19 Ноември 2025сряда22:01 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

...но защо в подземието?

По повод на филма "Забравената галерия", излъчен на 23 юли по БНТ

/ брой: 171

автор:Константин Еленков

visibility 2763

Достоевски, авторът на "Записки от подземието", но и на "Записки от мъртвия дом", иронизира жестоко Тургенев по повод негова дописка от бреговете на Темза: "Не гледайте, сякаш ни казва авторът, страшната буря, нито давещата се майка с дете в ръце, които моето могъщо перо е описало достатъчно живо, но вижте как аз не съм могъл да понеса всичко това."
Чаках с нетърпение тоя филм - първо, защото сам се увлякох преди 10 години да извървя една пътека от ония, по които е минавал Майстора. И, второ, защото знаех за усилията на кюстендилци да извадят от подземията и другия дял на галерията, незастроения.
Удивих се тогава на неподозираните пространства, белязани на всичко отгоре (отдолу?) с подстъпите към римските основания на този най-древен град.
Филмът започва завладяващо с изваждане на "сцената" на една от моделките на Майстора, която с цветя нарежда по народному пред паметника на Художника. После обаче бързо-бързо ни сваля по един недобре премислен начин в подземието на галерията! И оттук нататък зрителят недоумява: за кого плачат? Склонен съм да отдам причината за подвеждащото раздвоение на зле построения пърформанс*. Разфокусирването стига дотам, че се чудиш - за Майстора, за галерията или за подземието, което стои недостроено! И кому беше нужен тоя плач!?
Най-малкото на Майстора! Светла душа, с творчество, построено и предназначено за ГОРНИЯ кат, за етажа на "светлата и чиста багра". В разговор с Васил Стоилов той казва: "Светлината се пречупва не само през очите ми, но и през палитрата. И това е другата светлина. Тя е или по-цветна, или по-бледа - според чувството, което имам в момента. И като отнесеш картината у дома, все едно че си я откъртил от природата..."
Защо акад. Светлин Русев е решил по този начин да извика съчувствие и съучастие към... Майстора? И е подвел сума хора, които така и не разбраха какво точно се иска от тях. Не бяха убедителни, според мен, нито Страдивариусът на Минчо Минчев, нито "земетръсният" спомен на проф. Емил Попов (Освен ако не си е припомнил картината "Земетръс" на Борис Георгиев, в която лицето на Майстора изразява целия потрес от събитието). Не вярвам и Михаил Калдъръмов, директор на галерията, поет със светла душа, да е останал доволен от тая интерпретация. Той навремето ме изпрати до баба Тодорка от Невестино с поръката да не я "преекспонирвам". А сега всеки, който иска да каже свои думи за Майстора, се отърква о нея.
Благодарение на нея все пак и на гласа и мандолината на Майстора, благородната човешка светлина успява да надвие театрализираното черногледство. Иначе остава заблудата, че не подземието, а Художникът е захвърлен и забравен!
Сигурно съм краен и ревнив, но Майстора е прекалено свята и светла душа, за да си позволяваме подобна "защита", па макар и с добри намерения!
Той си стои добре в ГОРНИЯ кат на галерията и няма нужда от нашия поплак! На него му стигат сълзите и цветята на баба Тодорка Каменова от Невестино!
---------------
*Изкуството на пърформанса е определяно като постмодерно и заради това, че способства за унищожаване на границите между високо и ниско изкуство (Мирослава Мариянова, "Бележки върху отношението между пърформанса и постмодерната театралност")

 

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ