"Соф кънект" взема концесията на летище София
Концесията на летище София вече може да бъде дадена на избрания преди около година консорциум "Соф кънект". Водещ партньор в него е регистрираният в Париж фонд "Меридиам", който участва в процедурата заедно с оператора на летището в Мюнхен - "Флугхафен Мюнхен", съобщи Медиапул.
До момента договорът не можеше да бъде подписан, тъй като процедурата се обжалваше първоначално пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а след това пред съда. Последната инстанция по спора – Върховният административен съд (ВАС), обаче потвърди решението на антимонополния орган, че няма нарушения на конкуренцията при процедурата, проведена от Министерството на транспорта. За това съобщиха от ВАС в петък.
Делото беше заведено по жалби на трима от участниците в процедурата - консорциум "Витоша", консорциум между "Еърпортс Де Пари" ЕС.ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ холдинг" А.Ш.", както и участникът "Фрапорт България".
Според съобщението от съда КЗК е осъществила дължимия контрол по законосъобразност и правилно не е открила нарушения на конкуренцията при провеждане на процедурата или несъответствия между офертата на спечелилия участник и документацията за възлагане на концесията.
"Соф Кънект" предложи годишно концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро или 32% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година и обеща най-малко инвестиции от всички кандидати - 608 млн. евро.
Консорциумът представи амбициозна стратегия за развитието на летището и ръст на пътниците, която планира да реализира в четири фази. През първата е предвидено увеличаване на пасажерите до 8.8 млн. до 2022 г. Ще се направи и ремонт на терминалите 1 и 2. На терминал 2 е заложено изграждането на коридор за разделяне на пътниците на пристигащи и заминаващи, увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.
Втората фаза предвижда увеличаване на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г. Тогава ще бъде направена и най-голямата инвестиции в изграждането на нов трети терминал за 608 млн. евро. Той ще замени стария терминал 1. Планирано е новият терминал да бъде с площ от 55 000 кв.м. Ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Ще бъде построен и нов паркинг за 1459 автомобила.
През третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище. Ще има и втори покрит паркинг с над 1400 места и 43 000 кв.м площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.
През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г.
Новият терминал и реконструкцията ще се изпълняват от партньора на "Меридиам" – австрийската "Щрабаг", която е добре известна на българския пазар. Компанията участва в изграждането на втория терминал на софийското летище и имаше доста проблеми с пускането му в експлоатация, включително се стигна до съдебни претенции между "Щрабаг" и държавата.
"Соф Кънект" обещава още летищните такси да останат "конкурентни", както и да изгради авиационна академия за обучение на кадри. Техен финансов консултант е "УниКредит".
Консорциумът декларира, че може да набере над 420 млн. евро външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, както и да ангажира 130 млн. евро собствен ресурс за инвестиции в летище София.