16 Септември 2025вторник21:42 ч.

С възрастта наистина ставаме по-мъдри

/ брой: 126

автор:Дума

visibility 4786

С напредването на възрастта мозъкът започва да възприема повече информация и за да може да я обработи и запомни, отсява и игнорира излишните данни, смятат учени. При някои с годините дейността на мозъка действително отслабва. Но при повечето възрастни значителните промени са свързани с фиксирането на вниманието - на тях им става все по-трудно да запомнят конкретен факт например име или телефонен номер.
Разсеяното внимание всъщност не е толкова лошо нещо. То ни позволява да увеличим обема от информация, който след това можем да използваме в съзнателната си дейност.
Изследователите посочват няколко интересни факта, получени по време на експериментите.
Участниците на различна възраст са прочели няколко абзаца, в които на най-неочаквани места са били включени излишни думи. Студентите са чели текста с еднаква скорост, независимо от значението на излишните думи, възрастните хора, достигайки до тях, са започнали да ги четат по-бавно. Това според учените е показател, че те ги възприемат и усвояват.
Когато представителите от двете групи е трябвало да отговарят на въпроси, чиито отговори са били в "разбъркан ред", възрастните участници са се справили по-добре. Те усвояват допълнителната информация и затова се справят по-добре с поставената задача. Освен това са способни да пренасят и прилагат по-добре информацията, усвоена от една ситуация, в друга.
Подобно умение може да носи значителна полза в реалния живот, където невинаги е ясно предварително коя информация е важна и коя ще стане такава в бъдещето. Малко значителните предположения могат да придобият ново значение, ако първоначалният план се промени. А допълнителните на пръв поглед незначителни детайли, на които обръщаме внимание, могат да ни помогнат да оценим какво впечатление правят едни или други думи.
По-голямото внимание позволява на възрастните хора да разберат повече за ситуацията като цяло, а също така по косвен признак да разберат същината на случващото се, за разлика от по-младите. Може би тази особеност обяснява защо те са по-мъдри, твърди Хашер, ръководител на екипа, провел проучването.
През 2003 г. същият научен екип е провел изследване на способностите на студенти за отсяване на маловажна информация в условията на много дразнители. Данните от него сочат, че творческите натури много по-трудно са успявали да игнорират ненужните странични сведения. Недостатъчната способност за филтриране на информацията и за определяне на приоритетите може да способства за оригиналното мислене, заявяват учените и обясняват този феномен с недостатъчната активност на префронталната кора на главния мозък.
Техните изследвания показват, че хората с намалена активност в тази област, в резултат на травми или заболявания започват по-активно да се занимават с творческа дейност.

Българинът прави неразумни инвестиции преди еврото

автор:Дума

visibility 672

/ брой: 172

БДЖ с намаления за ученици и студенти

автор:Дума

visibility 600

/ брой: 172

Годишната инфлация се задържа на 5,3 на сто

автор:Дума

visibility 549

/ брой: 172

Банкнотите в обращение у нас намаляват с 9%

автор:Дума

visibility 553

/ брой: 172

Отново бум на нелегални мигранти

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 172

Работещи и пенсионери в Гърция с повече пари

автор:Дума

visibility 632

/ брой: 172

Тръмп шокиран от "меките" санкции

автор:Дума

visibility 588

/ брой: 172

Накратко

автор:Дума

visibility 574

/ брой: 172

Военни комикси

автор:Александър Симов

visibility 606

/ брой: 172

Парите на инвалидите

visibility 619

/ брой: 172

Къде е реалното производство?

автор:Гарабед Минасян

visibility 642

/ брой: 172

Ще събарят ли старите панелки за нови жилища?

visibility 645

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ