Няколко думи
Отчуждаване
/ брой: 155
Просветното министерство обсъжда да бъдат намалени часовете по чужди езици, изучавани в училище. Целта била да се освободи време за общообразователните дисциплини.
Това не е добра идея. Изучаването на чужд език е богатство за личността и необходимост в днешния глобализиран свят. То дава възможност децата да придобият интелектуални умения, трайни знания, грамотност и лична дисциплина, да развиват паметта и уменията си да общуват, да имат по-широк кръгозор и да се докоснат до чужди традиции и култури със съответната толерантност към тях. Все ценности, необходими в XXI век. За да може да общува адекватно днес, човек трябва да знае поне два чужди езика. Това отваря вратите към света и дава възможност за избор на висше образование според интересите и успешна професионална реализация след това.
Какво обаче предлага МОН? В осми клас в профил чужди езици при интензивно изучаване на чужд език часовете се намаляват от 18 на 16 седмично. Това ще повлияе отрицателно върху качеството на обучение в езиковите гимназии. А все пак учениците влизат там, за да учат език. Което не им пречи да получат много добра обща подготовка и по другите предмети, неслучайно сред народа тези гимназии са известни и като "елитни".
В момента обаче, освен в езиковите гимназии, в много училища има паралелки с интензивно изучаване на чужди езици. Става дума не само за английски, но и за френски, немски, испански, руски, китайски и т.н. Напливът от желаещи в тези училища не е само заради съответния профил, но и най-вече заради езика. Децата, които не успеят да се класират за "елитните" езикови гимназии, разчитат да получат знания по съответния език именно в такива паралелки в други добри училища.
Какво е предложението на МОН? В паралелки с други профили се премахва интензивното изучаване и се заменя с разширено изучаване, като хорариумът се намалява от 18 часа на 8 (!) часа седмично. Няма как с толкова часове да се научи чужд език, още повече че в следващите класове часовете обикновено са два седмично. Това на практика означава, че в края на обучението си в 12. клас учениците няма да постигнат дори B1 ниво. Или с други думи, няма да знаят езика.
Намаляването на часовете по чужди езици препраща учениците директно към частните школи. Изключва се възможността децата да получат безплатно добро образование по съответния език в училище. А нали това е целта на средното образование: да подготви децата за живота? Който днес е глобален, хората много пътуват, работят с чужди фирми, общуват с хора от различни народности.
Нека не забравяме и друго - социалния момент. Намаляването на часовете по чужди езици ще доведе до съкращения и ще остави много учители без работа. Това едва ли е в плюс за учителската професия и едва ли би привлякло младите хора към нея.
Не казвам, че нямаме нужда от математици, физици, химици. Напротив! Но това са трудни науки, не всеки има отношение към тях. И задълбочените знания няма да са от особена полза за хора, които са хуманитарно насочени. Не е ли по-добре да бъдат разкрити паралелки в училищата със съответния математически, физически, химически и т.н. профил? Или дори допълнителни гимназии, свързани с тези предмети, където обучението да е на съответното ниво? Който има желание, нека кандидатства в тях и да учи съответните предмети задълбочено. Макар че дори и при тази ситуация доброто знание на чужд език е не просто предимство, а необходимост в днешния свят.