Жп линията на реформите
/ брой: 153
Два милиарда потънали в железниците при управлението на ГЕРБ. От една страна, се наливали средства от държавата и те потъвали незнайно къде, от друга, се правели разходи и се трупали дългове, незнайно за какво. Незнайно - защото от всички закани за реформи и мерки за спасяване на железниците изпълнени се оказаха само съкращенията на персонал - близо 8 хил. души за 4-те години от двете дружества - БДЖ и НКЖИ. От това би трябвало поне да се спестят средства, които да се насочат към някакви мерки, или поне рязко да се намалят загубите, но единствените мерки бяха хаотични ремонти за "запушване на дупките". Средства би трябвало да дойдат и от продажбите на скрап, но при наличието на директори на БДЖ в частни фирми приходите от тях комай са отивали другаде. А подвижният състав на БДЖ освен че не се поддържаше, беше и намален - линии се затваряха из цялата страна. Това превърна жп транспорта не просто в неефективен, но и в опасен за живота на пътниците. Честите инциденти са показателни.
Липсата пък на каквито и да е мерки за спасяването на "Товарни превози" показа не просто безотговорност, а съзнателно тласкане на БДЖ към фалит. Защото железниците се издържат с превоз на товари, пътническите са по-скоро социална дейност. А колкото повече се свиват подвижният състав и персоналът, толкова повече намаляват приходите и толкова по-невъзможно става връщането на заемите. Транспортният ексминистър дори не се посвени да признае: "Това, което не съм имал възможност да направя за БДЖ, тъй като не съм бил министър тогава, е още от първата година от управлението на ГЕРБ дружеството да се фалира и темата да приключи". Аргументът му беше, че така ще се спрат хаосът и източването. А хаосът кой го предизвика? И кой има интерес от частна БДЖ, са реторични въпроси. След 4 години стопанисване на железниците от ГЕРБ имаме всичко друго, но не и европейски транспорт - качеството се влоши, но за сметка на това цените се вдигаха - нещо знаково за "реформите" на ГЕРБ. Разрухата и рекордни дългове - също. Да му мисли кабинетът "Орешарски".