Слободия по изборите в блогове и социални мрежи
ЦИК реши, че блоговете нямат задължение да публикуват право на отговор, за вестниците и електронните медии задължението остава
/ брой: 174
Централната избирателна комисия излезе преди дни с решение, че социалните мрежи като Фейсбук и Туитър не са медийни услуги. Същото се отнася и за блоговете. Така кандидатите за изборни длъжности съвсем спокойно ще могат да пишат в личните си профили каквото си поискат, без да са задължени да предоставят право на отговор на засегнати страни.
"Медийна услуга е създаването и разпространението на информация и съдържание, предназначени за значителна част от аудиторията и с ясно въздействие върху нея независимо от средствата и технологията, използвани за предаването им", пояснява ЦИК. Въпреки все по-засилващата се роля на Фейсбук и голямата читателска маса, на която се радват някои блогове, ЦИК ги изключва от групата на медийните услуги. Под удара на закона обаче ще попадат вестници и списания, техните електронни издания, както и редица сайтове.
Медийните услуги, публикували материал, накърняващ доброто име на някого от кандидатите, трябва да предоставят право на отговор. Отговорът на засегнатия кандидат- кмет, общински съветник или представител на партия трябва да бъде публикуван веднага на същото място, със същия размер, вид и формат шрифт и без коментар, напомнят от ЦИК. Писменото възражение ще излиза безплатно за възмутените лица, стига обемът да не надхвърля големината на материала, който е засегнал кандидата за изборна длъжност.
Анонимните агитационни материали вече са забранени. В решението си ЦИК нареди на всеки плакат, реклама и билборд да бъде изписано кой издава рекламния материал. Избирателната комисия напомня и законовото задължение за вписване на предупредителен текст, че купуването и продаването на гласове е престъпление. Той трябва да заема "не по-малко от 10 на сто от лицевата площ на агитационния материал" и да бъде разположен в обособено за целта поле.