12 Юли 2025събота11:39 ч.

Атанас Пацев, Софийски пейзаж, 1971

Живописни платна на Атанас Пацев и Георги Баев показва галерия "Лоранъ"

/ брой: 199

visibility 1842

Марияна Аврамова
 


Изложбата събира двама автори от едно поколение, със силно присъствие в българското изобразително изкуство от втората половина на ХХ век. Показаните творби, с категоричен живописен изказ, са от две различни частни колекции. В експозиция са седем творби на Атанас Пацев и пет морски пейзажа на Георги Баев. Имена, за които едва ли може да добавим нещо ново, но може да допълним визуалната представа за тях.
Преобладават работите на Пацев, които мощно и неочаквано запълват галерийното пространство. Причината е не само във форматите, а и в монументалното звучене и силните внушения на експресивната му живопис. Авторът прилага необичайни гледни точки и ракурси към фигури и обекти. Преминава осезаемите граници на пространството и се изправя срещу законите на триизмерната реалност. В пейзажите струпва терени, регистри и сгради с криволичещи, начупени линии от сложни цветни мазки. Картината се превръща в истинска подвижна материя. Такива са "Копривщица" и "Пловдив - Стария град".  
Пацев предизвиква сетивата, като пренебрегва пространствените закони. Изписва деформирани, издължени и сплескани фигури, с променени пропорции, които се отразяват като в криво или обърнато огледало. Изгражда формата с насечени, широки мазки от основни цветове и оставя ограждащ цветен акцент. С това се засилва усещането за надскачане на земното и преминаване в друга, чисто авторова реалност. Човешките фигури са изведени до носители на духовни състояния и послания. Примери за това са "Автопортрет", двете работи с название "Портрет" и др.  
В представените работи на Георги Баев виждаме, че той избягва фигуралното и се доближава до абстракцията. В залата картините му са съсредоточени върху една и съща тема - граничната зона между брега и морето, място изменчиво и пълно с бързопреходни състояния. Прави ни свидетели на това как един раздел на пейзажа и еднотипна композиция се превръщат в носител на различни смисли с помощта на художествените средства. Баев достига до пълно пренебрегване на веществеността и материалното. С помощта на близка гама и мощната сила на цвета той постига фин наситен интензивен колорит и съответните внушения.
Събрани заедно, произведенията неволно ни карат да правим съпоставка на живописния език на двамата автори. Показват ни, че дори да са експресивни, те са коренно различни като художествен език и индивидуалност.



Текстът е предоставен от галерия "Лоранъ"



Изложбата живопис на Атанас Пацев (1926-1999) и Георги Баев (1924-2007) може да се разгледа до 24 октомври в галерия "Лоранъ" на ул. "Оборище" 16 в София.


Георги Баев, Пейзаж III, ок. 1990


 

 

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 3173

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 1734

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 2213

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 2889

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 1722

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 1777

/ брой: 126

Накратко

автор:Дума

visibility 2810

/ брой: 126

Тупик

visibility 2695

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 2367

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 3278

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 2989

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ