15 Юли 2025вторник05:26 ч.

Светът на излишния лузър

/ брой: 88

автор:Александър Симов

visibility 2219

Една реклама броди из телевизиите. Човек не трябва да обръща внимание на рекламите, но тази е уникална с това, че преподрежда по изцяло нов начин познатият ни свят. Нейният сюжет е следният: известен и талантлив футболист не успява да влезе на търг на картини, официалните лица дават път на друг човек, представен ни като "Господина от Лондон". Същото се случва след това на самия търг, дори и в бара, където се сервират питиета. Най-накрая мистерията на "Господина от Лондон" обаче е разбулена - оказва се, че той няма никаква мистериозна сила, просто притежава правилната банкова карта.
Завършекът е стилен, но се нуждае от известно тълкуване, защото блясъците, които хвърля, може да са заслепили за известно време съзнанието. Епичният край на рекламата подсказва, че стойността на човека не се определя от неговия талант, способности, ерудиция и култура, а единствено от наличието на банкова сметка.
Човек е само този, който има пари.
Очевидно това е идеалът на новата епоха. Парите определят победителите. Всичко останало няма значение за рекламния свят, който ни е предлаган.
Тази реклама в своето политическо величие твърди, че банките всъщност определят стойността на хората. Това е начин да бъде закачено етикетче с цена на всеки човек. Тези с банковите сметки имат предимството, останали да чакат навън, да не  вдигат много шум и да притесняват излишно света със себе си.
Дори и да не влагаме политически протест срещу подобно разбиране за света, идеята, че човек се определя само от своята банкова сметка, е извратена. През годините в училище цяло поколение учителки, носещи все още духа на хуманните идеи, ни повтаряха една след друга, че за човека са важни душевните му характеристики, неговата жажда за знания, неспокойният дух, добротата, съпричастността към другите, солидарността дори. Днес можете да изхвърлите тези разбирания на боклука и да им махнете меланхолично за сбогом. Светът принадлежи на хората с пари. А те вече искат това да стане обществено достояние. Играта е свършила. Победителите искат да празнуват.
Рекламата, която ни е поднесена, описва точно такъв свят - единствено преуспелите имат значение. 
А какво трябва да представляват тогава всички останали според тази рекламна логика? Останалите са исторически лузъри, за които е по-добре да не се говори. Лузърът е феномен, от който всички се боят като от средновековно проклятие. За лузърите не се говори, те са без значение, дори и тогава, когато 95 процента от целия свят може да бъде вписан в графата "губещ". Или пък да преведем думата "лузър" със звучната българска дума "загубеняк".
В рекламния свят, който ни е поднесен, загубеняците нямат никакво място. Те са излишните хора в лъскавия свят, който цени единствено мраморната стерилност на банките и кухият свят на привилегированите.
Това май не звучи като суперреклама, нали?

ЕК предвижда нов данък за големите компании

автор:Дума

visibility 448

/ брой: 127

Получаваме 4,4 млрд. лв. по ПВУ

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 127

Три агенции повишиха кредитния рейтинг на България

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 127

БНБ пуска първите златни монети в евро

автор:Дума

visibility 459

/ брой: 127

Геополитиката е в основата на враждата

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 127

Атина се бори с хилядите мигранти

автор:Дума

visibility 492

/ брой: 127

Лавров в Китай след пълна подкрепа от Ким

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 383

/ брой: 127

47 години не стигат

автор:Аида Паникян

visibility 479

/ брой: 127

Антибългаризъм

visibility 403

/ брой: 127

Игри на мита

автор:Таня Глухчева

visibility 411

/ брой: 127

Гаранция за европейското ни настояще и бъдеще

автор:Дума

visibility 521

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ