14 Юли 2025понеделник18:56 ч.

Опит пореден

/ брой: 160

автор:Евгени Гаврилов

visibility 2536

Евгени ГАВРИЛОВ



Появи се информация, че е започнало строителството на завода за електромобили край Ловеч, на терена на бившия завод "Балкан". До края на следващата година трябва да бъде произведена първата серия електромобили, а мащабното производство да се развие през 2024 г.
Това е една от малкото добри новини напоследък, че чак не е за вярване. Все пак монтажът на цяла кола е върхът на автомобилната индустрия. Над 95% от тази продукция отиват за износ, което подобрява драстично търговския баланс на държавата. Доказателство е заводът на "Дачия" в Румъния, който за 10 години стана най-голямото предприятие на Балканите и прави оборот 10 млрд. евро. Обикновено подобен завод дава работа на между 5000 и 10 000 човека. У нас мащабът ще е по-малък, но в случая е важен принципът.
Историята започна през 60-те години на миналия век с "Булгаррено". Общо в Пловдив са произведени 4000 автомобила от тази марка. Следва "Булгаралпин", от която са сглобени 400 бройки,
През 60-те години за първи път и в Ловеч се произвеждат коли. Те носят името "Пирин ФИАТ". Общо от поточната линия излизат близо 760 автомобила.
Ако има автомобил, който е свидетел на  голяма част от историята на България през периода 1966-1990 г., това е "Москвич Алеко". За периода, отново в Ловеч, са сглобени 304 297 броя различни модели на тази марка. Началото на 90-те години на миналия век пък ще се запомни с неуспешния опит на британската група "Ровър" да започне да произвежда коли във Варна.
Засега последният неуспешен опит в тази област у нас, като изключим напразните усилия да привлечем "Фолксваген" като инвеститор, се свързва с китайската Great Wall и "Литекс моторс".  
Отдавна един от всепризнатите световни критерии за степента на икономическо развитие на дадена страна е дали тя произвежда автомобили. За последните десет години 150 станаха компаниите от автомобилната индустрия, които предпочетоха България като място за производство на различни компоненти за автомобили, но опитите за цялостно сглобяване досега са се проваляли. Дано при този опит нещо все пак се случи, стига и той да не се окаже поредната предизборна пушилка.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

ЕК предвижда нов данък за големите компании

автор:Дума

visibility 448

/ брой: 127

Получаваме 4,4 млрд. лв. по ПВУ

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 127

Три агенции повишиха кредитния рейтинг на България

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 127

БНБ пуска първите златни монети в евро

автор:Дума

visibility 459

/ брой: 127

Геополитиката е в основата на враждата

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 127

Атина се бори с хилядите мигранти

автор:Дума

visibility 492

/ брой: 127

Лавров в Китай след пълна подкрепа от Ким

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 383

/ брой: 127

47 години не стигат

автор:Аида Паникян

visibility 479

/ брой: 127

Антибългаризъм

visibility 403

/ брой: 127

Игри на мита

автор:Таня Глухчева

visibility 411

/ брой: 127

Гаранция за европейското ни настояще и бъдеще

автор:Дума

visibility 521

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ