15 Май 2024сряда19:49 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Избори 2017

Спешно ще помогнем на училището

/ брой: 59

автор:Дума

visibility 49


Ирена Анастасова,
кандидат на "БСП за България" за народен представител, 23-ти МИР в София



Мисля, че Законът за предучилищното и училищното образование не може да се отмени с лека ръка - за съжаление. Той вече влезе в сила за т и V клас. Докато се конструира парламент, докато заработи, вече и приемът след VII клас ще е по него, няма да има обикновени осми класове. Затова според мен трябва спешна и дълбока ревизия на закона. Трябва да се преразгледа структурата на системата, например за това, какво ни дава завършеният Х клас? Той дава просто едно удостоверение за завършен първи гимназиален етап. Придобиването на професия, включително и профилирането, е изместено само в ХI и ХII клас. А тези, които не продължат обучението си след Х клас, те какво ще правят? На практика ще останат с основно образование, макар да са учили още две години след Vттт клас.
Най-спешното ще е ревизирането на закона и на наредбите. Има наредби, които не могат да бъдат поправени и трябва да се отменят. Защото са толкова объркани и създават такава бюрокрация в системата (например Наредбата за приобщаващо образование), че ръководствата на училищата и цялата гилдия са направо отчаяни. В наредбите трябва да бъдат разписани не само нашите, на учителите, задължения. Те трябва да препращат към съответните закони за другите сфери - към Закона за закрила на детето, към Закона за МВР, където е уточнена дейността на детските педагогически стаи. Т.е. трябва да има задължения на институциите, с които имаме съвместни дейности, и те трябва да имат отговорности, срокове и санкции да решават проблемите, за които ги сезира училището. Три пъти например съм писала за едно дете в I клас и до момента нямам от Социално подпомагане никакъв отговор. Вчера им се обаждам по телефона и им казвам: "Ако обичате, държа да получа писмен отговор за мерките, които сте предприели." При което те ми отговарят: "Нали знаете, че не сме длъжни." Българският учител и училището са оставени сами срещу държавата, срещу институциите, срещу родителската общност да решават проблеми, чието решаване е извън техните възможности. А сега ще ставаме и доктори, ще даваме първа медицинска помощ; ще ставаме и охранители, защото има училища, които не могат да си позволят пари за охрана.
Новият закон трябваше да бъде лостът, който да отвори разработването на нови учебни планове, нови учебни програми и ново учебно съдържание. Това той не направи. Защото учебните програми бяха разработени, както всички знаем, в предни години и сега само излязоха на бял свят. В 80% от учебните предмети новите учебни програми нямат разлика със старите. Това, че учебното съдържание трябва да стане близко, разбираемо и съобразено с възрастовите особености на децата, не е факт. Включително в новите учебници. Абсолютно задължително е да се ограничи този безброй учебници, който влиза в училището. Милена Дамянова и агитката на ГЕРБ приказваха, че N брой учебници дават възможност на всеки български учител да избира според нивото на децата, на които преподава. Пълна глупост! Няма разлика в учебниците, които са ни дадени за оценка - най-вече в наукообразния начин, по който е поднесено съдържанието. Така че от какво да избира българският учител?
Заблуда е, че всички учебници били оценявани и всички учители били дали мнението си. Първо, ние имахме много кратки срокове да ги оценяваме. Те удължиха сроковете на издателствата, за да ни представят учебниците, но не удължиха срока, в който учителите трябва да оценят учебника. Защото се правят метани на издателствата, а учителите - вълци ги яли, те ще се справят. В моето училище например 70 учебника трябваше да бъдат оценени за 2 седмици. Как става това? И то качествено! Какво пречи всички учители да оценят всички представени в МОН N брой учебници, например по история за V клас, и който според учителите е най-добър, по него да се учи в училище. Просто избираме най-добрия учебник.
Много спешен проблем е пенсионирането на учителите. Поканиха ме на среща с 200 учители и директори във Враца, говорих си и с началничката на Регионалния инспекторат. Тя помолила всички директори да й дадат справка колко учители в близките 3-4 години предстои да бъдат пенсионирани. Оказало се: 54 математици и 22-ма учители по български и литература. Това за  региона е нещо страшно. Дори се срещнах с директора на филиала на Великотърновския университет, за да говоря да се разкрие специалност математика с педагогически профил, защото как след 3 години във Врачанско ще намерят 54 математици. В платформата на БСП сме записали държавата да поеме таксите на студентите в приоритетно направление като педагогиката. Но студентите трябва да сключат договор, че са длъжни след завършването си 5 години да работят в системата. Сега те завършват, но не стават учители. Би могло и стипендии специални да се дават на тези студенти срещу ангажимент към системата. Такива мерки се спешно належащи, защото проблемът става извънредно тежък.
 

Над 12% от българите нямат банкова сметка

автор:Дума

visibility 417

/ брой: 89

Държавата взе още 200 млн. лв. заем

автор:Дума

visibility 415

/ брой: 89

Фирмите у нас все по-трудно получават парите си

автор:Дума

visibility 453

/ брой: 89

Хамас планирала база в Турция

автор:Дума

visibility 489

/ брой: 89

Силяновска пак пропусна името на страната си

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 89

Макрон: ЕС да смени своя бизнес модел

автор:Дума

visibility 452

/ брой: 89

Още година без мита и квоти за украинския внос

автор:Дума

visibility 467

/ брой: 89

Знания и пошлост

автор:Деси Велева

visibility 477

/ брой: 89

Предизборни идиотщини

автор:Любо Кольовски

visibility 457

/ брой: 89

Институционално безхаберие

visibility 406

/ брой: 89

Време за преосмисляне

автор:Събина Петканска

visibility 449

/ брой: 89

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ