19 Ноември 2025сряда20:14 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Стенописите на храм "Успение Богородично"

Проектът и изпълнението са дело на художника Огнян Денев

/ брой: 223

автор:Йонко Бонов

visibility 4082

Наскоро завърши зографисването на храм "Успение Богородично" на площад "Ручей" в столицата. Проектът и изпълнението на стенописната програма, която започна през 2010 г., са дело на русенския художник Огнян Денев.

 

В горната част на апсидата е разположена Матер Божия ширшая небес, пред гърдите на която е Младенецът. В долния регистър в цял ръст са светите отци литургисти: свети Григорий Богослов, свети Йоан Златоуст, свети Василий Велики, а до тях, в южната страна на апсидата, е свети Николай Чудотворец. В проскомидийната ниша е допоясно изобразен Иисус Христос. В горната част на олтара, на северната стена е Архангел Гавриил, благовестяващ на Богородица, на срещуположната южна стена, чудотворното й зачатие. Над Божията майка се спуска широк светъл лъч, символизиращ сошествието върху нея на Светия Дух. Над иконостаса, непосредствено под свода, се извисява изображение на Убрус - с отпечатания лик на Иисус Христос.

 

В централната част на свода е  зографисан допоясно Господ Вседържител - традиционно, с благославяща десница и със затворена книга. Изображението би могло да бъде още по-мащабно според обширното пространство, в което е вписан. Вътрешните стени са изпълнени със стенописи, разположени в три реда на равен син фон. На тях са изобразени основни събития от живота на Иисус Христос, по които са съставени големите  Богородични празници, както и почитани от Българската православна църква светци. В стенописната програма на най-горния ред на южната стена са разположени композиции, отразяващи библейските разкази за Рождество Христово, Сретение Господне, Кръщение, Преображение, следва Воскресение Лазарево и Цветоносие (Вход Господен в Йерусалим).  

 

На северната стена в олтара е представен сюжетът "Жертва Аврамова", над него е "Възнесение Господне". На най-горния ред на северната стена е мотивът "Сошествие Светаго Духа" - апостолите са седнали в полукръг. Под тях е човекът в царско одеяние, с корона на главата, държащ 12-те свитъка, символизиращ космоса или вселената. Следва "Ангел Господен на камен седеше". Сцената представя Ангела, седнал в Христовия гроб, когото виждат жените мироносици. До тази композиция е Воскресение, представяща слизането на Христос в ада. Към Него протягат ръце за спасение от гробовете си Адам и Ева. Вдясно от Христос са старозаветните царе Давид и синът му Соломон, в обичайните си царски одежди и с корони на главите. До тях е свети Йоан Кръстител. Разпятие Христово е следващата сцена. Тялото на Сина Божи е S-образно. От дясната му страна е скърбящата Богородица, а отляво е младият свети Йоан Богослов, обърнат с тъжно лице към разпънатия си Учител. Последната сцена от горния ред на северната стена е Тайната вечеря.

 

Огнян Денев е зографисал също така стените и сводовете и на параклиса, разположен в южното разширение на храма, извършено по проект на архитект Юри Георгиев. Сред композициите в олтара са Деисис, с допоясни изображения. На свода, в западната част на параклиса, е отново Разпятие Христово, което е интересно с по-различната си интерпретация на библейското събитие в сравнение със същия мотив, който се намира в наоса на църквата. Тук, в параклиса, евангелският мотив е представен по-обстоятелствено. От двете страни на разпънатия Христос са и двамата разбойници. Фигурата на Христос е очевидно по-голяма от тези на разбойниците. Различни са и разпятията - на Христос то е с горно вертикално рамо на кръста, докато кръстовете на разбойниците са без рамо. Те са разпънати на най-старата и най-проста форма на кръста като уред за мъчение - във вид на буквата "Т". Единият разбойник е обърнат към зрителя, а другият е в гръб. Тук е онзи, който пробожда тялото на Спасителя, от което изтича кръв и вода. Около Христос са застанали неговите скърбящи близки. Зографът дори е изпаднал в подробност и нагледно е изписал по няколко червени резки, резултат от положените вече удари.

 

Сцените "Разпятие" и "Снятие" се развиват на архитектурния фон на здравата йерусалимска крепостна стена, с каквато тогава е опасан градът. Стените са изпълнени с композиции по библейски събития и с ликовете на редица светци. Фреските в олтара и в наоса на храма са добре композирани в три реда, рамкирани и отделени помежду си с широка тъмночервена линия, според образците на средновековното християнско изкуство. Между фигурите на самостоятелно изобразените светци има достатъчно пространство, за да бъдат възприемани спокойно, същевременно са добре обособени отделните групови композиции. В северното разширение, пред канцеларията за свещениците, се забелязва известна случайност при подбора на сцените. Това е разбираемо донякъде, тъй като мястото е такова, че за него не може да има установена иконографска програма. Някои сцени и образи на светци се повтарят в различните части на храма. Би могло да се потърси по-голямо разнообразие и да се представят повече библейски мотиви. Косите и лицата на светците са геометризирани, както и гънките на одеждите им, което обаче е довело до еднообразие и схематизъм при изграждането на образите, а от такава рутинност при зографисването се губи живата човешка изразителност и духовното излъчване на изобразените светци.

 

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ