и сол. В това отношение можем да кажем, че тази война е най-честната война в историята на Европа.
Историята не е точна наука, има различни съдържания според различните исторически епохи и обстоятелства. Либерал, радикал, дори демократ в различните времена означава различни политически и личностни принципи, състояния и виждания. Но с какво право ние казваме, че не е имало робство, след като хората са загивали, смятали са се за роби, независимо от това дали имат къщи, дюкян или лозенце. Величието на българския национализъм е не в това, че сме били толкова гладни и жадни, а в това, че искаме да възстановим своята историческа значимост от миналото, да възстановим държавата си. Нашите националноосвободителни акции са за това да се появи тази държавна единица, която на Трети март беше непоколебимо поставена на картата, независимо от последвалите ампутации, съкращения и пр. Затова разбирам хората, които се гневят, че се избягва вече думата робство. Това е един нагаждачески маниер да "европеизираме" българската история.
От скромност ще подмина въпроса кой в миналото настояваше именно за европеизация. Но европеизация на българската история, както и на съвременността, не означава обезличаване. Аз предпочитам думата господство, но по-голямата част от българското общество, следвайки заветите, разказите на бабино коляно, песните за хайдути, четници и въстаници, е за тази дума - робство, която може да бъде употребявана с пълно основание.
Всички говорят за ХІХ век, а преди това 4 века? Те са създали в цялото ни народностно съзнание усещане за угнетителна репресия и това натежава повече, отколкото псевдореформаторските усилия на Турция през ХІХ век малко да се модернизира, и то в угода и под натиска на европейското обществено мнение. Кресливите групички, които се проявяват обикновено около националния ни празник, търсят популярност. Някои от тях са искрени, когато казват, че не може да се говори за робство при наличие на българско Възраждане - от читалищата до стопанското ни съживяване. Но България е осеяна с паметници, които не са спонсорирани от Коминтерна. И в Русия може да има русофоби, но българофоби в Русия няма. Погледнато отстрани, това не говори много добре за нашия морален облик. Защото признателност не означава раболепие, не означава подчинение. Бащите на повечето от тези съвременни наши русофоби доста добре са се подмазвали преди 1989 г.        
И още. В България още през ХІІІ в. имаме наченки на европейското възраждане. Боянският майстор е преди Джото и преди италианския Ренесанс. Така че можем да сравним османското нашествие на Балканите със силата на един политико-исторически хладилник, който замразява балканското културно развитие и балканското развитие изобщо. Ние бяхме пъхнати във фризера, в най-свирепата изолация на този хладилник, и затова нашите усилия са по-слаби, но по-героични. Защото хората са искали да изкрещят пред очите на Европа, която Вазов нарича глутница, за да бъдем забелязани. Защото всички останали народи на Балканите са били повече или по-малко поставени в по-благоприятни условия - примерно, половината от сърбите живеят под австрийска власт. Само ние тук сме поставени в една желязна хватка. И ако погледнем къде са най-големите турски крепости, най-големите гарнизони, ще видим, че те са по българските земи - по простата причина, че България е и житница на империята, и стратегическият мост, по който Турция си остава в Европа, макар че отстъпва от нея. Всяка ампутация от нейната европейска част обикновено е съпровождана с криза и кръвопролитна война. Така че на Трети март сенките на онези, които са знаели, че няма да гътнат една триконтинентална империя с черешово топче или с хайдушка пушка, най-сетне са се успокоили.   

Правителството с нови мерки срещу спекулата

автор:Дума

visibility 1649

/ брой: 128

Прасковите ще стигат 8 лева за килограм изкупна цена

автор:Дума

visibility 2145

/ брой: 128

До софийското летище вече има денонощен транспорт

автор:Дума

visibility 1576

/ брой: 128

Франция ще удвои бюджета за отбрана

автор:Дума

visibility 2045

/ брой: 128

Протест спря кораб с оръжие за Израел

автор:Дума

visibility 1837

/ брой: 128

Сблъсъци между мигранти и испанци

автор:Дума

visibility 1861

/ брой: 128

Френски затворник избяга, скрит в багажа на съкилийник

автор:Дума

visibility 1374

/ брой: 128

Скъпооо

автор:Аида Ованес

visibility 1821

/ брой: 128

Тъмни векове

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1720

/ брой: 128

Спортът ни не е умрял

автор:Владимир Николов

visibility 1772

/ брой: 128

Тихото задлъжняване на българските домакинства

visibility 2058

/ брой: 128

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ