Продажбата на арт произведения се увеличава въпреки кризата
/ брой: 297
Подразделението на Citigroup - Citi GPS: Global Perspectives & Solutions, публикува доклад за състоянието на световния пазар на изобразително изкуство - "The Global Art Market. Perspectives on Current Drivers and Future Trends". Докладът е съставен от шест раздела, които изследват всички аспекти на търговията с произведения на изкуството.
Според проучването за последните 15 години общият обем на световния арт пазар е нараснал средно с около 13% - от 3 млрд. долара през 2000 г. до 16,1% през 2014 г. Експертите смятат, че този резултат е изключително добър, тъй като отчетният период съвпада и с една от най-големите през последното столетие рецесии. В същото време годишният ръст на световния БВП и на износа е бил съответно 3,5% и 8,1%, съобщава ArtPrice.
Изследването отделя подобаващо внимание на колекционирането на произведения на изкуството, което според специалистите предоставя на ценителите както материални, така и нематериални активи.
Други любопитни данни от доклада на Citi GPS показват, че възвращаемостта при покупката на произведения на изкуство е по-висока от тази при златото например - съответно 2,4 към 1,8 (през последните 40 години) и 3,7 към 1,6 (през последните 88 години). При артистите "най-доходоносни" продължават да бъдат авторите от сегмента "Следвоенно и съвременно изкуство" - за периода 1965-2014 г., когато доходността е около 6,4%, и в сегмента "Традиционно китайско изкуство" - за времето от 1985 до 2014 г. е 6,9%.
Изследването показва още, че приходите от продажби по време на арт панаири и изложения са нараснали от 6,4 млрд. евро през 2010 г. на 9,8 млрд. евро за 2014 г. и съставляват около 40% от общата сума на продажбите на изобразително изкуство.
От Citi GPS отделят специално внимание и на възхода на арт пазара в Китай, свързан, разбира се, както с изключително динамичното развитие на икономиката на страната, така и с отворената държавна политика в областта на културата и изкуството. В последните няколко години азиатският гигант е неизменно в челото на класацията на световните арт лидери, а показателите при търговията с творби на изкуството са наистина впечатляващи: през 2004 г. реализираният обем от продажби на търгове е 860 млн. долара, а през 2014 г. той надхвърли 10 млрд. долара.
Според проучването ръстът на китайския арт пазар за изследвания период е 150%, а на американския - 146%. Същата тенденция се наблюдава и при аукционите, където делът на далекоизточната страна в глобалния арт пазар е бил 0,21% през 2000 г. срещу 27,3% през 2014 г.