"Уж интелигент, а срича..."
Хората с дислексия изработват свои стратегии за възприемане на света, което често ги превръща в гении
/ брой: 93
Уинстън Чърчил, Шер, Хенри Форд, Агата Кристи, Франсис Скот Фицджералд, Джордж Буш, Том Джоунс, принц Чарлз, Упи Голдбърг... Всички те са имали един и същ проблем: набеждавани за мързеливи ученици, които са имали затруднения при четене на дълги тестове, трудно се съсредоточавали, правели правописни грешки. С една дума: страдат от дислексия.
Според френските автори Беатрис Соважо и Жан Метелюс 12% от населението е засегнато от дислексия От тях 4% са с тежка форма. Детето дислексик е страдащо, с родители, нетърпеливи да го видят в редиците на можещите да декодират азбуката и речниците. Възрастният дислексик води двойнствен живот. Налага му се да използва специални стратегии, създадени от самия него, с цел както да прикрие трудностите си с буквите и цифрите, така и за да избегне риска от професионална дискриминация и неразбиране от страна на близките си.
Дали детето ни има дислексия, може да се установи и преди да е тръгнало на училище. Клиничните прояви при дислексията условно могат да бъдат разделени на две групи: специфични и общи.
Специфичните характеристики се отнасят към нарушения в развитието на конкретни функции - при откриването, разпознаването и различаването на стимули, възприети по определен сензорен канал (зрителен, слухов, тактилен).
- Проблемите, свързани с нарушенията в зрителното разпознаване, се проявяват в затруднения при категоризацията на съществени и постоянни белези на предметите и с невъзможността за повторното им разпознаване с помощта на паметта. Това се отразява на способността за различаване на сходни оптични стимули (букви, думи, изображения, реални обекти). Децата с дислексия виждат по различен начин, възприемат обектите в цялост, многоизмерно, без да могат да отличат отделните характерни белези.
Поради това те изпитват трудности в различаването на букви, близки по графично изображение (о-а; и-у; б-д; п-т; и-ш; ъ-ч др.). Тези трудности се проявяват и със зрително-моторни дефицити, което се изразява в несъответствия при рисуване - като големина, разположение, опростяване на обектите, както и в трудно запаметяване на правилната позиция на буквите. Характерни са още правописни грешки в къси, прости думи и затруднения при правилно разпознаване на цели думи.
- Нарушенията в слуховото разпознаване се отразяват на способността за различаване на сходни по звучене звукове и думи: д-т, в-ф, к-г, б-п, боб - поп, дом - том, вея - фея
При този тип нарушения са налице затруднения в прекодирането на зрителните символи в акустични, т.е. е невъзможно свързването на думата със смисловата й страна.
- Разминаването между възможности и реални постижения е основен критерий при разпознаване на дислексия. Детето с дислексия е будно, с интелигентност над средната, устно се изразява по-успешно, но не се справя с четенето, писането и правописа в училище. Важно е на ранен етап да се разграничат специфичните нарушения на способността за учене от нормалните проблеми с училищната успеваемост, за да се разработи адекватна програма за справяне с проблема.
- Дефицитът на вниманието е характерен за по-голяма част от децата-дислексици, но не и задължителен. Проявява се в затруднения за отделяне на главното от второстепенното (дефицит на селективно внимание), неспокойствие, дезорганизираност, импулсивност, свръхбъбривост. До голяма степен този проблем се дължи на това, че децата с дислексия възприемат цялостна картина на окръжаващата ги действителност, без открояване на детайлите, както и на силно развитото им любопитство по отношение на всичко, което се случва около тях.
- Дислексичните деца често проявяват липса на такт и деликатност. Те могат да споделят много лична информация със случайни събеседници или да не знаят как да установят близък контакт с тези, с които искат да бъдат приятели. Поради тази причина те трудно създават и поддържат приятелства и често са изолирани от връстниците си.
Кога да потърсим логопедична помощ
- Ако до 3 г. детето не говори
- Ако в предучилищна възраст има проблем с овладяването на цветовете
- не се ориентира в посоките ляво-дясно, горе-долу
- несръчно е и се затруднява да се облича само, да закопчава копчета, да връзва връзки
- не произнася правилно, пропуска или заменя някои звукове - с, з, ц, ш, ж, ч, щ, р, л, к, г, т, д, в, ф
= затруднява се да изговаря многосрични думи
= не подрежда правилно думите в изречението
= затруднява се да разказва, спазвайки последователност
- ако в начална училищна възраст не се справя с писането, четенето или смятането, въпреки че е достатъчно умно, понякога с прояви на хиперактивност със или без дефицит във вниманието.
Освен коригиране на речевите проблеми, което се прави от логопед, с детето трябва да работи и психолог, който да прецени нивото му на интелигентност, и невролог, който да изследва неговия неврологичен статус.
Центрове по дислексия в страната
У нас все още са малцина специалистите, които се занимават задълбочено с проблема.
Център Варна: ул. "Васил Кънчев" 13 (Цветен пазар Чаталджа)
Център Русе: пл. "Средец" 2, ет. 1 (над магазин "Бонжур")
Център София: ул. "Христо Белчев" 4