Акцент
София боледува от тежка форма на неолиберализъм
Градът беше сред най-чистите в Европа - въпреки "Кремиковци", а днес е с най-мръсния въздух в ЕС
/ брой: 11
Чавдар Найденов
София боледува не само и не толкова от мръсен въздух, а от тежка форма на неолиберализъм. Основният постулат на този -изъм гласи, че всички обществени дейности трябва да бъдат приватизирани и че всеки трябва да се оправя сам. Тогава частният интерес стихийно ще намери оптимума, който ще увеличи общественото благо. И че като подготвителен стадий обществените дейности трябва да минат на самоиздръжка. Затова още от първите години на прехода бяха подкарани три "реформи": повишение на цените на градския транспорт (тръгвайки от 6 стотинки), повишение на цената на парното отопление (тръгвайки от около 25 лв. зимно време), повишение цената на електричеството (тръгвайки от стотинки). Резултатите върху реалните доходи са стотици левове минус, но в момента темата е за екологичната беда. Тя беше неизбежна.
Стотина хиляди домакинства откликнаха на призива за индивидуална икономическа отговорност и минаха на твърдо гориво (каквото се е използвало до началото на 60-те години). Това дава 40 процента от замърсяването на въздуха с фини прахови частици през зимата. Другите 60% се изразяват в това, че улиците са пълни с коли, които извършват само 30% от транспортната задача, но замърсяват въздуха десетки пъти повече от градския транспорт. Трето, оправяйки се сами, който можа реституира зелените площи, намалявайки ги наполовина.
В резюме, от един от най-чистите в Европа - въпреки "Кремиковци", градът днес е с най-мръсния въздух в ЕС. Това той постигна, без да произвежда каквото и да било - ни стомана, ни мотокари, ни телефони, ни облекла...
Философията на неолиберализма може да е много хубава някъде там, където никой не е бил, но със сигурност не става за градове. Тъй като е философия, практически не са нужни други усилия, освен ментални. Просто трябва да се направи всичко обратно на правеното досега и резултатът ще бъде обратен на досегашния смрад.
Трябва да се субсидира парното, а където тръбите вече са заминали за скрап, да се подпомага отоплението с ток. Трябва да се понижи - за първи път от 29 години - цената на градския транспорт. Трябва да се ограничат колите. Част от тяхното бреме върху града по перфектно неолиберален начин да стане икономическа отговорност на притежателите. Който не я паркира в гараж, да я разкара от чертите на града.
За всичко което естествено трябва да се възстанови нормалното за света прогресивно данъчно облагане. Т.е. богатите пак да почнат да плащат.
Фейсбук