23 Юли 2025сряда22:26 ч.

Цените за кърпене на шосетата - с огромни разлики

АПИ плаща на фирмите суми по силно вариращи оферти

/ брой: 190

автор:Дума

visibility 979

Огромни са разликите в цените за кърпене на шосетата у нас, показва проверка на "Сега". Част от фирмите с договори с АПИ за поддържане на републиканските пътища са дали оферти, близки до пределните, докато при други те са в пъти по-ниски. Огромни разлики има и в цените на използваните материали. 

Показателни за големите разминавания в ценовите оферти са някои дейности, които не изискват експертиза, като например отстраняването на големи билбордове. При пределна цена от 1500 лева за тази дейност фирми са предложили над два пъти по-ниска - 604 лева и 580 лева. Други дружества имат оферти от 1499,96 лева и 1485 лева. 

Сериозни разлики в цените има и при дейности, изпълнявани в големи обеми. Така например ръчното изкърпване на настилка със студена асфалтова смес струва 250 лв. на тон с всички видове разходи при една фирма, докато други предлагат 390 лева на тон. 

Ако при строителните дейности могат да се търсят обяснения, при цените на материалите разликите по някои позиции са впечатляващи и необясними. За един тон магнезиева луга се предлага цена от 21,78 лева на тон, лугата в друга оферта е 109 лв. на тон, а в трета - 1366 лв. на тон. Индустриалната сол е 97 лева на тон в част от офертите, но стига 178,20 лева в друга.

Според експерти в бранша едно от обясненията за тези огромни вариации е съзнателното предлагане от страна на фирмите на завишени цени. За да проработи схемата, възложителят следва да предложи реалистично висока пределна цена и фирмите да се доближат с офертите си до нея, залагайки в тарифата и т.нар. такса чекмедже. Така през отделни съзнателно напомпани дейности крайната цена на договорите се оскъпява значително, а не е ясно къде отиват парите от надхвърлените като стойност дейности. 

Фирмите са сключили петгодишни договори за пътно поддържане от 2019 до 2024 г., а сега те се оказаха наддоговорени в пъти над официално одобреното финансиране. В момента пътният сектор и регионалното министерство търсят решение какво да правят с контрактите за пътно поддържане. При обща стойност на договорите около 500 млн. лв. без ДДС до 2024 г. по тях вече са възложени дейности за 1,4 млрд. лева. 

На този фон работници от "Автомагистрали Черно море" и "ИСА 2000", които имат да получават над 18,8 млн. лева за ремонт на лявото платно на Автомагистрала "Тракия", излизат днес на протест. Управителният съвет на Българската браншова камара "Пътища" също е готов да организира нов протест, ако не се намери решение на проблемите на сектора.

 

 

 

Замразяват цените до края на 2026 г.

автор:Дума

visibility 536

/ брой: 134

България с най-нисък дълг спрямо БВП в ЕС

автор:Дума

visibility 493

/ брой: 134

Телефонни измамници искат пари от името на БНБ

автор:Дума

visibility 525

/ брой: 134

В Гърция: Строг контрол върху таксите за банкомати

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 134

Мицкоски предлага пет потребителски кошници

автор:Дума

visibility 518

/ брой: 134

28 страни осъдиха Израел за избиванията в Газа

автор:Дума

visibility 538

/ брой: 134

Накратко

автор:Дума

visibility 529

/ брой: 134

Истинската заплаха

автор:Александър Симов

visibility 553

/ брой: 134

Когато камбаните замлъкнат

автор:Камелия Базова

visibility 550

/ брой: 134

Ботев и Вапцаров

visibility 532

/ брой: 134

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ