Първият хибриделектро на четирите кръга
/ брой: 185
Истината е че по отношение на „озеленяването“ с хибридни и електромодели Audi е поизостанала от конкуренцията - BMW и Mercedes-Benz. Докато баварците вече предложиха системата ActiveHybrid за своята 7-а серия и кросовъра Х6, а хората на трилъчната звезда продават хибридните версии на S-клас и всъдехода ML, марката с четирите преплетени кръга Audi нямаше с какво да им отговори. Най-накрая се наредиха при природните защитници с първия си хибриден автомобил - Q5 Hybrid quattro.
Ако се поразровим, обаче, ще намерим в историята и друго подобно ауди - Audi 100 Duo, но реалността на историята ни отвежда още по-назад – в Porsche често напомнят модела си Lohner, появил се още през 1900-а година и на теория станал първият изобщо хибриден автомобил в света. А Audi и Porsche сега са под един покрив, погълнати от VW.
Но да се върнем към Audi 100 Duo от който през 1989-а са направени 10 екземпляра в които електромотор 12,6 к.с. е задвижвал задната ос, захранван от Ni-Cd акумулатор, разположен в багажника. За задвижването на предните колела се е грижел стандартен 2,3 л., 5-цилиндров, бензинов двигател, а водачът е можел сам да избира режима на движение – на бензин или на ток. Пред 1991-а показват Audi 100 Duo II, което е с куатрозадвижване, а през 1997-а идва и трето поколение Duo с турбодизел 1.9 TDI, 29 к.с. електромотор и задвижване само на предната ос. От този модел са реализирани само 60 екземпляра и затова смело може да се каже, че Q5 Hybrid е истинският пионер на масово Audi с хибридно задвижване.
Според производителят, става дума за пълен хибрид, в който синхронният електромотор изпълнява функции за задвижване на колата, на стартер и на генератор. Мощността му е 45 к.с., въртящият момент 211 Нм. Той работи заедно с двулитров бензинов мотор TFSI с мощност 211 к.с. Връзката му с електромотора , интегриран в корпуса на 8-степенната предавателна автоматична кутия tiptronic, е през многодисков мокър съединител. В предавателния механизъм няма хидротрансформатор, а неговата роля и място заема мотор-генераторът, съединен с многодисковия съединител, работещ в маслена вана.
Автомобилът, в зависимост от натоварването и нивото на заряда на акумулатора, може да се движи само на ток със скорост до 100 километра в час около 3 километра, само на бензин или в смесен режим за използване на макссимално ускоряване. Електромоторът се включва в действие самостоятелно в зависимост от пътната ситуация, по команда от блока за управление и „в съответствие със стратегията за осигуряване на оптимална производителност и гориовна икономичност“.
При отпускане на газта електродвигателят работи като генератор, зареждайки доста скромната литиево-йонната акумулаторна батерия - 1,3 кВт/час, разположена под пода на багажника. В същия момент ДеВеГе-то спира да работи, за да се избегнат инерционните загуби.
Основната печалба от карането на хибриден автомобил е в града, там където нормален автомобил харчи най-много гориво – на светофарите, тръгванията и спиранията, при които хибридната система позволява да се набира електроенергия. Резултатът е интересен – автомобилът с мощност 245 к.с. и маса два тона показва разход на гориво от 10,6 литра на 100 километра.
В интериора на колата няма много промени в сравнение с нормалното изпълнение. Той е удобен, комфортен и изпълнен от качествени материали. От Audi A6 в Q5 Hybrid са използвани последната версия на навигацията MMI Navigation plus с възможност за налагане на карти Google, има и бортови достъп WLAN, към който могат да прикачат до осем устройства. Приборното табло е малко по-различно - на мястото на оборотомера е монтиран специален прибор, помогащ да се оцени ефективността на използване на хибридното задвижване - ако стрелката е в положении Charge се зарежда батерията, в Efficiency максимално ефективно се използва електромотора, а при Boost е пълна газ. Мястото на датчика за температурата на мотора е заето от датчик за нивото на зареждане на батерията.
Реално погледнато Audi Q5, независимо от всичките модни и доста тежки екотехнологии, си остава цялостен, универсален и много приятен за управление автомобил.