19 Септември 2025петък15:21 ч.

Срещи

ТЕОДОР ЛУКА:

Живеем в нетеатрална епоха

Това е още една причина да бъдем пазители на изкуството, защото то ни връща в реалността и ни балансира само по себе си като форма, казва младият режисьор, създател на Театрална школа "Нюанси"

/ брой: 175

автор:Надежда Ушева

visibility 148

ТЕОДОР ЛУКА е от Троян. Завършил е театър и драматизация във Великобритания, бакалавърска степен, 2016 г. Същата година се връща в България и основава Театрална школа "Нюанси" - организация, която се занимава с образование и разпространение в сферата на сценичните изкуства. Теодор е режисьор и преподавател. За десет години има над 40 спектакъла в различни театрални жанрове. Бил е ръководител на специалност "Драматичен театър" в НУИ "Панайот Пипков" в Плевен. Тази година прекратява работата си там, защото започва научно-изследователска дейност в Малтийския университет. Част е от Управителния съвет на Асоциацията на частните театрални школи в страната.

- Господин Лука, защо създадохте Театрална школа "Нюанси" в Троян?
- "Нюанси" започна като много скромна организация с нестопанска цел, като местна театрална школа с около двадесетина деца, които се обучават. С годините много се разраснахме, защото намерихме потребност в хората за това, което правим. Имали сме занимания няколко години и в Априлци, и в Плевен. Организираме много творчески работилници из страната и гостуваме на други колеги като част от Асоциацията на частните театрални школи. Но основната ни дейност винаги е била в Троян, където от пет години поддържаме театрален салон със 100 места, напълно оборудван с гримьорни и всичко необходимо за сценична продукция. В салона изнасяме спектакли главно на нашите възпитаници, както и малко професионална продукция, която правим с колегите преподаватели. В Троян няма държавен театър, но има читалища, които функционират доста активно като Народно читалище "Наука-1870 г.". Ние сме театърът тук. Наскоро Общинският съвет чрез гласуване ни разреши да стопанисваме бившата сграда на друго читалище в града, в кв. "Велчевски". Започваме ремонт и реконструкция на сградата, която е на сто години, със 150 седящи места, много по-голяма база от тази, която имаме в момента.

- Кои дейности са Ви приоритет?  
- Още се занимаваме с образование, но вече много по-прецизно организираме образователната си дейност и тя е фокусирана около стажантски програми, големи творчески работилници и резиденции. Понеже Троян е малък град и жителите не са толкова много, че да поддържаме театралната компания само от преподавателска дейност, отлично успяваме да привлечем хора от цялата страна да се обучават при нас именно в нашите програми. Скоро приключи лятната ни стажантска програма, която осъществяваме четвърта поредна година, в нея имаше 13 ученици от цялата страна. Тя е финансирана от Община Троян и за учениците е безплатна. Те идват в града и стоят между две и три седмици, в зависимост от това как е конструирана програмата. Децата се занимават с театър от сутрин до вечер. Тази година правиха две представления, разделени на две групи, и отделно учат педагогика за театър, маркетинг за театър, натрупват и други периферни умения в сферата на изкуството. Подобни работилници и инициативи имаме целогодишно.

- Разкажете за репертоара на школата. Във Вашите спектакли само стажанти ли участват?
- Основната ни дейност е образователна и повечето спектакли, които представяме, са с образователна цел, но имаме и професионални, които правим с колегите преподаватели. Даваме пример и демонстрираме това, което преподаваме. Един от спектаклите е "Сцената с балкона", в който с Моника Генкова играем. Пантомимична комедия, вдъхновена от "Ромео и Жулиета". "Глухарче", което ще има турне следващата пролет, и няколко представления през зимата. Спектакъл, режисиран от Боряна Драгневска, която е наш възпитаник и в момента учи в Тринити колидж в Дъблин, един от най-престижните университети за театър в света. Другият спектакъл - "Още една игра", е импровизационен, базиран на игри, в които публиката заедно с актьорите изграждат сюжета на момента. И той ще направи своето турне през следващото лято, ще продължим да го играем. Тези два спектакъла от тази година са резултат от стажантската ни програма и остават в репертоара. "Аматерасу" е първият огнен шоу-спектакъл на "Нюанси", който има представления до края на лятото. Той е базиран върху основата на японска митология, легендата за Аматерасу - богинята на слънцето.
Почти във всички спектакли, освен в "Сцената с балкона", са ангажирани стажанти, студенти и ученици от националните училища по изкуства. Нашата мисия е да ги лансираме на първи план и да работим с тези страхотни младежи, защото много вярваме в тях. Те са изключително интелигентни и чувствителни млади хора, с дълбоко усещане за отговорност, за общността около себе си и за собствените си действия.
Противопоставям се на идеята, че нещо не е наред с младото поколение, и тези хора са абсолютен пример за това, че има прекрасни подрастващи. Това е посоката на нашата работа - да създаваме алтернативно изкуство, което не се влияе от тенденции, догми в обучението и изобщо от театралните традиции. Стараем се да бъдем иновативни, да вкарваме похвати от целия свят.

- Похвално е, защото голяма част от учениците прекарват свободното си време пред устройства, а Вие им предлагате атрактивна дейност.
- Много нетеатрална епоха е тази, в която живеем. Театърът е изкуството, което се случва, тук и сега, и в момента, в който спре да се играе или спре да се гледа, спира да съществува. А живеем в ера на дигитализация, където всичко се копира, всичко се споделя и може да се види показно. Наистина нетеатрална епоха, но според мен ни дава още една причина да бъдем пазители на това изкуство, защото то ни връща в реалността и ни балансира по някакъв начин само по себе си като форма.
- Какво ще включва Вашата изследователска работа в Малтийския университет?
- Всъщност това е магистърска програма през научноизследователска дейност. Конкретният предмет е подготовката на актьора преди репетиция. Фокусът ми ще бъде върху часа преди работа, а именно как той да се бори с нещата, които го разсейват, разконцентрират и тежат. Опитът ми показва, че именно супер многото социални мрежи и постоянни рекламни кампании натоварват психиката и разсейват вниманието, особено на по-младите артисти. Научни проучвания сочат, че се понижава способността на човек да задържи фокуса си върху определен проблем за дълго време. Това се дължи по всяка вероятност на динамичния живот, който живеем. Предмет на моето проучване ще бъде да разработим методика, която да балансира този проблем, за да можем да сме пълноценни в работата си, не само да работим повече и по-добре, а да сме по-здрави, правейки го. Знаете, актьорите се борят с доста здравословни изпитания, свързани с кръвно, сърце, психологични заболявания - в резултат от вечната борба да излезеш от ежедневието и да се "преместиш" някъде на друго място. Конкретният инструмент, който ще търсим, е изолационни методики, да отстраним шум, светлина, актьорът да работи в изолационна среда, преди да влезе в репетиционна. Да видим какво можем да махнем от всекидневието и кое от тези неща ще допринесе най-много за продуктивността и здравето на актьора. Дали шума, дали зрителната стимулация или комбинация от двете. Ръководителят ми се казва Франк Камилиери. Малтиец с британско образование. Правил е проучване за навиците на артистите.

- В Малта ли ще живеете?
- Ще пътувам между България и Малта, имам вече ангажименти и в двете страни, свързани с обучение и с постановъчна дейност като режисьор, така че ще комбинирам живота в двете държави. Това казвам и на учениците си, които са разколебани дали искат да учат и да работят в чужбина, или да останат в България, където им е родината. Едно от предимствата на времето, в което живеем, е, че не е нужно да правят този избор - може да сте в България сутринта, а следобед - в която и да е друга европейска страна, защото самолетен полет дотам е около два-три часа.  
- Вашите желания и бъдещи амбиции само с театъра ли са свързани?
- Да, конкретно с театралното изкуство, не се занимаваме с кино - те са съвсем различни. Играем пантомима, танци, музика, имаме вокални педагози и музиканти, с които работим. Театърът е пряко свързан с всички други сценични изкуства.
- Предстои Ви сериозна работа по възстановяването на читалището, което ще стане новият дом на Театрална школа "Нюанси".
- Много голямо предизвикателство сме предприели с възстановяването на читалището. Имаме подкрепата на Община Троян, но ще имаме нужда и от подкрепата на широката публика, най-малкото да се ангажират с нещата, които ще правим там потенциално. Започваме и голяма дарителска кампания за възстановяването на сградата. Идеята е, като я обновим, да стане център за съвременни изкуства. Да ни гостуват международни гост-преподаватели, които да дават творчески работилници, да има резиденции няколко пъти годишно. Да я превърнем в обучителен център, в който да идват всякакъв вид артисти и хора, които се занимават с театър, а не са артисти. Мислим да отправим покани към всички директори на подобни организации, директори на читалища, на театри от региона ни. Да направим място, където се събираме и работим в посока иновации и взаимопомощ. Идеята на това пространство е да привлича обучаващи се и обучители от цялата страна, както и от чужбина.

- Вече имате ли план на действие?
- Няколко етапа на възстановяване, тъй като базата е голяма. Първият етап е бившата библиотека на сградата да се превърне в репетиционно пространство, напълно оборудвано за театрални и танцови артисти, както и няколко помещения, които да са обслужващи складове, един офис, голямото фоайе и санитарните възли. Това е първата една трета от сградата, поставили сме си срок да е готова до края на 2025 г., за да може от новата година да имаме собствено място, където да репетираме отново и да не прекъсваме дейност. Следващият етап, най-големият, е реконструкцията на зрителния салон. Надявам се да започне пролетта и до есента поне частта, която вижда публиката, да е финализирана и да я открием за 10-годишнината на Театрална школа "Нюанси" през есента на 2026 г. Това е планът. После ще следват реконструкции на периферните помещения.
Искаме да направим лятна сцена зад читалището, ориентирана за детски театър, където през топлите месеци да се изнасят постановки за най-малките, ежеседмично. Искаме също да реконструираме друго периферно помещение, което да стане звукозаписно студио. До сградата има градинка, на която също планираме да извършим реконструкция. Читалището има страхотна локация. Намира се в квартал "Велчевски" или Велчевското, както му викат троянци, на влизане в града от посока София - Ловеч. Много удобно за гости. Има автобусна спирка пред сградата.
Знам, че в момента на Сточна гара в София се опитват да направят нещо подобно, в много европейски страни е създадено вече. Във Валета има такъв център, който е добре субсидиран от държавата, център за креативност го наричат, във Великобритания има съвременни центрове за изкуства от години. Това е посоката, към която върви светът на сценичните изкуства, защото тази форма обслужва нуждите на хората.
Имаме дарителска кампания с абонамент, ако искат хората всеки месец да даряват малка сума, линкът към нея е: https://www.nuanceartcenter.com/pricing-plans/list.
Банковата ни сметка, който желае еднократно да дари: BG71BPBI79281065091601.
Издържаме се от нашите хонорари от проекти, от странична дейност, така че 100 процента от дарените средства се използват за организиране на образователна дейност или за реконструкцията на центъра.

Данъчните декларации за 2025 г. ще се изготвят в левове

автор:Дума

visibility 244

/ брой: 175

Купуваме еднодневна винетка от февруари догодина

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 175

Вдигането на ДДС ще удари икономиката най-силно

автор:Дума

visibility 232

/ брой: 175

С 4% намаляват чуждите инвестиции у нас

автор:Дума

visibility 225

/ брой: 175

Национална стачка парализира Франция

автор:Дума

visibility 210

/ брой: 175

Естония няма да затвори границата с Русия

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 175

Замразяват заплатите на депутатите в Словакия

автор:Дума

visibility 237

/ брой: 175

Кататония

автор:Александър Симов

visibility 193

/ брой: 175

Стратегия за остаряване

автор:Юрий Борисов

visibility 211

/ брой: 175

Сега ли се сетихте?

visibility 223

/ брой: 175

Непоколебимост по пътя към националния идеал

автор:Дума

visibility 236

/ брой: 175

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ