16 Юли 2025сряда08:00 ч.

Светът на излишния лузър

/ брой: 88

автор:Александър Симов

visibility 2223

Една реклама броди из телевизиите. Човек не трябва да обръща внимание на рекламите, но тази е уникална с това, че преподрежда по изцяло нов начин познатият ни свят. Нейният сюжет е следният: известен и талантлив футболист не успява да влезе на търг на картини, официалните лица дават път на друг човек, представен ни като "Господина от Лондон". Същото се случва след това на самия търг, дори и в бара, където се сервират питиета. Най-накрая мистерията на "Господина от Лондон" обаче е разбулена - оказва се, че той няма никаква мистериозна сила, просто притежава правилната банкова карта.
Завършекът е стилен, но се нуждае от известно тълкуване, защото блясъците, които хвърля, може да са заслепили за известно време съзнанието. Епичният край на рекламата подсказва, че стойността на човека не се определя от неговия талант, способности, ерудиция и култура, а единствено от наличието на банкова сметка.
Човек е само този, който има пари.
Очевидно това е идеалът на новата епоха. Парите определят победителите. Всичко останало няма значение за рекламния свят, който ни е предлаган.
Тази реклама в своето политическо величие твърди, че банките всъщност определят стойността на хората. Това е начин да бъде закачено етикетче с цена на всеки човек. Тези с банковите сметки имат предимството, останали да чакат навън, да не  вдигат много шум и да притесняват излишно света със себе си.
Дори и да не влагаме политически протест срещу подобно разбиране за света, идеята, че човек се определя само от своята банкова сметка, е извратена. През годините в училище цяло поколение учителки, носещи все още духа на хуманните идеи, ни повтаряха една след друга, че за човека са важни душевните му характеристики, неговата жажда за знания, неспокойният дух, добротата, съпричастността към другите, солидарността дори. Днес можете да изхвърлите тези разбирания на боклука и да им махнете меланхолично за сбогом. Светът принадлежи на хората с пари. А те вече искат това да стане обществено достояние. Играта е свършила. Победителите искат да празнуват.
Рекламата, която ни е поднесена, описва точно такъв свят - единствено преуспелите имат значение. 
А какво трябва да представляват тогава всички останали според тази рекламна логика? Останалите са исторически лузъри, за които е по-добре да не се говори. Лузърът е феномен, от който всички се боят като от средновековно проклятие. За лузърите не се говори, те са без значение, дори и тогава, когато 95 процента от целия свят може да бъде вписан в графата "губещ". Или пък да преведем думата "лузър" със звучната българска дума "загубеняк".
В рекламния свят, който ни е поднесен, загубеняците нямат никакво място. Те са излишните хора в лъскавия свят, който цени единствено мраморната стерилност на банките и кухият свят на привилегированите.
Това май не звучи като суперреклама, нали?

Правителството с нови мерки срещу спекулата

автор:Дума

visibility 1649

/ брой: 128

Прасковите ще стигат 8 лева за килограм изкупна цена

автор:Дума

visibility 2145

/ брой: 128

До софийското летище вече има денонощен транспорт

автор:Дума

visibility 1576

/ брой: 128

Франция ще удвои бюджета за отбрана

автор:Дума

visibility 2045

/ брой: 128

Протест спря кораб с оръжие за Израел

автор:Дума

visibility 1837

/ брой: 128

Сблъсъци между мигранти и испанци

автор:Дума

visibility 1861

/ брой: 128

Френски затворник избяга, скрит в багажа на съкилийник

автор:Дума

visibility 1374

/ брой: 128

Скъпооо

автор:Аида Ованес

visibility 1821

/ брой: 128

Тъмни векове

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1720

/ брой: 128

Спортът ни не е умрял

автор:Владимир Николов

visibility 1772

/ брой: 128

Тихото задлъжняване на българските домакинства

visibility 2058

/ брой: 128

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ