30 Май 2020събота18:52 ч.

Зелени "чудовища" в битка за $10-милиона

/ брой: 176

автор:Дума

visibility 1246

Автомобил, който има удивителна икономичност и остава, макар и с леко натягане практичен, безопасен, сериен, и струващ горе-долу разумно е вече нещо реално, а не от областта на фантастиката. Това се доказва от колите-претенденти за спечелването на наградата от 10 милиона долара, участващи в конкурса Progressive Automotive X PRIZE. Той се организира от едноименен фонд в партньорство със специализираното издание, защищаващо интересите на потребителите Consumer Reports.
Конкурсът имаше няколко етапа в които се проверявашще почти всеки аспект на участващите автомобили. Те трябваше да покрият изисквания за безопасност при управлението, да са достатъчно динамични, екологични, да спират ефективно и бързо, да извършват резки спасителни маневри, без опасност за пътуващите в тях, въобще да отговарят на всички съвременни изисквания към нов автомобил представен на пазара, но да се в пъти по-икономични.
Много от претендите не успяха – някои не издържаха експертната оценка за по-нататъшна пригодност за серийно производство, други не бяха достатъчно динамични или безопасни, трети пък направо се счупиха при изпитанията, четвърти не издържаха на изискванията за ниво на СО2. Най-много от машините пропаднаха на изпита за икономичност, където имаше поставена максимална граница за разхода от 2,61 литра на 100 км път.
Във всеки кръг на изпитанията броят на претендентите рязко намаляваше и от 136-е коли на 111-е отбора до финалния кръг се добраха едва 12 отбора с 15 автомобила. Той се проведе на пистата в Мичиган, САЩ и в него от стартиралите финалисти удачно се представиха едва девет коли на седем компании, стартиращи в различните класове, определени от организатора, за да не се надбягва кон с кокошка, например. Съдиите трябваше да работят по критерии, позволяваще сравняването на апарати с различни видове силови агрегати, работещи с различно гориво или пък само на ток. Затова всеки разход на гориво или електричество се привеждаше в еквивалентни мили на галон бензин – MPGe /литри на 100 км/, измервани в комбинации на градски и извънградски  цикъл на движение.
Съдиите се бяха запасили с изключително точна измервателна апаратура, която много прецизно измерваше разхода на гориво или на ток в различни режими на движение, нивото на отделян въглероден двуокис, максималният пробег с един резервоар или зареден акумулатор.
Участниците в основния клас на надпреварата /той така и се казва – Mainstream/ са автомобили с четири колела и място за поне четирима пътника и трябваше да изминат с едно зареждане на гориво или резервоар не по-малко от 320 км, а от класа Alternative – дву или триместни апарати тандем /седалките една зад друга или седящи в едни ред/, с от две до четири колела, не по-малко от 160 км.
След изпитанията до финала на главния клас се добраха само две коли, носещи името Very Light Car /много лек автомобил/, и двете на американския отбор Edison2. Те са и победителите в конкурса, въпреки, че официалните резултати още не са обявени, а това ще стане на специална церемония на 16 септември този година във Вашингтон.
Автомобилите Very Light Car на Edison2 имат едноцилиндрови двигатели с ходов обем 250 кубически сантиметра, снабдени с турбокомпресори и развиващи мощност от по 40 к.с. Главното достойнство на машинките е в ниското им тегло – всяка от тях тежи само по 350 килограма, а и имат отлична обтекаемост – коефициентът им на аеродинамично съпртивление е като на ракета – 0,15. Моделите Very Light Car са единствените в конкурса с двигател с вътрешно горене – работят на екологично гориво смес от спирт и бензин E85. Всички останали апарати, преминали суровите изпитания, са от категорията на изцяло „зелените“ - електромобили, докато нито хибридите, нито дизелите, нито автомобилите, използващи други екзотични видове гориво не видяха карирания флаг на финала. 
Отборът Edison2 го чака награда в размер на $5 милиона за победата в основния клас, докато в алтернативния наградата са две по 2,5 милиона. При първия подклас победата отново е за машини-близнаци – капковидните модели E-Tracer на швейцарския тим X-Tracer. Тук става дума за закрит електрически мотоциклет, който при намаляване на скоростта и спиране изкарва двойка допълнителни малки колела. Благодарение на яйцеобразния му корпус, побиращ двама и ниската маса, на машината й е непълно достатъчен електромотор с мощност 10 кВт /13,6 к.с./. E-Tracer е двойник на серийно произвеждания в Швейцария бензинов закрит мотоциклет Monotracer на компанията Peraves.
Останалите 2,5 милиона долара са за другия клас на Алтернатива – с две седалки поставени една до друга. Тук има цели пет финалиста - Aptera 2e от Aptera, Wave II от Li-ion Motors, Alias от компанията ZAP (всичките от САЩ), както и RaceAbout от RaceAbout Association (Финландия) и TW4XP от Германия.
Ето и резултатите на финалистите в MPGe и литри на 100 км: Very Light Car - 100,3 (около 2,35 л); E-Tracer - 197,1 (1,19); Aptera 2e - 164,3 (1,43), Wave II - 171,4 (1,37); RaceAbout - 142,9 (1,65); Alias - 121,8 (1,93) и TW4XP - 145,6 (1,62).

Плащаме за вода и без консумация

автор:Дума

visibility 1062

/ брой: 100

Алкохолните турове по морето ще бъдат забранени

автор:Дума

visibility 444

/ брой: 100

Банковото кредитиране се сви с над 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 217

/ брой: 100

Данъчен гювеч по герберски

автор:Евгени Гаврилов

visibility 566

/ брой: 100

Датата

автор:Дума

visibility 239

/ брой: 100

Плагиатството на Радой Ралин

автор:Христо Георгиев

visibility 1630

/ брой: 99

Пандемична демокрация

автор:Владимир Георгиев

visibility 453

/ брой: 99

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ