11 Юли 2025петък21:20 ч.

Колела

Японци опитват серийно електрокара SIM-HAL

/ брой: 80

автор:Дума

visibility 526

Малката японска компания SIM-Drive, родила се в недрата на токийския  университет Кейо през 2009 година, със завидно упорство продължава да развива коронната си тема - електромобили с вкарани в колелата електромотори. Преди броени дни японците показаха последното си творение – двуместния автомобил SIM-HAL с четири мотор-колелета с обща мощност от 354 к.с. Благодарение  на огромния си въртящ момент от 2480 Нм четирите  двигателя могат да ускорят машината от място до сто километра в час за 4,7 сек. Максималната скорост е ограничена на 180 км/ч с цел икономия на енергия за по-дълъг пробег, който достига с едно зареждане на акумулатора на колата впечатляващите 404 км.
Дължината на електрокара е 4910 мм, ширината 1835, височината 1405 мм. Пълната маса на интересната машина е 1510 кг. Литиево-йонният акумулатор на SIM-HAL има капацитет от 35,1 кВтч. От експресния режим на зареждане по стандарта CHAdeMO, акумулаторът може да се напълни на 80% за един час.
Първият прототип на фирмата е SIM-LEI от 2011 и той имаше пробег от 270–330 км с едно зареждане. През 2012-а го последва втори прототип – SIM-WIL с пробег от 351 км и миналата година трети — SIM-CEL. В последния японците се съсредоточиха повече върху динамичността, отколкото на пробега и постигнаха резултат от 4,2 сек в класиката 0 – 100 км/ч от място.
Името на най-новата разработка - HAL се разшифрова като High efficiency All-wheel Link /високоефективна връзка на всички колела/ и намеква за потенциала на мотор-колелата. Това решение е идеално от гледна точка на удобната компоновка на машината и агрегатите й, както и от гледна точка на максималния КПД.
От компанията обаче не споменават нищо за това как са се справили с най-големия проблем на мотор-колелата – увеличената неподресорена маса. Японците само намекват, че електромоторите са много леки, без да съобщават някакви цифри за теглата им. Но намаляването на масата им е само половинчата мярка – без пробив по посока на окачването не може да се очаква добър комфорт на возенето. Един от пътищата за постигането му е създаването на някакво магнитно окачване на пътническата част на колата. 
Идеята за обединяване на колелата с моторите не е никак нова – един от първите модели на Фердинанд Порше е имал такива, а и е бил хибриден. В по-новите времена стана известно съкращението  MiEV, което отначало означаваше Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle. Опитният Mitsubishi Colt EV от 2005-а имаше именно такива колела на задната си ос. Но когато проектът стигна до проблемите на серийното производство във вида, познат и у нас – хечбека i-MiEV, от мотор-колелата в него не остана и следа – двигателят е един, скрит в пода на колата, а съкращението вече се разшифроваше като Mitsubishi innovative Electric Vehicle.
При спортните коли, каквато е SIM-HAL, има сериозни въпроси в използването на мотор-колелата, защото по-големите неподресорени маси влошават управляемостта. Прекалено големи са колебанията на колелата, много неравномерно е натоварването от тях върху гумите. В SIM-Drive го знаят и разчитат на индивидуален контрол върху момента на всеки електродвигател. Практическо решение е намерено например в болида за планинското състезание Пайкс Пик на Tajima Motor и SIM-Drive, като електромоторите са в купето и задвижват по традиционния начин задните колела.
Като експеримент хората на SIM-Drive са преустроили в електрически модела Тойоту GT86 - прототипът SIM-86e, имат участие в създаването на концепта Citroen DS3 Electrum, както и в направата на E-Runner Pikes Peak Special, с който пилотът Нобухиро Таджима с пякор Монстър, победи в класа на електроколите в най-известното планинско състезание в света миналата година.
Общо взето, независимо от дългата си история, мотор-колелото среща сериозни проблеми и има много за решаване от техническа гледна точка за да се вмести с успех в съвременните електромобили. Но от компанията SIM-Drive оптимистично предполагат, че ще им се удаде да пуснат в дребно-серийно производство модела си SIM-HAL. Но същото говореха и за предишните си три прототипа...
 

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 390

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 397

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 393

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 379

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 391

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 126

Накратко

автор:Дума

visibility 394

/ брой: 126

Тупик

visibility 333

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 371

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 373

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 368

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ