01 Април 2020сряда17:57 ч.

ново:

#ОСТАНЕТЕ СИ ВКЪЩИ #ОТГОВОРНИ ЗАЕДНО #ОСТАНЕТЕ СИ ВКЪЩИ #ОТГОВОРНИ ЗАЕДНО

Образование

Ще има ли кой да учи децата ни

Защо от 65 000 учители в общото училище младите са само 4000?

/ брой: 26

автор:Велиана Христова

visibility 595

Поне от 10 години чуваме апокалиптични прогнози, че до няколко години няма да има кой да обучава българските деца поради сериозния недостиг на учители, огромна част от които ще излезе в пенсия. В края на 2009 г. Съюзът на работодателите в системата на образованието прогнозира, че 2013 и 2014 година ще са фатални за образованието у нас, понеже тогава 60 на сто от педагозите навършват пенсионна възраст, а младите учители са само 2,2 на сто. Е, посочените две години отдавна отминаха и нищо фатално не се забеляза с преподавателите в училищната система. В края на 2018 г. лидерката на Синдиката на българските учители Янка Такева се изхвърли пред обществото, че до две години в системата ще има недостиг от 10 000 учители. Двете години минаха... В края на 2019-а министър Красимир Вълчев обяви, че всяка година се пенсионират по 4-5 хиляди учители, че има недостиг по всички направления и 

кризата ще се задълбочава в близките 10 години

като постъпващите в училището млади педагози ще са две трети от тези, които излизат от него. Преди няколко дни той повтори опасенията си и уточни, че има недостиг на учители по информационни технологии, по английски език и особено по математика, физика, химия. Затова на студенти, които избират педагогически специалности, ще се дават допълнителни стипендии, търси се начин най-добрите ученици да бъдат привличани към тях.

Кратък преглед на данните на НСИ показват, че от учебната 2000/2001 г. до 2018/2019 г. общият брой на учителите в общообразователните училища за всички класове от I до ХII, е намалял от 84 026 на 64 689. В професионалните училища пък педагогическият персонал от 18 006 човека се е стопил на 11 702-ма. В това време обаче демографската криза и масовото емигриране на семейства са "стопили" и учениците - в общообразователните училища те са намалели от 867 354 до 581 267, а в професионалните училища от 191 246 са станали 136 229. За да добием по-ясна представа какво означава това, правим проста сметка и се вижда, че в общообразователното училище преди на един учител са се падали 10,3 ученика, а сега се падат 9 ученика! Без ирония, това би трябвало да означава, че след като всеки учител обучава по-малко деца, качеството на знанията трябва да се е повишило. А съвсем не е така, напротив. Разбира се, посочените данни са усреднени, което означава, че по някои предмети е напълно възможно да има съществен недостиг на учители. Но тогава излиза, че по други дисциплини учителите са се увеличили, което пък говори за дисбаланс в системата и за различно качество на обучението по различните предмети.

И по отношение на възрастта данните на НСИ дават възможност за основни изводи. През учебната 2000/2001 г. в детските градини например "педагогическият персонал" на възраст до 29 години е бил 1152-ма души, а през 2018/2019 г. той се е увеличил до 1871 човека. Но на възраст 55-59 години в забавачките е имало 674 учители, а преди две години те са вече 3647. За педагозите над 60 години разликата е драстична. Ако преди 20 години в детските градини те са били общо...10, то през 2018/2019 г. са вече 2606. Подобна е ситуацията и в общообразователните училища. През 2000/2001 г. младите педагози до 29 години са били 10 436, за 18 години са станали почти три пъти по-малко - 3769. Над 55- и над 60-годишните учители пък преди са били 6389, станали са 20 811! С две думи - 

над 30% от учителите

са в пенсионна възраст или близо до нея. Т.е. заплахата от масово пенсиониране и излизане на пенсионерите от системата, без да идва достатъчна млада смяна на тяхно място, е напълно реална. Като се има предвид, че жените педагози се пенсионират сега с 25 години и 8 месеца учителски стаж на възраст 58 години и 6 месеца (в близките 10 години тя ще стане 60 г.), а мъжете учители - с 30 години и 8 месеца стаж и възраст 61 г. и 3 месеца (62 г. до 2030 г.), се вижда, че по груба сметка в предстоящите 10 години училището ще бъде напуснато от близо 21 000 учители, а младите в момента са под 4000. Т.е. към професията трябва да бъдат привлечени около 17 000 бъдещи студенти. Това - при положение че продължаващият с ужасяващи темпове демографски срив у нас не види сметката на всякакви прогнози.

В същото време сред абитуриентите няма опашка от кандидати да учат Педагогика и Педагогика на обучението примерно по Математика, Физика, Химия. Според министър Красимир Вълчев, причината е, че малко от завършващите гимназия държат матури по тези предмети, което намалява интереса към тях. Около 200 само са абитуриентите, държали матура по физика и по химия. Ами като е така, защо новите учебни планове, въведени от МОН след 2016 г., работят в интерес тъкмо на тази порочна практика - задължителните общообразователни предмети бяха свити само до Х клас, а в последните два гимназиални класа министерството остави само профилиращи дисциплини! Физика и химия например в т.нар. втори гимназиален етап, който е най-активният за избор на бъдеща професия, се учат само в училища, в които тези дисциплини са профилиращи. Колко ученици, които не са учили химия и физика в ХI и ХII клас, ще се юрнат да държат матури по тях? Да не говорим, че и Историята, която е нужна на всеки педагог, я сполетя същата нерадостна съдба. 

Според рейтинговата система на висшите училища през 2019 г. в направлението Педагогика се обучават 14 864 студенти, а в последните 5 години от завършилите това направление 60,5% стават преподаватели. В направлението Педагогика на обучението по даден предмет студентите са 6590, но от тях само 33,5% стават учители. В същото време университетски преподаватели твърдят, че от завършилите тези две направления не повече от 4% се насочват към постоянна работа в училището и повечето много бързо 

"се спасяват" в по-престижни занимания..

Ето тук е заровено кучето. Защо младите не искат да стават учители? Голяма тема, но и най-общо може да се каже: не е заради парите, а е заради ниския престиж на професията и заради агресията срещу учителите - от страна и на родители, и на деца, и на обществото. Всеки знае, че магарето не може да пее в Музикалната академия, но за учителя с лекота ти казват: като не става за друго, ще стане учител. Да, не всеки учител има способности за тази професия на призванието (пълна глупост е намерението за три месеца чрез допълнително обучение да се "произвеждат" учители от хора с друга професия). Но днешното ни общество загуби мерилото си за стойности - да си учител вече не е стойностно. Разни "мисирки" из медиите, без да са стъпвали в училище, разсъждават с важен вид, че светът се развива, а учителите, видите ли, "лежат на педагогиката на Макаренко". Простотията в обществото съсипва истинските учители. Те нямат самочувствие, а притиснати и "отгоре" по всички линии, не смеят да гъкнат по важните за образованието теми. Това също намалява общественото доверие и уважението към тях.  

Унгарските учители: "Няма да преподаваме фашизъм!"

Ето какво се случи например преди ден. Синдикатът Демократичен съюз на учителите в Унгария призова завчера за протести срещу промените в учебния план на средното училище в страната, заложен и в закон, съобщиха агенциите. Министерството на човешките ресурси на страната обяви миналия петък новия национален учебен план, в който детайлно се уточнява какво ще се изучава в училищата. Синдикатът заяви, че е проблем, когато образователната рамка се базира на идеология вместо на професионални принципи, и призова законът да бъде оттеглен.

Преподавателите по история и литература в Унгария публикуваха отделно изявление, в което протестират, че в програмата за Х клас фигурира например Ференц Херцег, поддръжник на италианския фашистки диктатор Мусолини, но дори не се споменава единственият унгарски нобелист Имре Кертес, отличен за творбите си за Холокоста. Според учителите планът не оставя свобода на мислене, а диктува какво трябва да се мисли.

Унгарският министър на човешките ресурси Миклош Каслер репликира, че планът бил подготвен от най-добрите унгарски експерти и че идните поколения ще учат според план, който се основава на ценности и показва кои са европейските и унгарските ценности. Познато, нали? Учителите там обаче отговориха в мрежата с лозунг: "Няма да преподаваме фашизъм!"

Новите учебни програми и планове, въведени от МОН силово, кастрират миналото и налагат идеологически диктат вместо история и литература. Къде са българските синдикати и българските учители?

КЕВР утвърди цената на газа: по-ниска с 42%

автор:Дума

visibility 6

7,8 млрд. лв. нов дълг и дефицит от 3,5 млрд. лв.

автор:Дума

visibility 301

/ брой: 62

Коронакризата обхвана 63 предприятия

автор:Дума

visibility 260

/ брой: 62

Между 15-16 лв. за килограм агнешко по Великден

автор:Дума

visibility 212

/ брой: 62

Поуките от 100 години социалистическо строителство

visibility 535

/ брой: 62

Не ви вярваме!

автор:Ина Михайлова

visibility 1288

/ брой: 62

Глобална или национална Европа?

автор:Николай Шопов

visibility 213

/ брой: 62

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ