14 Юли 2025понеделник15:17 ч.

Опит пореден

/ брой: 197

автор:Евгени Гаврилов

visibility 7960

Доживяхме поредния опит за съживяване на проекта за тунел под "Петрохан". Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Йордан Вълчев подписа онзи ден договора за изработване на идеен проект за скоростен път Монтана - София с тунел под "Петрохан". Стойността на договора е над 3,5 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение на поръчката е 365 календарни дни. Приблизителната дължина на пътния участък ще бъде 82 км, а проектната скорост - 120 км/ч. Скоростният път Монтана - София, с тунел под прохода "Петрохан", е ключов за националната и европейската транспортна мрежа. Както и за националната сигурност.
В най-новата история на България плановете за пробив на Стара планина са подхващани няколко пъти. Първата идея за изграждането на тунел под "Петрохан" е от 1916 година. Проект има и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" беше разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. ни обещаваха, че тунелът под "Петрохан" ще е готов до 2007 година. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под "Петрохан". Вече сме 2024 г., но нищо не се случва.
Евентуален тунел намалява разстоянието между София и Монтана с над 60 километра. Логичен е въпросът, защо изграждането му се бави. Статистиката на Пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават до около 20 хил. автомобила. Тунелът би направил трафика и по-бърз, и много по-безопасен. Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Дано това оправдание не го направи поредната строителна илюзия у нас. Такава вече се оказва магистрала "Хемус", от началото на чието изграждане съвсем скоро отбелязахме половин век. Заради управленските безумия тя бе замразена за 3 години и сега ще ни излезе с 30% по-скъпа. За тунела под връх Шипка няма да говорим. Имаше един транспортен министър, който ни го обещаваше почти веднага, заедно с четири моста над р. Дунав. Добре, че бързо сдаде поста.
Проходът "Петрохан" се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Затова и темата продължава да бъде доста актуална. Явно и тази зима, доколкото я има, няма да направи изключение от това правило.

Солени глоби за каране в аварийната лента

автор:Дума

visibility 309

/ брой: 127

Солени глоби за шофьорите, ако карат в аварийната лента

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 127

Oще 77,6 млн. лв. от Европа за социални електромобили

автор:Дума

visibility 302

/ брой: 127

Няма интерес към безплатните антибиотици за деца

автор:Дума

visibility 331

/ брой: 127

ЕК предвижда нов данък за големите компании

автор:Дума

visibility 310

/ брой: 127

Получаваме 4,4 млрд. лв. по ПВУ

автор:Дума

visibility 292

/ брой: 127

Три агенции повишиха кредитния рейтинг на България

автор:Дума

visibility 324

/ брой: 127

БНБ пуска първите златни монети в евро

автор:Дума

visibility 320

/ брой: 127

Геополитиката е в основата на враждата

автор:Дума

visibility 329

/ брой: 127

Атина се бори с хилядите мигранти

автор:Дума

visibility 318

/ брой: 127

Лавров в Китай след пълна подкрепа от Ким

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 127

47 години не стигат

автор:Аида Паникян

visibility 335

/ брой: 127

Антибългаризъм

visibility 285

/ брой: 127

Игри на мита

автор:Таня Глухчева

visibility 281

/ брой: 127

Гаранция за европейското ни настояще и бъдеще

автор:Дума

visibility 335

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ