15 Юли 2025вторник05:38 ч.

Цените за кърпене на шосетата - с огромни разлики

АПИ плаща на фирмите суми по силно вариращи оферти

/ брой: 190

автор:Дума

visibility 966

Огромни са разликите в цените за кърпене на шосетата у нас, показва проверка на "Сега". Част от фирмите с договори с АПИ за поддържане на републиканските пътища са дали оферти, близки до пределните, докато при други те са в пъти по-ниски. Огромни разлики има и в цените на използваните материали. 

Показателни за големите разминавания в ценовите оферти са някои дейности, които не изискват експертиза, като например отстраняването на големи билбордове. При пределна цена от 1500 лева за тази дейност фирми са предложили над два пъти по-ниска - 604 лева и 580 лева. Други дружества имат оферти от 1499,96 лева и 1485 лева. 

Сериозни разлики в цените има и при дейности, изпълнявани в големи обеми. Така например ръчното изкърпване на настилка със студена асфалтова смес струва 250 лв. на тон с всички видове разходи при една фирма, докато други предлагат 390 лева на тон. 

Ако при строителните дейности могат да се търсят обяснения, при цените на материалите разликите по някои позиции са впечатляващи и необясними. За един тон магнезиева луга се предлага цена от 21,78 лева на тон, лугата в друга оферта е 109 лв. на тон, а в трета - 1366 лв. на тон. Индустриалната сол е 97 лева на тон в част от офертите, но стига 178,20 лева в друга.

Според експерти в бранша едно от обясненията за тези огромни вариации е съзнателното предлагане от страна на фирмите на завишени цени. За да проработи схемата, възложителят следва да предложи реалистично висока пределна цена и фирмите да се доближат с офертите си до нея, залагайки в тарифата и т.нар. такса чекмедже. Така през отделни съзнателно напомпани дейности крайната цена на договорите се оскъпява значително, а не е ясно къде отиват парите от надхвърлените като стойност дейности. 

Фирмите са сключили петгодишни договори за пътно поддържане от 2019 до 2024 г., а сега те се оказаха наддоговорени в пъти над официално одобреното финансиране. В момента пътният сектор и регионалното министерство търсят решение какво да правят с контрактите за пътно поддържане. При обща стойност на договорите около 500 млн. лв. без ДДС до 2024 г. по тях вече са възложени дейности за 1,4 млрд. лева. 

На този фон работници от "Автомагистрали Черно море" и "ИСА 2000", които имат да получават над 18,8 млн. лева за ремонт на лявото платно на Автомагистрала "Тракия", излизат днес на протест. Управителният съвет на Българската браншова камара "Пътища" също е готов да организира нов протест, ако не се намери решение на проблемите на сектора.

 

 

 

ЕК предвижда нов данък за големите компании

автор:Дума

visibility 448

/ брой: 127

Получаваме 4,4 млрд. лв. по ПВУ

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 127

Три агенции повишиха кредитния рейтинг на България

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 127

БНБ пуска първите златни монети в евро

автор:Дума

visibility 459

/ брой: 127

Геополитиката е в основата на враждата

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 127

Атина се бори с хилядите мигранти

автор:Дума

visibility 492

/ брой: 127

Лавров в Китай след пълна подкрепа от Ким

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 383

/ брой: 127

47 години не стигат

автор:Аида Паникян

visibility 479

/ брой: 127

Антибългаризъм

visibility 403

/ брой: 127

Игри на мита

автор:Таня Глухчева

visibility 411

/ брой: 127

Гаранция за европейското ни настояще и бъдеще

автор:Дума

visibility 521

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ