14 Юли 2025понеделник00:13 ч.

Опит пореден

/ брой: 197

автор:Евгени Гаврилов

visibility 7952

Доживяхме поредния опит за съживяване на проекта за тунел под "Петрохан". Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Йордан Вълчев подписа онзи ден договора за изработване на идеен проект за скоростен път Монтана - София с тунел под "Петрохан". Стойността на договора е над 3,5 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение на поръчката е 365 календарни дни. Приблизителната дължина на пътния участък ще бъде 82 км, а проектната скорост - 120 км/ч. Скоростният път Монтана - София, с тунел под прохода "Петрохан", е ключов за националната и европейската транспортна мрежа. Както и за националната сигурност.
В най-новата история на България плановете за пробив на Стара планина са подхващани няколко пъти. Първата идея за изграждането на тунел под "Петрохан" е от 1916 година. Проект има и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" беше разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. ни обещаваха, че тунелът под "Петрохан" ще е готов до 2007 година. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под "Петрохан". Вече сме 2024 г., но нищо не се случва.
Евентуален тунел намалява разстоянието между София и Монтана с над 60 километра. Логичен е въпросът, защо изграждането му се бави. Статистиката на Пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават до около 20 хил. автомобила. Тунелът би направил трафика и по-бърз, и много по-безопасен. Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Дано това оправдание не го направи поредната строителна илюзия у нас. Такава вече се оказва магистрала "Хемус", от началото на чието изграждане съвсем скоро отбелязахме половин век. Заради управленските безумия тя бе замразена за 3 години и сега ще ни излезе с 30% по-скъпа. За тунела под връх Шипка няма да говорим. Имаше един транспортен министър, който ни го обещаваше почти веднага, заедно с четири моста над р. Дунав. Добре, че бързо сдаде поста.
Проходът "Петрохан" се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Затова и темата продължава да бъде доста актуална. Явно и тази зима, доколкото я има, няма да направи изключение от това правило.

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 6278

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 4301

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 4970

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 5859

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 4296

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 4369

/ брой: 126

Тупик

visibility 5941

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 5209

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 6125

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 6065

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ