Потребители
За да сме равни
Какъв достъп до телекомуникационните услуги e осигурен за хората с увреждания и какви са задълженията на доставчиците
/ брой: 278
Социалната интеграция и подобряването на условията за живот на хората с увреждания изискват много усилия, много средства и, разбира се, активна национална политика. За да могат те да водят пълноценен живот. Броят на хората с увреждания у нас непрекъснато се променя, поради което той може да се установява само към определен момент. Същевременно различните институции дават различен брой на хората с увреждания. Например според НСИ те са 265 000 души, според Агенцията за социално подпомагане (АСП) - 500 000 души. НОИ казва, че са 650 000 души, а Агенцията за хората с увреждания (АХУ) - 715 000 души. Неотдавна шефът на АХУ Минчо Корласки заявява в интервю, че у нас хората с увреждания са близо милион. Той обаче уточнява, че в тази сметка поставя не само хората в инвалидни колички, а и онези, които се нужндаят от някакво специално адаптиране в околната среда.
В следващите редове ще напишем как е уредена достъпността на телекомуникационните услуги за хората с увреждания. На европейско ниво това е направено в директива, приета през 2002 година и ревизирана през 2009 г. Нарича се Директива относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги.
Какво е универсална услуга
Всъщност това е набор от услуги с определено качество, предлагани на всички крайни потребители, независимо от географското им местоположение на територията на страната, и на достъпна цена. Универсалната услуга включва:
1. свързване в определено местоположение към обществена телефонна мрежа независимо от използваната технология;
2. предоставяне на обществени телефонни услуги чрез това свързване, което да позволява осъществяването на входящи и изходящи национални и международни повиквания;
3. осигуряване на обществени телефонни апарати и/или други точки за обществен достъп до гласови телефонни услуги с определено качество, които осигуряват провеждане и на безплатни спешни повиквания към национални номера и към единния европейски номер за спешни повиквания 112;
4. осигуряване на телефонен указател с номера на всички абонати на обществени телефонни услуги;
5. осигуряване на телефонни справочни услуги, достъпни за всички крайни потребители, включително ползващите обществени телефони и/или други точки за обществен достъп до гласови телефонни услуги;
6. осигуряване на достъп до обществени телефонни услуги, включително услугите за спешни повиквания, телефонен указател и справочни услуги за хора с увреждания, подобни на ползваните от другите крайни потребители.
Съгласно директивата държавите членки трябва да предприемат необходими мерки, за да бъде гарантирана достъпност и поносима цена на всички обществени телефонни услуги за хора с увреждания и потребители със специфични социални потребности. Специфичните мерки за тези хора могат да включват, ако е необходимо, достъпни за тях обществени телефони, или равностойни мерки за глухи и хора с увреден говор, предоставяне на услуги като безплатна справочна услуга или равностойни мерки за незрящи или лица с увредено зрение, както и предоставяне на подробни сметки в алтернативен формат по молба на незрящи и лица с увредено зрение. Специфични мерки могат да се налагат и за осигуряване на достъп на инвалиди и потребители със специфични социални потребности до единния европейски номер за спешни повикваниия 112 и възможности за избор между различни оператори или доставчици на услуги, както на останалите потребители.
За хората с увреждания
У нас предписанията на евродирективата, които касаят достъпността на телекомуникационните услуги за хората с увреждания, са въведени чрез Закона за електронните съобщения и детайлизирани в наредба. Тя се нарича "Наредба щ 6 за за универсалната услуга по Закона за електронните съобщения".
Определението за хора с увреждания е: лицата, които в резултат на анатомично, физиологично или психическо увреждане са с трайно намалени възможности да изпълняват дейности по начин и в степен, възможни за здравия човек, и за което органите на медицинската експертиза са установили степен на намалена работоспособност или намалена възможност за социална адаптация 50 и над 50 на сто.
Задължения на операторите
Всички предприятия, предоставящи електронни съобщителни услуги, в общите условия на договорите с крайните потребители посочват какви специални мерки за хора с увреждания предлагат.
По отношение на предприятията, задължени да предоставят универсална услуга в наредбата се казва, че те:
- осигуряват на хората с увреждания достъп до обществени телефонни услуги, включително услугите за спешни повиквания, телефонен указател и справочни услуги, подобни на ползваните от другите крайни потребители
- дават безплатни консултации от предприятията, задължени да предоставят универсалната услуга за техническите характеристики на крайните електронни съобщителни устройства за хора с увреждания на слуха, зрението и говора и за възможностите за осигуряване на тези устройства на пазара.
- осигуряват безплатно включване към услугата "Ограничаване на изходящите повиквания" за тези, които са с увредено зрение или напълно са лишени от зрение. Това е с цел защита, за да не натрупват хората прекалено големи сметки.
- осигуряват улеснения за потребители, лишени от зрение или с увредено зрение, като релефен "PIP" знак на бутон 5 за ориентир на обществените телефони, местоположение на чипа или указващ знак за разпознаване посоката за поставяне на всяка фонокарта или друг вид карта за електронно разплащане, разпространявана от предприятията, предоставящи универсална услугаза разпознаване посоката за поставяне на фонокартата в апарата , както и други улеснения за хора с увреждания;
- инсталират специални телефони и/или телефонни апарати в точки за обществен достъп до гласови телефонни услуги за обществено ползване, монтирани на подходящи места, достъпни за потребители в инвалидни колички, в болници, санаториуми, централите на организациите на потребителите на хора с увреждания и други места, както и обществени телефони с текстова или друг вид връзка за глухи и хора с увреден слух или говор;
- по искане на крайни потребители с увреждания осигуряват безплатно, в подходяща за тях форма, детайлизираните им сметки - Има се предвид например Брайловата азбука.;
- осигуряват по искане на крайни потребители с увреждания телефонен указател, телефонни справочни услуги и договори в подходяща за тях форма;
- предлагат цени и ценови пакети на универсалната услуга;
- осигуряват на крайни потребители с увреждания възможност да наблюдават и контролират самостоятелно разходите си чрез средства, подобни на ползваните от другите крайни потребители.
Всичките оператори предлагат цени или ценови пакети, които са различни от предлаганите при обичайните търговски условия и са подходящи за хората с увреждания. Условието, за да се ползват преференциите по тези пакети, е потребителите с увреждания да удостоверят с официални документи, издадени от компетентните органи, вида и степента на увреждането си. Спецификата при сключване на договор от хора с увреждания с доставчик е, че се изискват именно споменатите по-горе документи, които да удостоверят степента на увреждане. Освен изброените задължения, предприятията със задължение за предоставяне на универсалната услуга могат след консултации със заинтересованите страни да предприемат и други мерки за осигуряване на достъп до обществени телефонни услуги на хора с увреждания. Има например специални телефонни апарати, при които речта се изписва текстово, за да могат хора с глухота да прочетат съобщението, което иначе не биха могли да чуят.
13 лв. е месечната социална добавка
Хората с увреждания имат право да получават месечна добавка за социална интеграция. Тя се отпуска според вида и степента на увреждането и индивидуалните потребности на хората. Тази добавка е диференцирана и представлява парични средства, които допълват собствените доходи и са предназначени за покриване на действителните разходи (чл. 42 от ЗИХУ). Добавката е диференцирана съобразно допълнителните разходи на конкретния човек.
Нормативно месечната добавка за ползване на информационни и телекомуникационни услуги е уредена в чл. 26 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания. Добавката за ползване на информационни и телекомуникационни услуги е в размер на 20% от гарантирания минимален доход, който към момента е 65 лв., а добавката за 2013 г. възлиза на 13 лв.
Месечната добавка за ползване на информационни и телекомуникационни услуги не е предназначена единствено за поемане на разходите за издръжката на личен стационарен телефонен пост на лицето с увреждане. Тя се предоставя и за закупуване на фонокарти, за ползване на интернет услуги, мобилни телефони и други подобни. Тя е елемент на добавката за социална интеграция и може да се получава след оформянето на социалната оценка на лицето, в която се съдържат препоръки за цялостния вид на интеграционната добавка. По данни на Агенцията за социално подпомагане за 2012 г. такава добавка са получили 120 094 души. За периода януари-септември 2013 г. средномесечно са отпускани 97 837 месечни добавки за ползване на информационни и телекомуникационни услуги.
Откъде да се информират хората:
- От организациите на хората с увреждания;
- От предприятията, които предоставят електронни съобщителни услуги
- От "Общите условия" на договорите.
Контрол
Контролът по задълженията на предприятията, които предоставят електронни съобщителни услуги се извършва от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Всяко нарушение на правилата за предоставяне на услуги за хората с увреждания, които са уредени в "Общите условия" на операторите, се санкционира.
Планира се телефон 112 да приема и SMS-и
От първи януари 2014 година ще можем да се свързваме с телефон 112 с SMS-и. Парламентът прие в края на октомври на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112. Законопроектът цели да улесни достъпа на хората с увреждания, най-вече на глухонемите, до спешния телефон.
Публикацията е подготвена със съдействието на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията