16 Април 2024вторник19:36 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Възвишеното и Земното при Даниел Дянков

/ брой: 131

автор:Огнян Стамболиев

visibility 965

В живота Възвишеното или Сакралното, както казва великият румънско-американски философ и белетрист Мирча Елиаде (чиято фантастична проза имах щастието да преведа у нас), често се среща смесено с Профанното или Земното. Често пъти те са примесени и понякога трудно се разграничават.  Това е и може би най-кратката характеристика на новата забележителна изложба на Даниел Дянков в Русенската градска галерия на ул. "Борисова" 39.
Бих казал, че още при първия контакт живописта на Даниел Дянков впечатлява преди всичко с колорита си. В него е съсредоточена и силата на този творец, твърдо убеден, че всеки цвят трябва да бъде конкретен израз на точно определено душевно състояние, което от своя страна не може да не рефлектира върху зрителя, готов да приеме тази живопис. Но ако се вгледаме по-внимателно, ще видим и една крайно опростена стилна форма, една обаятелна наивност на материята, еднакво насочена към чувствата и към разума. Тук, без съмнение, ще открием и отгласи от американския и европейския минимализъм от 50-те г. на ХХ век, от абстрактния експресионизъм на Джаспър Джоунс и Робърт Роушенбърг, които положиха основите на нов начин на мислене за живописта.
За минималистичните знакови живописни платна и рисунки на Даниел Дянков ще се изкуша да цитирам думите на американския публицист и изкуствовед Майкъл Шапиро: "Едно от очарованията, но също така и тайна на изкуствата, обикновено класифицирани под понятието живопис, е че няколко петънца размита боя, които едва запълват повърхността и са нахвърляни като подготвителен етюд за бъдещо, цялостно изписано платно, могат да обладават вътрешна завършеност, докато и най-удивителните бележки и наброски на поета, драматурга и романиста си остават винаги пред прага на художествената проза."
"Стара моя теза е, че изкуството е своего рода медитация, а художникът - малко или повече медиум, щом успява да улови настроенията и да вдъхне нещо на хората", казва в едно свое интервю Даниел Дянков. За разлика от общото мнение за рисунката, че е  "несериозно изкуство", той смята, че и тя, както живописта, графиката и скулптурата е основен жанр, нещо повече - тя е изначално изкуство. Всъщност, рисунката е неговата първа голяма, истинска любов.
 През последните десетина години, както виждаме и от тази експозиция, русенският художник използва много успешно ръчно направена непалска хартия кахари, която се подготвя от монаси в манастири, разположени на 800 метра над морското равнище. Производството на кахари е с 1500-годишна традиция, уточни той. Тази хартия Даниел открива по време на престоя си в Швейцария, когато има възможност да обиколя най-големите бази за материали за художници. В една такава база, може би най-голямата, открих тази хартия. Не знаех как изглежда, но нещо ми подсказа, че това е моята хартия, разказва художникът. И от 1998 г. до днес кахари е хартията, на която работи.
За себе си той вече има и обяснение: "Непал е най-близо до Бога, а хартията се прави от монаси - хора с чисти души и помисли, а и самата хартия носи посланията на времето. Тя е много фина и не търпи драстично действие с нея. Човек трябва да е голям майстор, за да работи с такава хартия. Винаги съм искал да правя красиви неща и мисля, че това е връзката между двете реалности - реалността от улицата и реалността в ателието, в галерията. Художникът притежава някаква душевност, но ако успее да застане над реалността на улицата, това е висшата форма на изкуството..."
 

Билетът за влак поскъпва с 20% от 7 май

автор:Дума

visibility 300

/ брой: 72

Тецовете в Източномаришкия басейн минават на газ

автор:Дума

visibility 341

/ брой: 72

Инфлацията леко се забавя, но храните поскъпват

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 72

Заплаха за поливния сезон в Пловдивско

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 72

Разногласия в Тел Авив за отговора срещу Иран

автор:Дума

visibility 348

/ брой: 72

В Гърция забраниха паленето на огън

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 72

Кипър спира да дава убежище на сирийци

автор:Дума

visibility 302

/ брой: 72

Накратко

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 72

Широко затворени очи

автор:Мая Йовановска

visibility 323

/ брой: 72

"Наивният" Иран

автор:Юри Михалков

visibility 323

/ брой: 72

Ще изпратим ли на изборите отново бандити във властта?

visibility 295

/ брой: 72

За нов икономически модел в ЕС, базиран на знанието

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 72

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ