Парламентът прие нов вариант на системата "бонус малус"
/ брой: 140
Парламентът прие новата версия на системата "бонус-малус" при застраховката "Гражданска отговорност", която щади недисциплинираните шофьори на пътя. Това стана с поправки на второ четене на Кодекса за застраховането. Комисията за финансов надзор (КФН) кардинално смени подхода към системата през пролетта на миналата година, когато предложи сега приетите промени. До смяната се е стигна, след като предходният опит за реално въвеждане на системата шумно се провали през 2019 г.
По принцип идеята на системата "бонус-малус" е изрядните шофьори да плащат по-евтина "Гражданска отговорност" (т. нар. "бонус"), а нарушителите на пътя – по-скъпа (т. нар. "малус"). На теория целта е не само да се защитят балансите на застрахователите, но и да се дисциплинират шофьорите.
За задължителното въвеждане на системата, която на хартия фигурира в закона много отдавна, се правят опити от над 10 години, но до момента те бяха неуспешни. От 2017 г. насам КФН се опитваше, заедно с МВР и Министерството на транспорта, да напише предвидената в закона наредба, която трябваше да регламентира детайлите на системата. Такава наредба така и не бе написана.
В момента Кодексът за застраховането, макар и само на хартия, предвижда единна, централизирана система за "бонус-малус" за всички застрахователи, като застрахователната премия се определя "в зависимост от поведението на водача при движение по пътищата и причинените щети (система "бонус-малус")". С промените, гласувани от парламента обаче, опцията цената да зависи от поведението на водача на пътя отпада.
В новата й версия системата няма да бъде централизирана с единни коефициенти за всички компании, а децентрализирана - всеки застраховател сам ще си определя политиката, но всички компании ще имат достъп до единния регистър на щетимостта, който е към Гаранционния фонд. Така изцяло се елиминира зависимостта на цената на застраховката от констатираните от МВР нарушения на пътя.
Застрахователите, много от които и в момента имат собствени, вътрешни системи за "бонус-малус", ще бъдат задължени да ги разпишат подробно и да ги обявят публично.
Така парламентът и КФН реално се отказаха от идеята нарушителите на пътя да плащат по-скъпи застраховки, когато няма причинени щети.
Предишният най-значим опит КФН да въведе "бонус-малус" беше през 2018-2019 г., когато комисията разписа в детайли и числа как ще изглежда системата. Това обаче изобщо не се хареса на обществото, защото много хора разбраха, че нарушенията на пътя ще им струват скъпо. Идеята беше най-изрядните шофьори да плащат с 25% по-евтина застраховка от стандартната, а най-големите нарушители - 400% по-скъпа.
Въпреки тежкия обществен отпор на предложението, през 2019 г. КФН направи повторен опит да издаде наредбата, но тогава пък превозвачите "скочиха" срещу текстовете с твърденията, че идеята е "пладнешки грабеж", "паразитна печалба" и "чист лобизъм" в полза на застрахователите. В резултат КФН се отказа да прави каквото и да било, а след идването на пандемията от Covid-19 и последвалата политическа криза въпросът окончателно влезе в глух коловоз.