18 Септември 2025четвъртък07:33 ч.

Ще останем ли туристическа пустиня?

/ брой: 186

автор:Иван Аладжов

visibility 2967

Алкохолният туризъм влияе негативно на страната ни и затова трябва да бъдат взети мерки, предлагат от бранша. По принцип това прозрение е правилно. Но дали то не идва прекалено късно и дали наистина ще е възможно да се протоводейства на тази негативна тенденция?
Аз лично трябва да призная, че не съм оптимист и не вярвам, че ще можем да се променим като туристическа дестинация. Защото тази промяна ще трябва да започне със смяна на менталитета, който за съжаление е доста чешитски, а и ще са нужни милиардни нови инвестиции в сектора, за да могат да се променят нещата към по-добро.
Каква е реалността у нас?
Имаме не особено голямо крайбрежие, със сравнително малки и тесни плажове. На всичкото отгоре през последното десетилетие тази ивица бе безпощадно презастроена и вече наподобява бетонна пустиня, най-често без подкрепяща я инфраструктура като пречиствателни станции, сметосъбиране, нормални пътища и т.н. През лятото тези туристически гета се пълнят със стотици хиляди посетители, което натоварва природата, а и самите летовници до предел. В морето се изливат най-често непречистените отходни води на хаотично нароилите се като гъби курорти. Морската вода съответно е мръсна. Плажовете са лошо поддържани и препълнени с хора. Произволно се искат какви ли не такси за чадъри, шезлонги и за какво ли още не. А и дори предварително да си доплатил за стая с гледка към морето, това не ти е гарантирано. Може на място да се окаже, че между твоя прозорец и морската шир стърчи друга постройка. Обслужващият персонал по хотелите и заведенията преобладаващо е навъсен и гледа на туриста или като на натрапник, който го безпокои, или на самоходен портфейл, от който трябва да се измъкнат максимално много пари срещу минимален труд.
Съответно какъв типаж туристи може да очакваме да идват у нас при тези нелицеприятни реалности? От една страна, това са, да ги наречем, нормални туристи, които ще дойдат веднъж и ще си кажат - никога пак. Освен ако по една случайност успеят все пак да намерят пътя към незасегнатите от масовия туризъм и човешката алчност места у нас, но те стават все по-малко. А броят на такива летовници и в бъдеще ще остане обозрим. Основният контингент, от който зависи оцеляването на собствениците на хотелите, ще остане ордите на подрастващи англичани, скандинавци и германци, избрали страната ни именно заради многото евтин алкохол и проститутки.
А съветът, който дават от варненската туристическа камара, страната ни да ползва примера на Турция в ограничаването на този род почивки, най-вероятно ще си остане само поредното добро пожелание. Защото Турция със своите 6000 км крайбрежие не е така нагъчкана, както нашите 378 км брегова ивица. Освен това тяхната традиция по принцип има съвсем друго отношение към алкохола, като там май са и доста по-трудолюбиви и значително по-любезни към гостите си.

Скандални разлики в цените от борсата до магазина

автор:Дума

visibility 687

/ брой: 173

Финансовото министерство пласира ДЦК за 300 млн. лева

автор:Дума

visibility 670

/ брой: 173

Бум в търсенето на екзотични валути

автор:Дума

visibility 571

/ брой: 173

Младите българи предпочитат да инвестират в акции, а не в имоти

автор:Дума

visibility 685

/ брой: 173

Израел удари Газа с цялата си мощ

автор:Дума

visibility 718

/ брой: 173

ЕК отлага 19-ия пакет санкции срещу Русия

автор:Дума

visibility 627

/ брой: 173

47% от македонците не одобряват поетия курс

автор:Дума

visibility 604

/ брой: 173

Накратко

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 173

Банализмите на психодясното

автор:Александър Симов

visibility 632

/ брой: 173

За образованието

visibility 629

/ брой: 173

Слънчевото дете на българската поезия

visibility 634

/ брой: 173

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ