Пет прогнози за пазара на изкуство през 2016 г.
Определени произведения ще постигат рекордно високи цени, но общо погледнато обемът на продажбите ще намалее в световен план
/ брой: 2
Глобалната икономика се забавя, фондовите пазари са в застой и цените на суровините остават ниски. Луксозните стоки отчетоха най-слабата си година от 2009 г. насам, с ръст само 1% в сравнение с 2014 г. В края на годината пазарът на изкуство също показа застой, с продажбите през ноември в Ню Йорк и повечето от продажбите в Лондон през декември - руски майстори, съвременни британски и стари майстори, показват слаби резултати, а есенните продажби в Хонконг Кристис потвърдиха продължаващия спад на китайския пазар, информира ArtPrice.
"The Artnewspaper" прогнозира, че пазарът на изкуство ще се подложи на допълнително свиване през 2016 г. на фона на повишено международно напрежение. Определени произведения ще постигат рекордно големи цени, но общо погледнато обемът на продажбите на изкуство ще намалее в световен план.
Аукционните къщи ще се разделят с повече персонал. След като аукционният сезон в Ню Йорк приключи, Сотбис и Кристис разглеждат усилено отчетите от печалбите си. Тад Смит, новият главен изпълнителен директор на Сотбис, започва програма за доброволно съкращение и намаляване на разходите след спад в цената на акциите на фирмата с 30% за една година - това означава раздяла с 5% от персонала.
Вероятно новите назначения и уволнения във водещи аукционни къщи, започнали през миналата година с преминаването на Maрк Портър от Кристис в Сотбис и Гийом Черути в обратната посока, ще продължат.
Следващата прогноза, свързана с отново аукционите, е, че гарантираните сделки ще изчезнат. Дори и ако гарантираната сума е постигната, ще бъде малко вероятно да се покрият огромните разходи за аукционите.
Европейските арт панаири също ще страдат. Броят им продължи да нараства миналата година с неочаквани места като Бахрейн, които сега имат свои собствени събития. Освен това проблемът с тероризма в Европа може да възпре много американски посетители от пътуване до европейски арт панаири, вероятно същото явление ще повиши посещаемостта на събития, провеждани в САЩ.
През 2016 г. луксът и преживяването ще са най-важни на арт пазара. Арт пазарът винаги трябва да обърне внимание на това, което се случва в модните и луксозни сектори. Днес галерии, панаири, аукционни къщи и дори художници предлагат на своите клиенти едно преживяване, а не просто продукт.
Една нова тенденция изглежда вероятно да се развие през тази година - очаква се тенденцията за поставяне на изкуството в молове да се разшири, особено в Китай. Това би могло да бъде основен тласък за пазара на изкуство.