Вълчев: Имаме проблем да мотивираме децата да четат
Има проблем с това съвременните деца да бъдат мотивирани да четат. При тестовете PISA всички страни констатират проблем с комуникативните умения, децата четат от екрани, предимно кратки текстове. Това коментира образователния министър Красимир Вълчев пред Нова тв по повод вчерашните резултати от изследването на PISA. Той призна, че е голям проблем мотивирането на учениците за четене. Вълчев коментира и скандала около „превода“ на романа „Под игото“. „Под игото“ съдържа хубави думи, които е добре децата да научат. Децата трябва да заучават нови думи. Убеден съм, че има по-добри варианти да ги накараме да четат българска литература от този период, смята министърът.
По думите му, в дългосрочен план нямаме влошаване на оценките на учениците от 2000 г. Имаме стабилни резултати. Учебните програми са променени, правим го от 2016 г. Конкретно този випуск са по старите учебни програми, обясни Вълчев. Той бе категоричен, че образованието е сложна система, най -важното е да се стимулира интересът за учене, а не е важно да се мине през целия материал.
Ще променим изпитните формати, а децата трябва да ги ориентираме и то голяма част от тях към PISA. Задължителна е учебната програма, да – учебникът все още е основното средство, все повече обаче децата ще трябва да ползват електронни ресурси, учителят трябва да ги провокира да търсят и извличат информация, подчерта Вълчев.
Децата се отнасят малко по-несериозно към външното оценяване, този изпит има репутационно значение. По другите изследвания сме на 8-мо – 9-то място в Европа по четивна грамотност. Имаме проблеми между 4 и 9 клас, в периода, в който децата имат най-малко желание за учене, но това е проблем на системата, коментира просветният министър.
Имаме положителни резултати – повече деца от ромски произход имаме в системата и повече от тях продължават в гимназиален етап, добави Красимир Вълчев.